Acesta interzicea expres orice lucrări mai aproape de 20 de metri de o parte și de alta a conductelor.
Cuprins:
CNAIR anunța că face un raport
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) anunța la acel moment că a solicitat echipei de supervizare să realizeze „un raport special cu privire la împrejurările în care a avut loc evenimentul”.
Echipa de supervizare era tot din cadrul CNAIR.
Inclusiv premierul Marcel Ciolacu și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, au anunțat că se fac cercetări.
„Este un accident de muncă. A intrat procuratura. Toată lumea face o anchetă amplă şi aşteptăm raportul foarte clar”, spunea Ciolacu atunci.
Uite raportul, nu e raportul
La un an și jumătate de la eveniment, CNAIR a îngropat raportul. Libertatea a solicitat o copie a sa, dar nici vorbă de acesta.
„În urma accidentului (exploziei) survenit(e) în data de 21 septembrie 2023 pe șantierul autostrăzii A7 (autostrada Focșani-Bacău), instituțiile abilitate ale statului român au întocmit rapoarte de control care nu sunt destinate publicității”, a transmis CNAIR.
Direcția Implementare Proiecte
Conform informațiilor Libertatea, există un raport realizat de către compania de stat.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_e6150a03741cfd3b812fcc8860a88474.jpg)
Surse politice au declarat că raportul se află la una dintre subunitățile Direcției Implementare Proiecte, condusă de către Felician Cerneștean. Acesta a fost numit de-a lungul timpului în mai multe posturi de stat, fiind venit pe filiera PNL Maramureș, după ce anterior a activat în fostul PDL.
Conform CV-ului său, Cerneștean a fost administrator la o serie de firme private, iar în 2020 a fost numit membru în consiliul de administrație al CFR Infrastructură.
Tot din 2020 a trecut prin mai multe posturi în CNAIR, fiind șef al structurii de control intern, consilier al directorului general, iar acum șef al Direcției Implementare Proiecte.
România Liberă scria în 2020 că Cerneștean a fost condamnat penal la 2 ani cu suspendare în anul 2001 pentru falsificare de monede și înșelăciune.
Ulterior, CNAIR a spus că acesta „nu este înscris în cazierul judiciar”.
Director doctorand la Academia SRI, salariu de 4.000 de euro pe lună
Potrivit declarației sale de avere, Cerneștean câștigă anual 238.000 de lei din funcția de șef al direcției respective, adică 19.833 lei pe lună, echivalent al 3.966 de euro.
Absolvent al unui liceu industrial din Baia Mare în 1982, Cerneștean a făcut la distanță de trei decenii două facultăți:
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_6759e4d2913ba97c15b0008d35983423.jpg)
- Științe la Universitatea Tehnică din Cluj, centrul din Baia Mare, între 2010 și 2013, cu specializarea management
- Științe Umanistice, Politice și Administrative la Universitatea Vasile Goldiș din Arad, specializarea relații internaționale, între 2011 și 2014.
Ulterior a urmat mai multe cursuri la Academia SRI, respectiv Academia de Informații Mihai Viteazul, fiind și doctorand la aceasta.
Cerneștean: „Eu sunt pentru transparență”
Contactat de Libertatea, Cerneștean a spus că o să se intereseze de raport.
„O să văd despre ce este vorba. Atunci era o nebunie, au venit foarte multe instituții. Eu sunt pentru transparență, nu doresc să fie nimic ascuns”, a replicat acesta.
Raportul nu a fost transmis nici după asigurările de transparență ale acestuia.
Surse Libertatea arată că există două rânduri de interese care duc indirect la favorizarea constructorilor:
- oamenii impuși politic de partide în companiile de stat
- experții din subordine care ezită să ia măsuri împotriva contractorilor deoarece la fiecare schimbare de regim ajung chiar la companiile în cauză sau la societăți furnizoare și apoi înapoi la stat.
Ce s-a întâmplat, de fapt
Lucrările la tronsonul unde a existat explozia erau realizate de către asocierea Spedition UMB SRL – SA&PE Construct SRL – Tehnostrade SRL.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_c4e0123e9aa4f765a94b7c915480d92d.jpg)
Toate cele trei sunt deținute de familia omului de afaceri Dorinel Umbrărescu, care lucrează la o multitudine de proiecte de infrastructură în țara noastră.
Contre între Transgaz și CNAIR
Transgaz a acuzat atunci că s-au făcut lucrări la o distanță mică de țevi, încălcându-se avizul dat. De asemenea, transportatorul de gaze spunea că nu a fost anunțat de nimeni cu privire la începerea lucrărilor în zonă.
CNAIR a ținut la acel moment partea lui Umbrărescu: într-un comunicat din 21 septembrie 2023 afirma că „antreprenorul Spedition UMB nu efectua lucrări de relocare a rețelei de gaz, ci doar lucrări de îmbunătățire a terenului de fundare a corpului autostrăzii”.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/04/comunicatul-cnair-1024x780.jpg)
Când statul supraveghează
Experții consultați afirmau la acel moment că una dintre probleme o constituie faptul că lucrările lui Umbrărescu erau supravegheate chiar de către inspectori din CNAIR, nefiind angajate firme specializate pentru a asigura dirigenția de șantier.
Sursele Libertatea acuzau că s-a ajuns ca firmele de construcții să ajungă să dicteze CNAIR ce trebuie făcut, nu invers.
Libertatea a descoperit ulterior că înainte cu două luni de explozia de la autostradă, firma lui Umbrărescu a mai perforat o conductă a Transgaz, în zona comunei Garoafa, din județul Vrancea. Atunci au existat emanații de gaze, dar nu și o explozie.
Transgaz a reparat conducta respectivă, însă CNAIR susținea atunci că nu știe nimic de incident.
Unde mai e supervizor statul
În acest moment, CNAIR supervizează lucrările și pe alte șantiere:
- Autostrada Buzău- Focșani, pe tronsonul Vadu Pașii – Râmnicu Sărat
- Autostrada Sibiu – Pitești, secțiunea Cornetu – Tigveni
- Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, pe tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș.
Întrebată că măsuri a luat în urma exploziei, CNAIR a transmis că „în urma accidentului survenit în data de 21 septembrie 2023 pe șantierul autostrăzii A7 (autostrada Focșani – Bacău) C.N.A.I.R., prin supervizorii desemnați, a intensificat modul de urmărire al respectării normelor S.S.M. (securitate și sănătate în muncă – n.r.) de către antreprenori în șantiere”.
Constructori întârziați
Libertatea a relatat recent că șapte autostrăzi sunt în urmă față de termenele asumate de constructori.
Sursele ziarului arătau influența imensă a constructorilor asupra companiei de stat.
„S-a ajuns la situația în care constructorii cheamă reprezentanții CNAIR la ordine sau la faptul că inginerii CNAIR dau din colț în colț încercând să nu aplice penalități antreprenorilor inventând scuze”, acuza un om din interiorul CNAIR în urmă cu o lună.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Nic0lae • 14.04.2025, 11:33
Coruptia ucide. Condamnati, fosti puscāriasi, interlopi si combinatori politici ne destramā fibra nationalā, fir cu fir, pe ritmuri de manele. Cloaca din care vin întunecatii acestia , întunecati care sunt albiti la propriu si la figurat de televiziunile altor întunecati vāruiti cu straturi peste straturi de fond de ten, cloaca aceasta pare inepuizabilā în propensitatea ei de a genera dejectii abjecte cu chipuri hulpave si schimonosite de pācatele transgenerationale ale monstrilor fārā suflet. Ciocoii vechi, ciocoii noi, blestemul acestor *** , acestor buruieni ne vor devora si ultima urmā de decemtā , ne vor împinge spre hāul lipsei de ratiune, spre o ultimā rābufnire autodistructivā prin care vom încerca , probabil în zadar, sā sterilizām ce-a mai rāmas din noi .
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.

Nexus • 14.04.2025, 10:08
Da, totul se ascunde sub pres, in bunul stil romanesc interese peste interese, pana la urma Nimeni nu raspunde pentru acei muncitori.Muncitori sunt de vina .....

tomitan • 14.04.2025, 09:03
Academia SRI fabrica de diplome ptr *** utili ai României.Marele intelectual & reformator marca PNL ,David de la Min.Educatiei nu inchide acest cuib de vipere?
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_dc1c0c74488a5ca225d2d63caa09b1a4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_52a4591e6662fc056b78301ab129f1d2.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_9eca5b9e35a1d2113f5a8a7121a4c7d0.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_722ee7dff7aff5c2cca80081b789264d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_4280d0f4eb34bd5279a6217f4317fcfc.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_2ed2331e00a997701f8cdb6ba8858f85.jpg)