Cuprins:
Trump, nemulțumit de tarifele mari ale UE
Trump menționează frecvent tarifele mai mari ale Bruxelles-ului pentru vehicule ca sursă a nemulțumirii sale. Blocul percepe o taxă de import de 10% pentru vehicule, comparativ cu 2,5% percepută de SUA.
În plus, oficialii administrației Trump se plâng de taxa pe valoarea adăugată a Europei de aproximativ 20% – aducând costul total la 30%.
Impactul asupra producătorilor auto germani
Orice tarife impuse de Trump ar afecta cel mai mult producătorii auto germani. Cele trei mari firme germane au reprezentat 73% din cele 820.000 de unități exportate din UE în SUA anul trecut, conform platformei de cercetare JATO Dynamics.
„Avem milioane de mașini care intră, BMW și Mercedes-Benz și Volkswagen și atât de multe mașini diferite. Și nu facem nimic în privința asta”, a declarat Trump reporterilor pe 3 februarie, în cel mai puternic avertisment direct către principalii producători auto din Europa.
Tensiuni suplimentare în industria auto
Costurile crescute pentru producătorii auto din UE vor pune presiune suplimentară asupra unei industrii care se confruntă deja cu o scădere a cotei de piață în China și o cerere scăzută în Europa.
„Suntem profund îngrijorați de posibila impunere a tarifelor de către SUA. În loc de tarife reciproce, UE și SUA ar trebui să lucreze împreună pentru o înțelegere mare pentru a evita un potențial conflict comercial”, a declarat Sigrid de Vries, secretar general al lobby-ului auto ACEA din UE.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_96fecfff04004e1e50ef422fcd02bd22.jpg)
Grupul de lobby a început anul, cerând legislatorilor europeni să încheie preventiv un acord cu Washingtonul pentru a evita un război comercial.
BMW a mers un pas mai departe, spunând că blocul ar trebui să-și reducă tarifele pentru a se potrivi cu cele ale SUA într-un efort de a-l liniști pe Trump și de a-și reduce propriile costuri de export.
BMW are o prezență semnificativă în Statele Unite, producând majoritatea SUV-urilor sale din seria X la uzina sa din Spartanburg, Carolina de Sud, pe care apoi le exportă în restul lumii. O astfel de propunere, totuși, ar fi un cadou pentru China.
Alte măsuri ale lui Trump
Cu producătorii auto europeni în linia de foc, celelalte mișcări protecționiste ale lui Trump în domeniul comerțului sunt susceptibile să perturbe economia producției de ambele părți ale Atlanticului.
El a semnalat, de asemenea, tarife de 25% pentru importurile de oțel și aluminiu – probabil adăugând presiuni asupra costurilor de intrare în SUA, în timp ce deviază oferta excesivă de metale către Europa.
Mai rău, potențial, este o plângere deja exprimată de înalți oficiali ai administrației Trump conform căreia TVA-ul european reprezintă o barieră suplimentară pentru automobilele fabricate în SUA.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_3905f29d877196ff8880ad5ea4d20bca.jpg)
Taxele pentru mașinile care vin din SUA în Europa
„Știați că atunci când expediați o mașină din Statele Unite în Europa, acea mașină este taxată cu 30%?” a declarat Stephen Miller, șeful adjunct al personalului Casei Albe, pentru Fox News luni.
„Mașina germană – sau o mașină europeană trimisă în America este taxată cu 2,5% – sau practic zero. Acesta este un motiv major pentru care industria auto americană a fost lovită și a pierdut locuri de muncă de atât de mult timp”, a adăugat Miller.
„Dacă vor să fie taxați cu mai puțin de 30%, vor trebui să-și reducă barierele, astfel încât să fie un tratament corect și egal și, da, reciproc.”
Expunerea producătorilor auto germani
Filiala VW Porsche exportă toate modelele sale din UE în SUA, unde a vândut un număr record de 76.000 de mașini anul trecut, făcând din aceasta cea mai mare piață a mărcii.
Audi, o altă marcă VW, exportă în mod similar toate modelele sale în SUA din Europa, cu excepția Q5 care este produs în Mexic.
În timp ce SUA sunt un punct luminos pentru Porsche, Audi și-a văzut vânzările scăzând cu 14% anul trecut comparativ cu 2023. Orice costuri suplimentare vor eroda și mai mult marjele lor de profit și vor exacerba problemele cu care se confruntă compania mamă Volkswagen.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_9b4696f46ffaadfc8108d0904b556e91.jpg)
Audi are totuși o opțiune care îi scapă lui Porsche, și anume mutarea producției Q4 în SUA, unde Volkswagen produce ID.4 electric.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_a25ef83be6cf74a4c636b5a407f5e198.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d06bd5e6affed972a4e04d96acea21e2.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_f360494af9994e5ea0a806a4fcef655e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_73656678ca05fe35479a17b9b97d7e7d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_eadcf013e445531b39612f660d201e36.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_350830656eba9deb8021852b62e7a660.jpg)