Aviatorul Gheorghe Stănică a trăia mai mult în aer decât cu picioarele pe pământ, a mărturisit locotenentul comandor Gheorghe Ion Vaida, un fost pilot de IAR-93.
Potrivit Adevărul, Gheorghe Stănică s-a născut la data de 7 februarie 1931 în localitatea Piatra, judeţul Constanţa. A absolvit Şcoala militară de ofiţeri aviaţie nr. 2 de la Focşani, fiind promoţie 30 decembrie 1951, brevetat pe avionul IAK-11. A fost încadrat instructor de zbor pe avionul Nardy, la şcoala militară de ofiţeri aviaţie nr. 2 Focşani. Gheorghe Stănică le-a fost instructor unoor piloți de legendă precum Iancu Gheorghe şi Adămiţă Vasile, care vor face parte din prima escadrilă de avioane supersonice din România, Escadrila 1-a din Regimentul 226 Aviaţie Vânătoare Reactivă de pe aerodromul Deveselu.
În 1956, a fost instructor de zbor la Regimentul aviaţie şcoală cu reacţie de pe aerodromul Bacău, pe avionul Mig-15. Patru ani mai târziu, Gheorghe Stănică a fost trecut în rezervă, iar în toamna lui 1961 a fost încadrat pilot în cadrul Escadrila a III-a de la Regimentului 91 Aviaţie vânătoare de pe aerodromul Deveselu, în patrula comandată de Oprescu Nicolae.
A zburat pe avionul MIG-21, îndeplinind funcţia de comandant de escadrilă în cadrul Regimentului 91 Aviaţie Vânătoare de pe aerodromul Deveselu, iar în anul 1968 a fost încadrat pilot de încercare la Uzina de Reparaţii Aeronave Bacău.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_7ba445caf75f5587ba96a91c2f3cf401.jpg)
În 31 octombrie 1974, Gheorghe Stănică a executat primul zbor cu avionul militar reactiv de producţie românească IAR-93, pe aerodromul Bacău, zbor care a avut durata de 20 de minute.
Între 1976 și 1978 a fost pilot de încercare pe avionul IAR-93 la Centrul de Încercări în Zbor Craiova. În anul 1978 a fost încadrat la Pipera, la Întreprinderea de avioane Bucureşti, unde a fost pilot de încercare pe avioanele BN-2.
Cu acest aparat de zbor a fost nevoit, la un moment dat, să aterizeze fără direcție.
În întreaga sa carieră a zburat un număr de 29 de tipuri de avioane, având la activ un total de 3952 ore şi 34 minute de zbor cu 10.386 de aterizări. Pe avionul IAR-93 a executat un număr de 125 de ore de zbor şi 32 de minute cu 134 de aterizări.
Citiți despre secretul avionului multirol românesc IAR 95 „pierdut” din cauza sovieticilor.
sursă foto: Adevărul
Citește și:
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_355721eca2e817a0b28579cab9a9fca8.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_5f9d34935901dd0aa4ee843ef0cafd46.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_627a36e92c8259c72cb64c796f1142b4.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_930dd4fb8a64b48a151490b3ec63be06.png)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_ac307b3fabdcd88c0c9e71b054963dae.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_b0b78bce03d5a2c735fe4f7ed42e1726.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_74611523fe47b2888f362b42f44bef13.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_dbc01ebe146f65ad80c3b92104612ecb.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/278_0b04a782be1a6ae4e58eaf6097d8fcb6.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_569ca911425264ed72a0d73cd5a0564b.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_8e7fe8d2c12c68dd853764ffa0e25cb1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_75298abd58427cd0486b0c0156d7ce90.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/233_dddd433ec1f86c990ec8a1c034321074.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_e3dab8fa49dc8821542ae2e52fe96f16.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_1f987e267d19a58e2549ad83ff477d47.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_08955bf6ecde3e77580df8fd7666b232.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_8d7efb20748a73444d3dd44b77bec75f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_4d4ce989f27a6e81dc92d42f90ec3a8b.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_acd6d3547c57a66c195f7b1686a8a970.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_89cdc8b44a079700b7ffcb419b4d108e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_58a1577b486c92257c7ef3dc819f8bb1.jpg)
Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.