Cuprins:
Negocierile UE – China
Comisarul UE pentru comerț, Maros Sefcovic, a confirmat că au avut loc deja discuții cu omologul său chinez.
Ambele părți au convenit să înceapă negocieri pentru înlocuirea taxelor mari de import cu un sistem de preț minim pentru mașinile electrice chinezești vândute în UE.
Situația actuală pe piața auto
În prezent, taxele de import pentru mașinile electrice chinezești în UE variază între 17% și 45%. Aceste taxe au încetinit creșterea vânzărilor de mașini electrice chinezești în Europa. Ca răspuns, producătorii chinezi s-au reorientat către modelele plug-in hibride, care nu sunt supuse acelorași taxe. Această strategie a dus la o creștere semnificativă a vânzărilor de mașini chinezești în Europa.
În februarie, vânzările totale de mașini chinezești în Europa au crescut cu 64% față de aceeași perioadă a anului trecut, ajungând la 38.902 unități. Însă, vânzările de mașini electrice au scăzut cu 3,4%, în timp ce vânzările de modele plug-in hibride chinezești au înregistrat o creștere de 321%.
Propunerea de preț minim
Noua propunere implică stabilirea unui preț minim de vânzare pentru fiecare model de mașină electrică chineză omologat în UE. Acest sistem ar permite producătorilor chinezi să obțină profituri mai mari per mașină, chiar dacă volumele de vânzări ar fi mai moderate. UE ar beneficia de pe urma impozitelor aplicate acestor profituri. În același timp, piața europeană ar rămâne atractivă pentru producătorii chinezi.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_37af698838828869b1e1b8074a892088.webp)
Implicații pentru relațiile comerciale
În cazul implementării acestei propuneri se așteaptă ca și China să reducă taxele de import pentru produsele europene. Acest lucru ar include atât taxele impuse anul trecut ca răspuns la măsurile UE, cât și taxele pentru alte categorii de produse de interes major. Asociația germană a industriei auto, VDA, a salutat anunțul privind intențiile UE și Chinei de a discuta despre anularea acestor taxe de import. VDA a avertizat anul trecut că impunerea taxelor va dăuna ambelor părți.
Aceste discuții au loc pe fondul incertitudinilor create de politicile comerciale ale SUA. Recent, SUA a anunțat o pauză de 90 de zile pentru așa-numitele tarife reciprocitare, cu o rată de 10% aplicată tuturor țărilor, cu excepția Chinei. Cu toate acestea, taxele de import de 25% pentru automobile în SUA rămân în vigoare.
Această situație incertă pare să fi motivat UE și China să exploreze noi forme de colaborare economică.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d0ef0a283cc1be265c01c6c57a895fd3.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_bfb3b8675ac401fa9b627f2a66817c94.png)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_7b99ae7da4980a72c5581437ae66b63b.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_504ee18886cbbd6c02ec6c5c54a67344.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_3b2ddd42d866d833a6e31317846d6641.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_a02e44b8f6707fcfb8f8921d528c3a33.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_5d065912cddec15dee9619cb0d479888.jpg)