„Drumul Expres Oradea-Arad este un proiect important pentru partea de vest a României, dar de a cărui începere nu suntem în situația să discutăm în perioada imediat următoare”, a spus Ilie Bolojan, când a vizitat șantierele din Bihor ale Autostrăzii Transilvania.

„Una din problemele majore pe care le avem noi de gestionat este supracontractarea pe proiectele de investiții. Vă rog să vă gândiți că am avut peste 28 de miliarde de euro din PNRR pe fonduri europene și am semnat contracte de 47 de miliarde de euro, deci peste 20 de miliarde de euro suplimentar, ceea ce face ca finanțarea tuturor acestor lucrări să nu fie posibilă în actualul context de constrângeri financiare”, a adăugat premierul, întrebat de ce la DX 16 lucrările vor începe abia peste doi ani.

„Prin urmare, am convenit cu Ministerul Transporturilor ca toate lucrările care nu sunt astăzi începute să înceapă după finalul anului următor. Anul următor fiind un an de constrângeri importante, și pentru noi este important ca lucrările care sunt astăzi începute să aibă finanțare. Practic, tot spațiul bugetar pe care îl are România este ocupat în prezent de lucrări începute și pe unele trebuie să le eșalonăm după un anumit criteriu de priorități. Ceea ce s-a făcut deci este ca ordinul de începere a acestor lucrări pe acest drum expres să fie dat pentru primăvara anului 2027”, a completat șeful Guvernului.

El a subliniat că „înțeleg, din discuțiile pe care le-am avut cu colegii care conduc CNAIR, că există o intenție a constructorilor să înceapă lucrările pe cheltuiala lor mai repede”, situație în care lucrările ar putea să demareze cu un an mai devreme, adică în 2026.

Firmele care au câștigat licitațiile pentru cele trei tronsoane și-au exprimat disponibilitatea de a deschide șantierele pe propria cheltuială, însă demararea anticipată a lucrărilor depinde și de acordul CNAIR.

În vara acestui an, CNAIR a încheiat atribuirea lucrărilor pe toate cele trei loturi ale DX 16:

  • Pe lotul Oradea – Salonta (33,7 km plus un drum de legătură cu DN 79 la Salonta), licitația a fost câștigată de asocierea dintre firma orădeană Precon Transilvania, parte a grupului Selina, și cea ucraineană Automagistral Pivden, pentru suma de 2,32 miliarde de lei fără TVA
  • Lotul Salonta – Chișineu Criș (39,7 km) a fost atribuit asocierii formate din firma turcă Onur Taahhut Tasimacilik Insaat Ticaret VE Sanayi AS și cea română Straco Holding SRL, în schimbul a 2,76 miliarde de lei fără TVA
  • Lotul Chișineu Criș – Arad (47,07 km) a fost adjudecat de compania turcă Nurol Insaat Ve Ticaret AS pentru suma de 2,85 miliarde de lei fără TVA.
Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.