Cuprins:
În articolul de astăzi îți vom spune tot ceea ce trebuie să știi despre motoarele diesel, mai ales dacă deții un automobil echipat cu un astfel de motor.
Cum funcționează motorul diesel
Ca și motorul pe benzină, și cel alimentat cu motorină funcționează tot pe bază de combustie internă. Ca orice motor termic, dieselul funcționează în anumiți timpi, care permit evoluția fluidului în cilindri ceea ce conduce la producerea de lucru mecanic.
Spre deosebire de motorul pe benzină, care comprimă un amestec de carburant și de aer, la propulsorul alimentat cu motorină, carburantul și aerul sunt furnizate separat.
Primul pas constă în alimentarea cu aer, după care aerul comprimat se încălzește la o temperatură de 700-800 de grade Celsius, motorina pătrunde în camera de ardere sub presiune și se aprinde spontan.
La motoarele diesel se folosesc camere de ardere integrale. Pentru ca motorina să ardă complet și, astfel, să o eficiență cât mai bună, trebuie injectată în cilindru înainte ca pistonul să ajungă la TDC (n.n. – Top Dead Center). Autoaprinderea este însoțită de o creștere bruscă a presiunii, de unde și „ronțăitul” specific acestor motoare.
Există mai multe tipuri de motoare diesel, însă cele mai utilizate sunt cele în 4 timpi. Funcționarea agregatului începe cu admisia, care presupune o rotație a arborelui cotit de la 0 la 80 de grade. Al doilea timp este compresia motorului, în care arborele cotit face o rotație de la 180 la 360 de grade.
Ce de-a treia etapă o reprezintă arderea motorinei. În acest moment are loc ciclul de rotație de la 360 la 540 de grade, precum și injecția și arderea carburantului. Cea de-a patra și ultima fază este evacuarea gazelor arse, care presupune o rotație de până la 720 de grade față de poziția inițială.
În același timp, trebuie să știi că propulsoarele diesel folosesc o pompă de combustibil care transferă carburantul. Există trei tipuri de pompe: pompă în linie, pompă cu structură de dozatoare și pompă de înaltă presiune.,
Ce avantaje prezintă motorul diesel
Motorina este un combustibil derivat din petrol brut, care este mai dens și mai greu comparativ cu benzina. De aceea, motorina produce mai multă energie, iar motorul diesel este mai eficient la capitolul consum, diferenţa putând să fie şi de 30% la suta de kilometri.
Iată care sunt principalele avantaje ale motorului diesel:
Suportă utilizarea biocombustibililor
Multe dintre motoarele diesel funcţionează pe bază de biodiesel B20, care este un amestec alcătuit din 80% motorină şi 20% combustibil organic. Biocombustibilul este mai „curat”, dar nu este la fel de economic ca motorina clasică.
Este mai durabil
Spre deosebire de motorul pe benzină, dieselul este construit din componente mai solide deoarece are nevoie să suporte o rată de compresie mai mare şi să funcţioneze cu un combustibil mai greu. Un motor diesel poate avea o durată de viaţă dublă comparativ cu un motor asemănător pe benzină.
Întreţinerea
Motorul diesel nu dispune de „consumabile” precum bujii clasice sau distribuitor. Acesta funcționează cu bujii incandescente, care au rolul să crească temperatura din camera de ardere, mai ales atunci când temperatura exterioară este foarte scăzută. Totuşi, alte componente şi reviziile au uneori un cost mai ridicat.
Forţa
Cuplul este o formă de putere produsă de motor care iese în evidenţă mai ales la manevra de depășire, la abordarea unui drum în rampă abrupt sau la tractarea unei rulote. O mașină echipată cu motor diesel oferă performanţe superioare în materie de cuplu şi de capacitate de remorcare.
Care sunt cele mai frecvente probleme care apar la motorul diesel
Probleme cu turbina
Turbina se poate defecta din cauza unei lubrifieri necorespunzătoare sau a blocării geometriei variabile. Defectarea turbo compresorului este asociată de cele mai multe ori cu înfundarea catalizatorului, cu alimentarea (supraalimentarea) cu ulei de motor sau cu evacuarea acestuia în mod incorect. O mașină care are probleme cu turbina consumă mai mult, motorul va fi leneș și uneori scoate un ușor fluierat.
Probleme cu pompa de injecție
Motoarele diesel sunt prevăzute cu o pompă de motorină de transfer, denumită și pompă de joasă presiune. Aceasta are rolul să tragă motorina din rezervor și să o ducă spre filtrul de combustibil. Cauzele defectării pompei pot fi o motorină de proastă calitate, depunerile din rezervor aspirate până la intrarea combustibilului în filtrul de motorină sau înghețarea motorinei în pompă.
Probleme cu bujiile incandescente
Bujiile incandescente sunt folosite doar la pornirea motorului, atunci când acesta este rece. Însă, deoarece sunt poziționate în camera de ardere, sunt predispuse la diverse depuneri. De altfel, acesta este și principalul motiv pentru care bujia incandescentă pierde din proprietăți în timp și nu se mai încălzește cum trebuie.
Probleme cu filtrul de particule
Toate mașinile echipate cu motor diesel au un filtru de particule, care este montat pe evacuare și care are rolul de a bloca eliberarea funinginilor nocive în atmosferă odată cu evacuarea gazelor de ardere. Atunci când motorul intră în modul de curățare a filtrului aceste funingini sunt adunate în filtru și arse la temperaturi înalte. Când filtrul de particule se înfundă, mașina nu mai „trage”, iar consumul de motorină crește vizibil.
Probleme cu volanta cu masă dubă
În cazul motoarelor diesel, volanta este mai groasă pentru ca șocurile să fie diminuate, mai ales la plecarea de pe loc, dar și la schimbarea treptelor de viteză. Dacă vei simți trepidații puternice la plecarea de pe loc când eliberezi ambreiajul și șocuri puternice când schimbi treptele înseamnă că volanta dublă este defectă.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!