De Cătălin Doscaș,

  • Aeroportul Internaţional Henri Coandă Otopeni a fost tranzitat în 2018 de aproape 14 milioane de pasageri.
  • Tot anul trecut, aerogara a rămas fără serviciul de gestionare a cărucioarelor pentru bagaje.
  • Libertatea a verificat în teren situaţia cu care se confruntă pasagerii care aterizează pe cel mai aglomerat aeroport din ţară.
  • Şansele de a găsi un cărucior la îndemână sunt infime, ca într-o loterie a umilinței.
  • Pe lângă numărul insuficient, unele cărucioare stau abandonate prin diverse cotloane ale aeroportului.
  • Firma care gestiona serviciul de cărucioare a plecat cu tot cu ele când s-a reziliat contractul, spune purtătorul de cuvânt al Otopeniului.
  • De aproape un an, Compania de Aeroporturi nu a reuşit să rezolve situaţia.


de Cătălin Doscaș
Anul trecut, Otopeniul a înregistrat un trafic aerian record: 13,82 de milioane de pasageri.

S-a înregistrat practic o creștere de aproape un milion de oameni care au intrat şi au ieşit, cu diferite bagaje, pe uşile automate de la PLECĂRI şi SOSIRI, faţă de 2017.

În fiecare zi, pe Otopeni sunt 40.000 de pasageri.

O aeronavă aterizează sau decolează la 5 minute, în capitala României, zilnic.

Un aeroport aglomerat dar totuşi funcţional. Până în acest punct însă. Pentru că, de câteva luni, în el nu mai găsești un cărucior de bagaje, situație unică în UE!

De ce?

«Fostul prestator de servicii a plecat cu tot cu cărucioare»

Criza medievală de azi îşi are rădăcinile într-un scandal care a culminat cu trimiterea corpului de control al ministrului transporturilor.

În ianuarie 2018, după un monopol de 17 ani, firma Romprest părăseşte Otopeniul.

Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti (C.N.A.B.) reziliază contractul pentru serviciile de curăţenie şi pază ca urmare a facturilor prea mari pe care le-ar fi tăiat operatorul de salubritate.

Doar că Romprest nu a plecat cu mâna goală. Cărucioarele de bagaje, dar şi serviciul de gestionare a acestora făceau parte din aceeaşi înţelegere.

„Este o problemă mai veche. Fostul prestator de servicii a plecat cu tot cu cărucioare atunci când şi-a încheiat contractul. La vremea respectivă erau în jur de 300 de cărucioare aflate la dispoziţia pasagerilor. Avem în vedere reconfigurarea sistemului de utilizare şi recuperare a cărucioarelor. În momentul de faţă avem aproximativ 120 de cărucioare dintr-un necesar minim de 200-250”, a explicat pentru Libertatea purtătorul de cuvânt al Companiei, Valentin Iordache.

La faţa locului însă, Libertatea a găsit cel mult 10 cărucioare.

Multe erau abandonate prin parcare şi prin diverse cotloane ale aeroportului.

Milioane de euro pentru cărucioare

Datele din Sistemul Electronic de Achiziţii Publice arată că, pe 9 septembrie 2018,  Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti a scos la mezat serviciile de închiriere pentru cărucioare de bagaje şi manipularea lor.

La această oră, licitaţia de 2,1 milioane de euro apare în sistem ca fiind anulată.

Consecința asupra pasagerilor este umilința.

Unde sunt peste 100 de cărucioare de bagaje?

Un pasager străin, cu accent asiatic, aşteaptă cu ochii în telefon să plece din România.

Stă pe două bagaje mari, înfoliate, care la rândul lor se odihnesc pe un cărucior ponosit.

Marfă rară, pază pe măsură, aflăm ulterior.

Aşa e la Romania. Nu are cărucioare. Şi Înapoi (n.r. – Sosiri) cărucioare nu sunt”, răspunde bărbatul la întrebarea ”De unde aţi luat căruciorul pentru bagaje?”.

Handicapul major al Otopeniul nu-l reprezintă faptul că cetăţenii români încă stau la coadă să intre în spaţiul Schengen, ci, mai degrabă, o chestiune tehnică de care se lovesc mai ales cei care călătoresc cu bagaje voluminoase.

Dacă ai mai mult de două trollere sau valize cu tine, deja ești într-un impas, chiar și atunci când bagajele sunt dotate cu roţi din fabrică și le tragi după tine. Oamenii au fost înzestrați doar cu două mâini, iar aeroportul nu are cărucioare. Peste o jumătate de oră, pe ceas, durează să pui mâna pe un cărucior.

Şi asta dacă ai noroc.

Am plecat de la Sosiri, am ajuns la Plecări, ne-am întors.

Dacă există peste 100 de cărucioare, cum susține administrația, ele sunt greu de găsit. În curând, aeroportul se va transforma într-un loc pentru jocuri de societate. Otopeni – escape room.


CITEŞTE ŞI

Operează 25 DE ORE pe zi! Conform tabelelor cu programul operator al Spitalului Județean Timișoara, dr. Mihai Ionac a operat și 25 de ore într-o singură dată calendaristică