• Starea critică a podului a ajuns în atenţia opiniei publice acum un an, ca urmare a exfolierii stâlpilor de susţinere.
  • Ca soluţie de moment, angajaţii CFR au acoperit cu mortar armăturile ruginite.
  • De atunci, s-au mai montat câţiva senzori de mişcare, ca parte a unui sistem care ar trebui să fie funcţional până la 31 ianuarie 2020.
  • Acum lipsesc camerele de supraveghere, accelerometrele, echipamentele hardware şi conexiunea la internet.
  • Un raport tehnic din ianuarie 2018 sublinia că trebuie făcute „lucrări de reparaţii şi consolidare, în regim de urgenţă”.
  • Ministerul Transporturilor cunoaşte situaţia, însă ţine totul sub cheie.

Podul Constanţa, grav afectat de trecerea timpului, deserveşte Magistrala 800 de cale ferată care leagă Bucureştiul de Litoral. Construcţia traversează Calea Griviţei, una dintre cele mai aglomerate artere din Capitală.

Structura podului, de-o seamă cu cel de-al Doilea Război Mondial, a ajuns în 2019 un pericol atât pentru trenurile pe care trebuie să le susţină, cât şi pentru traficul rutier de dedesubt.

Ministerul Transporturilor știe de un an că baza stâlpilor de susţinere e praf

Raportul de expertiză tehnică predat Ministerului Transporturilor în ianuarie 2018 arăta radiografia unei posibile catastrofe.

Elena Udrea, operată de urgență la Spitalul Județean Ploiești. Fostul ministru este la ATI și ar putea fi externat chiar azi
Recomandări
Elena Udrea, operată de urgență la Spitalul Județean Ploiești. Fostul ministru este la ATI și ar putea fi externat chiar azi

„Fisuri”, „crăpături”, „striviri”, „exfolierea betonului”, „armătură corodată”, „beton segregat”, „rosturi executate incorect”, sunt doar câteva dintre cuvintele folosite de experţi în documentul tehnic.

Concluzia analizei este într-o cheie imperativă: „Se recomandă execuţia unor lucrări de reparaţii şi consolidare, în regim de urgenţă, în special la nivelul elevaţiei pilei şi a grinzilor marginale din suprastructura podului”.

Dincolo de reparaţii, podul mai trebuia echipat rapid cu senzori speciali, conform recomandărilor din raportul de expertiză. Sistemul de monitorizare este necesar pentru a bloca traficul feroviar în cazul în care se înregistrează o modificare bruscă de tensiune în structura podului.

Ce s-a schimbat după un an

Libertatea a verificat situaţia din teren la un an după ce Ministerul Transporturilor a primit raportul cu privire la situaţia critică din nord-vestul Capitalei.

365 de zile nu au adus aproape nicio schimbare.

În aprilie 2018 au apărut în spaţiul public fotografii cu armătura la vedere a stâlpilor și atunci CFR a dispus astuparea lor cu mortar.

Acum, mortarul a prins patina timpului.

VIDEO: Podul Constanța, radiografia pericolului. Lucrările de reabilitare nu au început, deși acum un an Ministerul Transporturilor a fost avertizat că situația e critică!

Situaţia stâlpilor de susţinere la opt luni de la „reparaţiile” făcute de C.F.R.

Incendiu puternic la un centru de logistică de pe Autostrada 1, a fost emis mesaj Ro-Alert. Norii uriași de fum se văd de la câțiva kilometri
Recomandări
Incendiu puternic la un centru de logistică de pe Autostrada 1, a fost emis mesaj Ro-Alert. Norii uriași de fum se văd de la câțiva kilometri

Cât priveşte senzorii, contractul a fost încredinţat abia pe 20 iulie 2018.

Până acum, în aproape jumătate de an, au fost montate doar fibra optică şi cutiile tehnice.

Dar ar mai fi timp, în viziunea autorităţilor, dacă ne raportam la data de finalizare a proiectului: 31 ianuarie 2020.

Într-un răspuns pentru ziarul Libertatea, CFR a transmis că în prezent sunt în derulare lucrările de montare a echipamentelor şi conectarea lor la reţeaua de internet.

100 de mii de euro este nota de plată.

Situaţia Sistemului de Monitorizare Pentru Podul Constanţa by Cătălin Doscaș on Scribd

Abia după implementarea sistemului de senzori și analiza datelor, Ministerul Transporturilor va şti cu exactitate ce lucrări de consolidare trebuie să scoată la licitaţie.

Până atunci, totul este la voia sorţii.

Sute de tone de fier staţionează zilnic pe pod

Deși podul are o strucură fragilizată de trecerea celor 80 de ani de la construcție, sute de tone de fier staţionează fix pe pod, ca parte a manevrelor de triaj pentru formarea garniturilor de tren de la revizia de vagoane CFR Griviţa.

Asta în timp ce, pe dedesubt, autoturisme şi mijloace de transport în comun se află în trecere sau staţionează, la ore de vârf, în coloane.

Țările în care salvarea cu elicopterul de pe munte costă 90 de euro pe minut. Tariful, introdus pentru a descuraja comportamentul imprudent. „La noi îți dă și bani de tren”
Recomandări
Țările în care salvarea cu elicopterul de pe munte costă 90 de euro pe minut. Tariful, introdus pentru a descuraja comportamentul imprudent. „La noi îți dă și bani de tren”

Riscul este pe măsură.

VIDEO: Podul Constanța, radiografia pericolului. Lucrările de reabilitare nu au început, deși acum un an Ministerul Transporturilor a fost avertizat că situația e critică!

În noiembrie 2018, o bucată de beton din tavanul podului s-a desprins şi a căzut pe capota unei maşini prinse în ambuteiaj. În autoturism se aflau un bărbat cu fiul său în vârstă de 3 ani.

Podul Constanţa nu reprezintă o situaţie singurală.

Ionuţ Ciurea, de la Asociaţia ProInfrastrura, spune: „Jumătate dintre podurile de cale ferară din România au nevoie de reparaţii capitale. Ce s-a întâmplat cu acele pile de la Podul Constanţa nu a reprezentat o reparaţie. Ministerul Transporturilor trebuie să înţeleagă că acest pod, la cum arată, cu armătura pe afară, se dezintegrează şi că trebuie să ia măsuri urgente”.


CITEŞTE ŞI:

Podul Constanța riscă să se prăbușească. Se degradează de la o zi la alta / FOTO


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.