Cuprins:
1. Mai întâi decuplează, apoi frânează
Chris Vanhee de la ProMove, o companie care oferă cursuri de conducere pe suprafețe alunecoase, spune că atunci când șoferii simt mașina că începe să derapeze, trebuie mai întâi să decupleze, nu să frâneze.
„Astfel, neutralizezi forțele și poți stabiliza din nou mașina corectând direcția. Dacă apeși imediat frâna, va fi mult mai dificil. Dacă ai condus prea repede sau ești pe punctul de a te ciocni, atunci trebuie, desigur, să frânezi.
Dacă nu ai ABS, ceea ce este mai frecvent la mașinile mai vechi, frânează cu întreruperi scurte. În trecut, la școala de șoferi, se spunea să pompezi frâna. Dacă roțile se blochează complet, vei aluneca drept înainte, indiferent cât de tare sau de ușor încerci să corectezi direcția”, spune Chris Vanhee.
2. Pleacă din treapta a doua
Dacă pornești din prima treaptă de viteză, se exercită o forță mare asupra roților, ceea ce poate duce la pierderea aderenței și înfundarea în zăpadă. Este recomandată plecarea din treapta a doua.
„Astfel, puterea motorului este transmisă mai lin către roți. Pe un drum alunecos, ai mult mai multe șanse să pleci controlat din loc ”, explică Vanhee.
3. Numără până la patru
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_17180fc5d48413c0cf07b95cf6f5bea5.jpg)
Vanhee recomandă păstrarea unei distanțe suficiente față de mașina din față.
„Chiar și cu anvelope de iarnă sau all-season, ai nevoie de 30 până la 35 de metri pentru a opri complet la o viteză de doar 50 km/h. Cu anvelope obișnuite, această distanță ajunge la 70 de metri. Cum știi dacă păstrezi o distanță suficientă? Alege un punct de reper, cum ar fi un stâlp de iluminat sau un pod, și începe să numeri secunde din momentul în care mașina din față îl depășește.
Dacă ajungi la acel punct înainte să termini de numărat, înseamnă că mergi prea aproape. Pe un drum uscat numără până la doi, pe ploaie până la trei, iar pe zăpadă până la patru sau chiar mai mult”.
4. Dezactivează temporar controlul tracțiunii
În cazul în care mașina nu prinde aderență la plecare, trebuie dezactivat temporar controlul tracțiunii (TCS) și sistemul de stabilizare (ESP). Butoanele acestora se găsesc, de obicei, lângă frâna de mână.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/02/masina-pe-un-drum-inzapezit-1024x576.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_3ad67eec8ae6778905d3c7d828e70046.jpg)
„Aceste sisteme previn derapajele în condiții normale, dar în zăpadă adâncă pot împiedica pornirea. Important: nu uita să le reactivezi imediat ce ai început să mergi”, recomandă Vanhee.
5. Nu folosi lanțurile de zăpadă inutil
Pentru ca lanțurile de zăpadă să fie cu adevărat eficiente, stratul de zăpadă trebuie să fie consistent.
„Dacă mai există porțiuni de asfalt vizibile, acestea pot reduce aderența în loc să o îmbunătățească. De aceea, în multe țări, lanțurile sunt permise doar dacă stratul de zăpadă depășește 5 cm”, spune Vanhee.
6. Fără geacă la volan
Vanhee recomandă ca atunci când se urcă la volan, șoferii să își dea geaca jos.
„Dacă este prea frig, măcar strânge bine centura înainte de plecare. La un impact, centura nu funcționează eficient dacă între ea și corp există un strat gros de aer, cum se întâmplă cu o geacă voluminoasă. În acest caz, vei fi aruncat puțin în față la impact.”
7. Nu umbla la presiunea anvelopelor
„Este un mit că trebuie să reduci presiunea anvelopelor iarna”, explică Joni Junes de la VAB.
„Pentru o aderență optimă, presiunea trebuie să fie mereu cea corectă. O poți verifica pe interiorul portierei sau pe capacul rezervorului.”
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_6069991af2c701cdf6582bdd8f3bbb1a.jpg)
8. Curăță zăpada și gheața de pe mașină
„Îndepărtează complet zăpada și gheața de pe mașină”, spune Ivan Bruggeman, specialist în trafic la Wolters Kluwer.
„Nu doar pentru o vizibilitate mai bună, ci și pentru a preveni accidentele. Dacă zăpada sau gheața de pe acoperișul mașinii tale zboară pe un alt vehicul, poate provoca probleme serioase”, a adăugat acesta.
9. Aprinde farurile înainte de a porni motorul
Un specialist de la un service Renault explică faptul că pe vremea rece, bateriile auto au dificultăți la pornire.
„Pentru a evita problemele, aprinde mai întâi farurile timp de câteva secunde. Acest lucru activează procesele chimice din baterie și o pregătește pentru pornire. Dacă mașina tot nu pornește, evită să folosești cabluri de pornire la modelele noi, deoarece fluxul mare de curent poate afecta componentele electronice. Este mai bine să suni la asistența rutieră”.
10. Atenție la zăpada bătătorită
Mulți șoferi consideră că pe zăpada bătătorită pot merge mai repede, spune Vanhee.
„Greșit. De multe ori, este chiar mai periculos decât zăpada proaspătă, deoarece la temperaturi scăzute aceasta devine compactă și înghețată, creând zone extrem de alunecoase”.
11. Curăță-ți încălțămintea
Junes spune că șoferii trebuie să se asigure că pantofii sunt uscați și fără zăpadă. În caz contrar, picioarele pot aluneca de pe pedale.
12. Nu te uita la obstacole
Junes spune că șoferii au tendința naturală de a privi către obstacolele pe care vor să le evite. El recomandă să nu se facă acest lucru. În schimb, trebuie să se uite în direcția în care vor să meargă.
13. Nu folosi apă caldă pentru dezghețarea parbrizului
Potrivit specialiștilor, dacă torni apă caldă pe un parbriz înghețat, poate crăpa din cauza diferenței mari de temperatură.
În plus, apa se poate răci rapid și îngheța din nou. O metodă mai bună este aceea de a se ridica ștergătoarele sau de a pune o bucată de plută între ele și geam, pentru a preveni lipirea lor de parbriz.
14. Oprește consumatorii de energie
„Dispozitivele electronice îngreunează pornirea mașinii într-o dimineață rece”, spune Danny Smagghe de la Touring.
Acesta recomandă ca înainte de a porni motorul să se închidă radio-ul, GPS-ul și să se deconecteze încărcătorul telefonului.
15. Evită mișcările bruște
Vanhee recomandă ca, în cazul în care derapează, șoferul să rotească volanul ușor și progresiv.
Mișcările bruște pot face ca mașina să se rotească necontrolat.
16. Reglează-ți corect scaunul
Vanhee spune că o poziție corectă la volan îți oferă un control mai bun asupra mașinii
„Scaunul trebuie să fie suficient de aproape astfel încât să nu trebuiască să întinzi complet picioarele pentru a apăsa pedalele. De asemenea, înclinarea spătarului ar trebui să fie de aproximativ 100 de grade, iar distanța dintre tetieră și cap să fie de maxim 5 cm pentru a preveni accidentările cervicale”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_a25ef83be6cf74a4c636b5a407f5e198.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_c22d5bbdea50c385ca5dcfa1eee92313.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_e9a51afda4df509f16aed1a2a534a94b.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_23436f60d6054fb4c83902b67bcf503a.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_3c5512c58c05c0c282e31a8624161e6f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_86bccd2302218e49851da2ca3d74b937.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_b9271f793a7eb01eee820644a49abd8e.jpg)