Cele două intrări, cea principală și cea pentru elevi, au fost acaparate de părinți, la Școala Gimnazială nr. 25 din sectorul 2, aflată în apropierea Gării Obor. Aici au dat examenul și cei de la Școala Ferdinand I, care este încă în șantier, pentru renovare. Adulții au numărat împreună ultimele minute de examen, iar când ceasul a depășit ora 11:00, au început să se întrebe mai mult pentru ei: „Unde or fi, de ce n-au ieșit încă?”.
„Am ieșit, a fost ușor”
Între timp, au fost făcute publice subiectele Evaluării Naționale pe care au început să le comenteze. „Ar trebui să se fi descurcat, nu? Nu sunt grele”, a spus un părinte.
Primii elevi care au dat examenul au ieșit la doar puțin trecut de timpul alocat rezolvării. Imediat ce au trecut de poarta unității și-au scos telefoanele. Aproape toate conversațiile au început așa: „Acum am ieșit, a fost ușor”.
Daniel, pe care mama lui l-a așteptat în fața școlii încă de când a intrat în examen, crede că subiectele au fost mai ușoare acum, la Evaluarea Națională, decât la simulare. Singurul exercițiu care i-a dat bătăi de cap a fost al șaselea, cel cu figurile de stil pe care trebuia să le extragă din primul text, „Limir-împărat”, al lui Ioan Slavici.
„De la emoții, eram și obosit, că am învățat până târziu”, se apără Daniel.
„De la emoțiile dragostei”, șoptește mama lui, făcându-l pe tânăr să se fâstâcească și să-și aranjeze mai bine șapca pe cap.
Daniel joacă rugby și o să meargă în echipa Colegiului Tehnic Mecanic Grivița, care are filieră vocațională chiar pe acest sport.
Elevii simt că sunt o „generație de sacrificiu”
Pentru examen s-a pregătit și singur, și cu meditații. A făcut meditații prima dată în pandemie, în clasa a V-a, când educația a fost dată complet peste cap. Le-a pus pe pauză prin clasa a VII-a și le-a reluat într-a VIII-a pentru Evaluarea Națională.
„Să fim serioși, cine învăța la școală în pandemie? Și cum puteai să înveți online?”, se întreabă retoric și Sara. „Noi chiar am fost generația de sacrificiu”, adaugă ea. Se referă deopotrivă la perioada pandemiei de COVID-19 și cele trei săptămâni de grevă ale dascălilor, care i-au lăsat pe câțiva dintre elevi cu mediile neîncheiate în buza examenelor, ceea ce le-a dat multora o stare de incertitudine.
Sara a ieșit din școală cu un „Doamne-ajută, ce să zic”, când tatăl său a întrebat-o cum a fost examenul. „Mă așteptam la mai greu, sincer, mă așteptam la ceva despre genul liric. Mi-a plăcut că a picat caracterizarea personajului”, spune ea.
Au învățat de la profii de pe YouTube
De altfel, proza lui Slavici i-a făcut pe toți să respire astăzi ușurați.
„M-am panicat când am primit subiectele, înainte să citesc cerințele, mă gândeam, dacă o să pice mesajul liric? Dar apoi m-am liniștit”, povestește Eliza. A încercat să fie constantă și să învețe pe tot parcursul clasei a VIII-a, dar mărturisește că a studiat mai intens în ultimele două săptămâni. Întregul weekend a urmărit-o pe YouTube pe profesoara Cristina Tunegaru, care are postate clipuri în care explică cum ar trebui rezolvate subiectele la Evaluarea Națională de la Română și la ce ar trebui să fie atenți elevii pe foaia de examen ca să nu cadă în vreo capcană.
Eliza își dorește să intre la un liceu de bilingv engleză pentru ca după el să aibă toate opțiunile pe masă, inclusiv de a studia la o facultate de-afară.
S-a pregătit mai mult singură, acasă
La fel ca Daniel, și Bianca vrea să dea la un liceu cu profil sportiv. Face Aikidō, artă marțială japoneză, și în asta își vede viitorul.
Pentru examen a învățat o perioadă, anul ăsta, cu ajutorul profesorilor de la școală, dar a renunțat și ea, au renunțat și ei când au văzut că elevii de-a opta nu au mai venit la pregătire. A considerat examenul „destul de ușor”, doar textul argumentativ, cel despre importanța respectării regulilor, i s-a părut un pic mai dificil decât celelalte subiecte.
„Am decis să învăț singură, a fost mai bine așa. Am o grămadă de cărți acasă și am învățat mai bine în liniște. M-am și concentrat mai mult pe emoții și să nu fiu panicată”, spune Bianca.
Pentru Maria, în schimb, textul argumentativ a fost floare la ureche „dacă erai puțin atent”. Crede că mulți elevi se blochează la el pentru că nu pot face diferența dintre text argumentativ și compunere. Altfel, întregul examen a fost simplu, „textele au fost foarte ușoare”.
Mai grea a fost perioada de până la examen, incertitudinea adusă de protestele profesorilor, și cea din anii trecuți când ba au făcut ore online, ba în format hibrid, ba nu au făcut deloc româna, pentru că profesoara lor s-a îmbolnăvit de mai multe ori de COVID-19. „Cred că ne-a afectat tuturor modul de învățat și ne-a făcut mai puțin doritori să facem asta”, spune tânăra.
„Dacă vrei, poți, oricât de greu ar fi”
Îmbrăcată cu un tricou cu logoul trupei ACDC și părul prins în coadă la spate, Maria vorbește cu voce joasă, dar clar.
„Am rămas din toată perioada asta cu persistență și determinare. Și ideea că, dacă vrei, poți, oricât de greu ar fi”, spune Maria. Clasa ei a reușit, spune, dar alți colegi din școală nu au fost la fel de puternici și „nu s-au ridicat” după ce școala a revenit la normal, după pandemie.
Pe Maria o așteaptă acum un loc la Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza”, unde deja a luat examenul de admitere cu 9,17, se simte ca și admisă. Nota finală se calculează însă și cu Evaluarea Națională, dar nu-și face deocamdată prea multe griji.
Pentru absolvenții claselor a VIII-a urmează proba la Matematică miercuri, 21 iunie. Rezultatele vor fi afișate pe 28 iunie, când vor putea fi depuse și contestații.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro