Cuprins:
Primul telefon mobil, un măr otrăvit
Analiza Google arată că copii din România primesc primul telefon inteligent de la părinți în jurul vârstei de 8 ani.
Concret, jumătate dintre părinți au spus că le-au oferit copiilor primul telefon când avea între 5 și 8 ani, iar mai mult de o treime au cumpărat un telefon copiilor când aveau între 9 și 12 ani.
Conform cercetării, majoritatea părinților aleg să le ofere copii lor un telefon mobil pentru a fi în contact constant cu aceștia sau pentru a evita ca micuții să se simtă excluși social.
În plus, datele relevă că majoritatea copiilor cu vârste între 5 și 12 ani petrec între 1 și 3 ore online zilnic, iar adolescenții stau mai mult de 3 ore pe telefon în fiecare zi.
În general, telefoanele sunt folosite pentru aplicații educaționale, jocuri video, iar după 9 ani pentru social media.

Studiul a scos în evidență preocupările părinților privind siguranța digitală a copiilor.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_80fc14b125ef26a8c6a566aeba6c1911.jpg)
Pentru a răspunde acestora, Google oferă soluții educaționale și de control parental, cum ar fi programele „Eroii Internetului” și „Family Link”.
Părinții pot folosi astfel de soluții ca să navigheze în siguranță prin lumea digitală și să protejeze copiii de riscurile online, cum ar fi cyberbullyingul și conținutul inadecvat.
Mai ales că, utilizarea controlului parental scade odată cu vârsta copilului. Un procent de doar 12% dintre părinții de adolescenți folosesc astfel de soluții, în timp ce o treime din părinții de copii mai mici le folosesc.
Asta pentru că părinții susțin că e mai greu să impui limite unui adolescent, iar astfel un sfert dintre copiii ajung să folosească smartphone-ul fără limită de timp.
Un pericol pentru sănătatea mentală a copiilor
Mirela Husaru, terapeut somatic în formare metoda Gabor Mate, a explicat pentru Libertatea care sunt pericolele la care copii sunt expuși atunci când le dăruim un telefon mobil de la o vârstă atât de fragedă.
„Accesul constant la telefoane poate duce la dependență, afectând somnul, activitățile fizice și interacțiunile sociale directe. Fără supraveghere, copiii pot avea acces la conținut care nu este potrivit pentru vârsta lor. Un adevărat pericol îl constituie interacțiunile online care înlocuiesc interacțiunile față în față, afectând dezvoltarea abilităților sociale”, a avertizat Mirela Husaru.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_3905f29d877196ff8880ad5ea4d20bca.jpg)
Iar de aici putem ajunge la tot mai multe probleme care afectează sănătatea mentală a micuților: „expunerea la cyberbullying sau la presiunea social media afectează stima de sine și sănătatea mentală a copiilor extrem de mult”.
„Să facem un exercițiu de imaginație: imaginati-va că atunci când îi dăm unui copil telefon propriu fără nici o aplicație de parental control îi deschidem ușa spre un univers în care nu există reguli și limite.”, ne explică terapeutul.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/02/dependenta-de-internet-a-copiilor-1024x737.jpg)
Sfaturi pentru părinți
Pentru a limita pericolele, părinții ar trebui să discute cu copiii despre siguranța în mediul online, despre riscurile întâlnite pe internet, cum sunt cyberbullying-ul, întâlnirile cu străini și partajarea informațiilor personale.
„Educația ar trebui să fie continuă și să fie menținut un canal de comunicare pe aceasta temă. Un aspect foarte important este acela că părinții pot învăța copiii să analizeze critic informațiile pe care le întâlnesc online, să verifice sursele și să fie conștienți de dezinformare.”, a spus terapeutul Mirela Husaru, pentru Libertatea.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_9b4696f46ffaadfc8108d0904b556e91.jpg)
Ar trebui să ne aducem aminte că micuții fac ceea ce văd: limitarea propriului timp pe telefon și implicarea în activități offline pot încuraja copiii să facă același lucru.
Mirela Husaru
Asta pentru că o altă cercetare arată că românii petrec zilnic 7 ore și 3 minute pe telefon.
Pentru a ne da seama dacă micuții sunt afectați în mod negativ de timpul petrecut pe telefon ar trebui să le observăm comportamentul, dar și modul în care își gestionează emoțiile.
„Încurajarea exprimării sentimentelor și discutarea despre acestea ajută la conectare și la a ști în mod constant ce se întâmplă în viața lor online. De asemenea, monitorizarea progresului școlar este esențială.”, a mai spus Mirela Husaru.
Mai mult, atunci când observăm comportamente riscante ar trebui să „abordăm aceste subiecte într-un mod deschis și fără judecăți”, ne sfătuiește terapeutul.
Identificarea semnelor de stres sau anxietate în comportamentul copiilor este crucială. Părinții ar trebui să creeze un mediu sigur și de susținere, unde copiii se simt confortabil să discute despre temerile și îngrijorările lor.
Mirela Husaru
Ecranele și coeficientul de inteligență
Organizația Mondială a Sănătății (OMS) oferă recomandări clare privind utilizarea dispozitivelor electronice, inclusiv telefoanele mobile, de către copii, pentru a sprijini dezvoltarea sănătoasă a acestora.
Concret, până la vârsta de 2 ani, micuții nu ar trebui să petreacă deloc timp pe telefon. Copiii mai mici de 5 ani au voie maxim o oră pe zi pe în fața ecranelor.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/02/profimedia-0537902319-1024x682.jpg)
În cazul adolescenților, specialiști recomandă limitarea timpului pe ecrane la maxim 3 ore pe zi.
Mai multe studii arată că bebelușii care petrec mult timp în fața ecranelor înregistrează întârzieri în comunicare.
De altfel, o cercetare realizată în Franța arată că două petrecute în fața ecranului de copiii cu vârste între 3 și 5 ani scade cu un punct coeficientul de inteligență (IQ).
„Echilibrarea utilizării telefonului și a rețelelor sociale cu potențialelele pericole din mediul online este o provocare pentru părinți, dar cu:
- stabilirea unor limite clare,
- monitorizarea activității online,
- educația digitală,
- promovarea activităților offline,
- discuții deschise,
- exemplul personal putem ajuta la crearea unui mediu online mai sigur pentru copii.”, a concluzionat Mirela Husaru, terapeut somatic în formare metoda Gabor Mate.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

HaiducMM • 14.02.2025, 15:42
Ca de obicei lucrul cel mai important e trecut cu "vederea": Vederea. Faptul că-si pierd acuitatea vizuală la depărtare și devin miopi ochelariști. Ochiul se adaptează la vederea de aproape (fiind folosită preponderent) și copilul vede la depărtare în ceață. Mai bine laptop și un TV mic la distanță să se "forțeze" să vadă și la distanță... Sau să iasă în natură!
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_a25ef83be6cf74a4c636b5a407f5e198.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d06bd5e6affed972a4e04d96acea21e2.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_f360494af9994e5ea0a806a4fcef655e.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_9402694063ce1ee75a0fe10d9c9b21ae.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_73656678ca05fe35479a17b9b97d7e7d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_bfa354a03983969e2e65b34cf76ceb64.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_34334695698502cb187aff8b9ef060e5.jpg)