Cuprins:
Baterii sau hidrogen?
Acestea au nevoie de puteri mai mari, ca atare au nevoie de baterii mai mari, care mai departe reduc din sarcina utilă a camionului. În plus, îi reduc autonomia și cresc costurile, iar acestea ajung la prețuri mari.
De aceea camioanele electrice nu sunt la fel de întâlnite ca mașinile electrice: în timp Tesla tocmai a depășit Audi la livrările anuale, livrările de camioane electrice sunt încă o cotă mică la nivel global.
Mai mult, o serie de experți și companii promovează o tehnologie alternativă: camioanele pe hidrogen.
În esență, acestea funcționează tot cu curent electric, dar acesta este produs de o pilă de hidrogen. Avantajul acestora este că se poate înmagazina mai mult hidrogen în rezervoare, ceea ce permite camioanelor și TIR-urilor o autonomie mult mai mare.
Cu toate acestea, o serie de producători auto au lansat deja camioane electrice, în vreme ce o serie de corporații deja le testează.
BASF a testat camioane electrice Volvo
Grupul german BASF a anunțat recent că a demarat teste cu camioane electrice. O subsidiară a sa numită BASF Coatings și furnizorul de servicii logistice Koch International au testat camioane Volvo.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/01/volvo-1024x683.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_5c6e9e989eab9747631faefae85d9732.jpg)
BASF a precizat pentru Libertatea că folosește modelul Volvo FH Electric, care, conform informațiilor producătorului, oferă o autonomie de 300 de kilometri, o greutate totală admisă de 44 de tone, o capacitate de încărcare de 25 de tone și o putere între 330 și 490 kW.
„În faza de testare de patru săptămâni, au fost selectate două rute între două fabrici BASF din Germania, cu distanțe de 480 km și, respectiv, 690 km”, au precizat reprezentanții companiei.
Ca pregătiri organizatorice și de infrastructură, au fost implementate următoarele măsuri: în timpul planificării rutei s-a luat în considerare disponibilitatea stațiilor de încărcare a bateriilor de-a lungul traseului, timpii suplimentari de funcționare ca urmare a procesului de încărcare și disponibilitatea mărfurilor adecvate pentru a permite o utilizare reprezentativă a vehiculului.
„În perioada de testare, consumul mediu de energie a camionului electric a avut drept rezultat o reducere de CO2 cu 45%, comparativ cu un camion diesel”, arată BASF Coating.
Mai mult, compania spune că, dincolo de avantajele ecologice, s-au obținut și beneficii economice în privința costurilor de exploatare.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_b7834c28c4a14f1b7912c74aadde3be9.jpg)
În luna mai 2024, Pepsi România anunța, la rându-i, achiziția primului său camion electric Volvo.
Pepsi are o miniflotă de Tesla Semi
La nivel internațional, Pepsi încearcă și camioanele Tesla Semi, iar în septembrie 2024 compania nota că aceste vehicule ajută la retenția șoferilor, conform Electrek.
De asemenea, producătorul de bere Anheuser-Busch a comandat în 2017 un număr de 40 de camioane Tesla Semi, conform CNBC.
Inițial, Elon Musk – șeful Tesla, anunța intrarea în producție a acestora în 2019, dar termenul a tot fost amânat din cauza lipsei de componente.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/01/tesla-semi.jpg)
Alți producători de camioane electrice sunt grupul german Daimler, dar și Maxus – divizia de vehicule comerciale a grupului chinez SAIC Motor.
Unu din cinci camioane va fi electric în 2030
Conform firmei de consultanță PwC, 20% din transport va fi electrificat până în 2030.
Fortune Global Insights estimează că piața de camioane electrice a fost de 815,3 milioane de dolari în 2023 și estimează că va crește de la 1,09 miliarde de dolari în 2024 la 13,04 miliarde în 2032.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_b6787f5769af31f6fa2059ae953be8b8.jpg)
Boom la mașini
Spre comparație, piața mașinilor electrice a crescut cu 24% anul trecut la nivel global, până la 17 milioane de unități, din care 11 milioane s-au vândut în China, conform Reuters.
Cei mai mari producători de mașini electrice din lume sunt Tesla și grupul chinez BYD.
Acesta din urmă produce însă și mașini hibride. La nivel de venituri, acesta a depășit însă Tesla.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_bdb8aa688f9594d1883724f7c5b83c99.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_38b820998ed12974b30b56880eb11cf3.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_a2bad3e7269f1057ba424799f89509cd.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_a59e922fdde135524823b745b172b09b.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_3f0cb0e2d9eab9e74d568bd5e4099da3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_fe8363acb5eefa8435ce43ee2a8d8e67.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_7e6df8bc8a6c9519ce0b795ef1124f96.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_bf0a2ebc8c415dbd62f0ce792660b75b.jpg)