Cuprins:
De unde provine bugetul de campanie al lui Simion, de peste 40 de milioane de lei
Până luni, 12 mai a.c., candidatul George Simion a declarat contribuţii pentru campania sa electorală în valoare de 14.307.500 de lei, din care 70.000 de lei venituri proprii, iar restul – „împrumuturi contractate de la persoane fizice și/sau instituții de credit”, potrivit datelor centralizate de Autoritatea Electorală Permanentă (https://finantarepartide.ro/) (AEP).
Dar în contul de campanie al lui George Simion, alți 26.943.652 de lei i-au fost viraţi de AUR, care a declarat că partea cea mai mare a banilor provine, la grămadă, din împrumuturi „de la persoane fizice şi/sau persoane juridice”, fără a detalia, iar 3.000.000 de lei sunt din cotizaţii.
Conform datelor publice de pe finantarepartide.ro, până pe 12 mai bugetul de campanie al lui George Simion se ridica la suma de 41.251.152 de lei.
2,5 milioane de euro au mers la firma Doinei Grosu, apropiata lui Simion
Conform datelor raportate până acum la AEP, în campania lui George Simion s-au cheltuit 41.239.298 de lei. Dublu, faţâ de cât s-a cheltuit pentru promovarea lui Nicuşor Dan, şi exorbitant de mult, faţă de campania cu „0 costuri” declarată de Călin Georgescu.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_a17561bdb52e685712bcc4e760afaedf.jpg)
Mai mult de un sfert din banii cheltuiți pentru campania lui Simion au mers către DGI MULTIMEDIA DESIGN SRL, care a încheiat patru contracte, în valoare totală de 12.724.250 de lei, pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online (circa 5,5 milioane de lei), dar şi pentru broşuri, pliante şi alte materiale de propagandă electorală tipărite şi, respectiv, pentru servicii de telefonie şi internet, cheltuieli de transport şi cazare ale candidaţilor, cheltuieli de hrană, cazare şi transport ale voluntarilor şi ale membrilor partidului politic etc.
DGI MULTIMEDIA DESIGN SRL o are ca unic acţionar pe Doina Grosu, de 31 de ani, din Republica Moldova. Societatea cu sediul în oraşul Băicoi a fost înfiinţată în 2019, având ca domeniu principal declarat „activităţi de servicii în tehnologia informaţiei”. Conform ultimului bilanţ depus la Ministerul Finanţelor, firma cu 4 angajaţi a realizat în 2023 un profit net de 184.782 de lei.
Potrivit jurnaliştilor de la Rise Project, Doina Grosu e cea care administrează grupurile de pe Facebook ce produc postări virale pentru electoratul AUR. Fostă membră a mişcării unioniste „Acțiunea 2012”, Grosu e alături de Simion de peste un deceniu.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_1d10507cf469a7542e65b70ef7cdefa0.jpg)
Doina Grosu mai are o firmă la care este acţionat unic: MMD Group SRL, înfiinţată în 2015, cu sediul în Iaşi, ce se ocupă tot cu „activităţi de servicii în tehnologia informaţiei”, dar ultimul bilanţ depus la Ministerul Finanţelor, datează din 2019, când societatea avea zero angajaţi şi o pierdere netă de 79 de lei.
1,8 milioane de euro a încasat de la AUR firma controlată de Maricel Păcuraru
● 9.000.000 de lei este valoarea contractului pe care DBV MEDIA HOUSE SRL l-a încheiat, pentru campania lui George Simion, în ziua de 2 mai. Vorbim de aproape două milioane de euro, care au fost cheltuiţi pentru producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală la radio, televiziune şi în presa scrisă.
DBV MEDIA HOUSE SRL e deținută de societatea Societatea PHG MEDIA INVEST – S.R.L., care o are unic acţionar pe Daniela Madi Păcuraru, soția lui Maricel Păcuraru, patronul trustului Realitatea.
DBV MEDIA HOUSE SRL are ca obiect de activitate declarat „activităţi ale agenţiilor de publicitate”, 2 angajaţi şi, potrivit ultimului bilanţ depus la Ministerul Finanţelor, în anul 2023 a înregistrat o pierdere netă de 27.393.572 de lei.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_3743d72aad5ce83aa412feaa8254fe77.webp)
În trecut, DBV MEDIA HOUSE SRL a fost cercetată de DNA, în dosarul insolvenței Realitatea Media, pentru infracțiunea de complicitate la delapidare, existând „indicii că aceasta a fost utilizată pentru a furniza sume de bani destinate SC REALITATEA MEDIA SA”, potrivit comunicatului procurorilor.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/05/bani-de-la-aur-pentru-maricel-1024x175.jpg)
Peste 1,2 milioane de euro au mers de la AUR către THEMATIC DIGITAL SRL
6.307.000 de lei din banii alocaţi pentru campania electorală a lui George Simion s-au dus la firma THEMATIC DIGITAL SRL printr-un singur contract, încheiat pe 28 aprilie, pentru „producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online”.
THEMATIC DIGITAL SRL este deţinută de Andrei Ursuleanu (33,34%) şi de GETONTOP ADVERTISING (acţionari: Cătălin Gabriel Săndulache, cu 98% şi Alina Gabriela Berechet, cu 2%) şi MEDIATHLON – S.R.L (acţionar unic – Radu Mihai Budeş), ultimele două societăţi deţinând câte 33,33% din capitalul social.
Înfiinţată în 2022, THEMATIC DIGITAL SRL are ca obiect de activitate „servicii de reprezentare media” şi un singur angajat, iar pe anul 2023 a declarat la Ministerul Finanţelor un profit net de 683.657 de lei.
Alte contracte consistente pentru promovarea lui George Simion au fost încheiate cu:
● FOLLOW DIGITAL SOLUTIONS SRL, care a încasat 3.499.000 de lei, pentru „producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online”. Unicul acţionar al firmei înfiinţate în 2021 e Nicolae Capcelea, un tânăr de 30 de ani din Republica Moldova. El a activat în mişcarea unionistă, iar acum este membru în partidul AUR. Pentru anul trecut, firma lui Capcelea, cu doi angajaţi, a raportat un profit net de 2.155.688 de lei.
● 2.500.000 de lei au mers la OMF ACCOUNTING SERVICES SRL, mandatar financiar, printr-un contract încheiat pe 23 aprilie. Prin comparaţie, în cazul lui Nicușor Dan serviciile mandatarului financiar au costat 30.000 de lei, adică de 83 de ori mai puţin. Înfiinţată în 2017, OMF ACCOUNTING SERVICES SRL îl are ca unic acţionar pe Florin Orăşanu, de 46 de ani, din Bucureşti. El a fost mandatarul financiar al AUR la toate alegerile din 2024, iar în decembrie, OMF ACCOUNTING SERVICES SRL a declarat la Ministerul Finanţelor că a avut un profit net de 428.245 de lei, anul trecut.
● 2.252.000.00 de lei a încasat, în campania lui George Simion, firma AVANDOR LABS SRL care a încheiat trei contracte, pentru „producţia şi difuzarea materialelor de propagandă electorală online”, dar şi pentru „cheltuieli aferente serviciilor de telefonie şi internet, cheltuieli de transport şi cazare ale candidaţilor, cheltuieli de hrană, cazare şi transport ale voluntarilor şi ale membrilor partidului politic”. AVANDOR LABS SRL e deţinută de Marius Zsolt Deak (46,25%), Georgiana Roată (46,25%) şi Roxana Stan (7,5%) care, în campania prezidenţială de anul trecut, printr-o altă firmă – AVANDOR INTERNATIONAL SRL -, au încasat 4,3 milioane de lei de la PNL, pentru promovarea în online a candidatului liberal. Potrivit Expert Forum (https://expertforum.ro/wp-content/uploads/2024/11/PB-191-campanie_prezidentiale.pdf), Georgiana Roată, fostă Bedivan, a făcut parte şi din echipa care s-a ocupat de campania online a președintelui Klaus Iohannis.
● 800.000 de lei a fost valoarea contractului încheiat cu firma PATRIE SI ARTA SRL, pentru „cheltuieli pentru vestimentaţia voluntarilor şi a membrilor partidului politic inscripţionată cu denumirea sau numele competitorului electoral”. Înfiinţată în 2016 de Cătălin Gheorghe, un tânăr de 37 de ani din Bucureşti, PATRIE SI ARTA ARL se ocupă cu „fabricarea altor articole de îmbrăcăminte şi accesorii” şi comerţul lor cu amănuntul. Potrivit ultimului bilanţ financiar depus, firma cu un singur angajat a înregistrat în 2023 un profit net de 1.274.877 de lei.
Câţi bani a reuşit să strângă Nicuşor Dan şi de unde
În tabăra cealaltă, candidatul Nicuşor Dan a avut, până pe 12 mai, un buget de campanie de 20.426.281 de lei. Adică, jumătate din banii adunaţi pentru George Simion, iar asta şi din cauza faptului că actualul primar al Capitalei nu a beneficiat de susţinerea financiară a vreunui partid politic.
Banii pentru campania lui Nicuşor Dan provin, în majoritatea lor, din împrumuturi ce au fost contractate de la persoane fizice, în perioada 3 aprilie – 2 mai. Sunt patru împrumuturi mari, a câte 800.000 de lei fiecare, şi alte trei, a câte 700.000 de lei fiecare, dar există şi un caz în care Nicuşor Dan a primit pe datorie 2.000 de lei.
Din datele declarate până acum, Dan a primit pentru campania electorală o singură donaţie, de la o persoană fizică, în valoare de 339.651 lei, bani ce i-au fost viraţi în cont în data de 2 mai. De asemenea, candidatul independent s-a împrumutat la o bancă cu 200.000 de lei, în aprilie, pentru a-şi putea face campanie.
Firma unde s-a dus 75% din bugetul de campanie al lui Nicuşor Dan
Conform datelor declarate la AEP, Nicuşor Dan cheltuise, până pe 12 mai, 20.386.105 lei, iar pentru promovarea lui electorală au fost încheiate 37 de contracte.
Dar cei mai mulţi bani, 15 milioane de lei, au fost încasaţi de TERRAMIN MESH MARKETING S.R.L., pentru „producţia şi difuzarea materialelor publicitare politice/materialelor de propagandă electorală online”. Sunt 7 contracte distincte, fiecare ridicându-se la o valoare de 2.000.000 sau 2.500.000 de lei.
TERRAMIN MESH MARKETING S.R.L., o agenţie de publicitate cu sediul în Bucureşti, sector 6, este deţinută de Oren Benjamin Meshoulam (76%) şi de Maria Elena Popescu (24%). Potrivit datelor depuse la Ministerul Finanţelor, firma are un singur angajat, iar anul trecut a înregistrat un profit net de 772.578 de lei.
Meshoulam are 40 de ani şi este din Montreal (Canada), dar locuieşte în România. De-a lungul timpului, el a avut şi alte firme, dar a renunţat la ele.
Maria Elena Popescu are 34 de ani şi mai deţine firma ADH PROFESIONAL SOLUTIONS – S.R.L (care se ocupă de „comerţul cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet”), dar şi agenţia de publicitate BMB CREATIVE EVENTS SRL.
Ce alte firme s-au ocupat de promovarea lui Nicuşor Dan, pe bani mulţi
● 2.049.000 de lei din banii de campanie ai lui Nicuşor Dan au mers către firma BAOBAB STUDIO S.R.L., prin două contracte, încheiate pentru consultanţă şi, respectiv, pentru cercetări sociologice. Înfiinţată în 2014, pentru „activităţi de producţie cinematografică, video şi de programe de televiziune”, firma a devenit agenţie de publicitate anul acesta şi-l are ca asociat unic pe Cristian Matei Movilă, un afacerist de 41 de ani din Bucureşti. În 2023, ultimul an raportat, BAOBAB STUDIO a înregistrat un profit net de 1.312.532 de lei, având un singur angajat.
Cristian Matei este şi preşedintele Fundației Eidos, care a creat festivalul UNFINISHED, un eveniment anual organizat în parteneriat cu Primăria Capitalei. În 2023, aceeaşi fundaţie a lansat şi inițiativa UNFINISHED DEMOCRACY.
● ATHOS TIPOGRAFIA S.R.L. a încasat 1.170.960 de lei, pe trei contracte încheiate pentru afişe electorale. Firma, înfiinţată în 2018, este deţinută de Maria-Daniela Mereuţă, de 40 de ani, din Bucureşti. Conform ultimului raport depus la Ministerul Finanţelor, firma cu cinci angajaţi a avut, în 2023, un profit net de 1.341.106 lei. ATHOS TIPOGRAFIA S.R.L. deţine 90% din capitalul social al societăţii Editura Semne SRL.
● 977.234 lei au mers către 44EAST PLACE S.R.L., care a semnat un contract pentru consultanţă şi încă unul, pentru producţia materialelor de propagandă electorală la radio şi televiziune. Agenţia de publicitate a fost înfiinţată în 2019 şi este deţinută de Costin Andrei Buta, de 41 de ani, din Constanţa. Anul trecut, firma cu doi angajaţi a raportat un profit net de 424.375 de lei.
Costin Buta a fost consilier la Secretariatul General al Guvernului, care l-a eliberat din funcție în 2020, după ce Centrul de Investigaţii Media a dezvăluit că el ar fi fost angajat la Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității București chiar de către colegul său de filială a PNL, prodecanul acestei facultăți, Dan Podaru.
În prezent, Buta deţine acţiuni la agenţiile de publicitate Wopa Communications SRL şi Bozoi Consulting SRL, dar şi la Taste 4 Events SRL, care se ocupă de activităţi de turism.
Cât din aceste cheltuieli se vor deconta din banii publici
Banii cheltuiţi în campania electorală le vor rambursaţi celor doi candidaţi, din banii publici, după ce Autoritatea Electorală Permanentă va verifica de unde vin finanţările şi încotro s-au dus ele.
Potrivit legii, pot fi decontate pentru turul 1 până la 81 de milioane de lei, căci „limita maximă a contribuţiilor pentru campania electorală este de 20.000 de salarii de bază minime brute pe ţară pentru fiecare candidat la funcţia de preşedinte al României”, salariul de bază minim brut fiind de 4.050 de lei.
Pentru turul 2, legea spune că: „În cazul campaniei electorale aferente unui nou tur de scrutin din cadrul aceluiași proces electoral, limitele contribuțiilor electorale și ale cheltuielilor electorale se reduc la jumătate”.
Campania electorală pentru alegerile prezidenţiale din 2025 a început pe 4 aprilie şi se va finaliza vinerea aceasta. Candidaţii au început să-şi facă mai devreme promovare, încercând să atragă electoratul de partea lor, însă aceste cheltuieli nu le vor fi decontate.
Potrivit unui raport publicat de Expert Forum, în precampanie, „cei mai mulți bani au fost cheltuiți de Nicușor Dan – 1,2 milioane de lei”, în vreme ce AUR a plătit pentru promovarea lui George Simion – 821.000 de lei.
Fotografii: Vlad Chirea, Inquam Photos / Octav Ganea
Reportajele și anchetele sunt mari consumatoare de timp și resurse. Din acest motiv, te invităm să susții munca jurnaliștilor printr-o donație. Aici găsești mai multe opțiuni prin care poți contribui la dezvoltarea altor materiale similare: libertatea.ro/sustine. Îți suntem recunoscători că ne citești și că ești alături de noi.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_5037798a68d9c87004648d2e45b7e1c9.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_ec619b7effb70ca7728c0dd91344db17.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_41899ccee95ceec37ec5184b2a94f9f6.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_2bfe52063f17379bcdc742dfbcacc18c.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_0a761f1e60c41b52967d3d0212739f80.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_90d890dfdd40eb48db4a76462651ce95.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_42364971d5e8865b25bd6ea93e90992a.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_c77cc2dbf9baaa0bcd7558d9cf71ba4e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_1f064aa8cdda87a8c998fd5a7da5843e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_901ed139de9893336a1f50311023694b.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d2b71152b51ea46aa735217d28841a5b.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/233_8c688642b120dfed3a4e06a2005f6198.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/115_e70dcd5f3717b35bc290066cf7e5e726.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_aa2aec30fc1061c9f5d62a6c1d1659db.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_e3e3326ad4b725df2f5fd490c5b55dd3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_459241b55b06c0aea699beabb5e8102e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_1309ad836f2511cdbfad2c8078752fcf.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_500b66dc01107d68915ca3c6d59b1a11.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_fc0cd14b920a23e9798d441c264fa847.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_2d9ec3b936c5d810f8fe114d96fd678d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/254_86c570869973ed7a88fdcc6b9ca85b75.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_f1ed445e7ba776b712438eaa3129a764.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/255_39e32c41a3d6e31690385ac2c32284b3.png)
parpalache 15.05.2025, 16:13
Despre plata facuta de AUR la Realitatea plus-postul lui Maricel Pacuraru?Deci așa se explica?!Ca pâna la alegeri-in toamna lui 2024-Realitatea plus nu-i scoteau pe AUR și pe Simion din „extremiști”,„proruși”etc.-formulele livrate de propaganda!Doar seara- pe la emisiunea„Culisele statului paralel”-Anca Alexandrescu avea suficienta ascendența incât sa-i trateze corect!
ciobanudorin_2006 15.05.2025, 14:34
Pai nu trebuie sa mănânce și gura lor ca deh ....sunt și de la bugetul statului.Spalare de bani de obraz de ce vreți voi .
Moravurinoi 15.05.2025, 13:18
Ce ne mai plac jumatatile de adevar: ca instanta le-a interzis acest lucru nu a mai batut panala antenele suveranistilor. Hai cartele, cenzura, colectivizare, canal, secu, blugi, banane placute
Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.