MENIU CAUTĂ

De ce s-a produs accidentul aviatic de la Aeroclubul din Deva. Concluziile raportului final al CIAS

Distribuie

Anchetatorii au dezvăluit de ce s-a produs accidentul aviatic de la Aeroclubul din Deva, după ce investigațiile au fost finalizate de Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS). Avionul s-a prăbușit în iulie 2014, deoarece pilotul a gestionat eronat momentul opririi bruște a motorului, la scurt timp după decolare. Deși a fost la un pas de moarte, bărbatul de 47 de ani, aflat la manșa avionului de mici dimensiuni, a scăpat ca prin minune cu doar câteva zgârieturi la picioare și nu a avut nevoie de îngrjiri medicale.

În data de 6 iulie 2014, pilotul aeronavei de tip Tecnam P2004 Bravo a mers la Aeroclubul Teritorial Deva pentru a efectua un zbor particular în zona aerodromului. La scurt timp după decolare, motorul s-a oprit brusc când aeronava a ajunsese la o înălțime de aproape 80 de metri deasupra solului, conform înregistrărilor GPS, menționate în raportul CIAS.

„Pilotul a luat decizia efectuării unei aterizări de urgență pe un teren cultivat cu lucernă. Acesta a pus aeronava în picaj, efectuând un viraj strâns la dreapta, cu o pantă accentuată pentru menținerea vitezei, timp în care aeronava a pierdut înălțime, ajungând la aproximativ 16 de metri deasupra solului.

La ieșirea din viraj aeronava a lovit cu jamba de bot vârful unui copac aflat pe traiectorie. La aterizare, aeronava a luat contact cu solul pe trenul principal, iar după un rulaj scurt, în momentul în care jamba de bot a luat contact cu solul, aceasta s-a rupt, iar aeronava a capotat”, au menționat specialiștii CIAS în raportul final de investigație.

Potrivit mărturiei pilotului care figurează în expertiză, motorul s-a oprit la „o înălțime față de sol de aproximativ 76 de metri și o viteză de 117 km/h”. Din acest motiv, a decis să aterizeze forțat la o distanță de aproximativ 650 de metri de capătul pistei 30 a Aerodromului Teritorial „Constantin Manolache” – Deva.

Deși aeronava a fost avariată substanțial, pilotul s-a ales cu doar câteva zgârieturi care nu au necesitat spitalizare.

„Cauza probabilă a producerii accidentului o constituie gestionarea eronată a cazului special de oprire necomandată a motorului imediat după decolare. Nu s-au putut identifica factorii care au dus la oprirea motorului”, arată raportul CIAS.

Motorul aeronavei a fost expertizat la sediul Franz Aircraft Engines, atelier autorizat EASA Part 145 de o comisie de specialiști. Aceștia au inspectat sistemul de alimentare al motorului și au constatat că aeronava nu era dotată cu o pompă electrică de alimentare, așa cum recomandă producătorul motorului Rotax.

Mai mult, pilotul avea licența validă pentru a conduce aeonave ultraușoare. Cu toate acestea, avionul nu era omologat.

De asemenea, CIAS investighează și un accident aviatic produs în iulie 2016, când patru persoane au fost rănite, după ce s-au prăbușit cu un avion de mici dimensiuni.

foto: CIAS


Citește și Primarul Băluță amenință Libertatea cu procese, iar ziarul publică o nouă înregistrare în care șoferii firmelor protejate le spun polițiștilor ”să sune la primar, la domnul Băluță, că știe el!”


 

Citește mai multe despre Aici CITEŞTI CELE MAI NOI ŞTIRI despre TRAGEDIA DIN APUSENI! și deva pe Libertatea.

Comentarii