Pentru simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii, toti comerciantii din Romania sunt obligati ca, pana la data de 1 iulie 2002, sa obtina noul certificat de inregistrare, document care contine si codul unic de inregistrare.
Cui se adreseaza noul certificat de inregistrare
Toti comerciantii, asa cum sunt ei definiti de OUG nr. 76/2001, privind simplificarea unor formalitati administrative pentru inregistrarea si autorizarea functionarii comerciantilor, adica „persoanele fizice care exercita in mod obisnuit acte de comert, societatile comerciale, regiile autonome si organizatiile cooperatiste”, inclusiv cei care s-au constituit anterior intrarii in vigoare a OUG nr. 76/2001 (1 iulie 2001), au obligatia de a obtine noul certificat de inregistrare.
Ce este Codul unic de inregistrare a comerciantilor
Codul unic de inregistrare a comerciantilor, continut de noul certificat de inregistrare, este o combinatie numerica atribuita de Ministerul Finantelor Publice si care va identifica comerciantii atat fata de organele fiscale, cat si la Registrul Comertului. Codul unic de inregistrare va fi utilizat de toate sistemele informatice care prelucreaza date privind comerciantii, precum si de comerciant in relatiile cu tertii, inclusiv cu autoritatile si institutiile publice, pe toata durata functionarii acestuia.
De unde se obtine noul certificat de inregistrare
Noul certificat de inregistrare a comerciantilor se obtine de la birourile unice din cadrul Camerelor de comert si industrie teritoriale.
Cum se obtine noul certificat de inregistrare
Documentele necesare preschimbarii sunt:
1. certificat de inmatriculare (original);
2. certificat de inregistrare fiscala (original);
3. instiintare de luare/scoatere in/din evidenta ca platitor de TVA (copie) – in situatia in care comerciantul isi schimba atributul fiscal.
4. dovada sediului (copie) – pentru reverificarea valabilitatii sediului;
5. act de identitate pentru comerciantii persoane fizice – in cazul in care comerciantul este persoana fizica independenta, caz in care codul unic de inregistrare este codul numeric personal;
6. avize/autorizatii si/sau acorduri de functionare pentru sediul social – respectiv pentru prevenirea si stingerea incendiilor, sanitara, sanitara veterinara, de mediu, de protectie a muncii -, care sunt in termen sau expirate.
Cat dureaza si cat costa obtinerea Codului unic si a certificatului de inregistrare:
– Operatiunea de preschimbare a certificatelor impreuna cu anexa la acestea precum si transmiterea documentatiei la organul fiscal sunt gratuite.
– Obtinerea codului unic de inregistrare se face in cel mult 24 de ore.
– Eliberarea certificatului de inregistrare se face in 20 de zile, timp in care autoritatile publice emitente de avize/autorizatii si/sau acorduri evalueaza sediul social si intocmesc referatele in conformitate cu prevederile legale.
Comerciantii constituiti anterior datei intrarii in vigoare a OUG nr. 76/2001 (1 iulie 2001) sunt obligati ca pana la data de 1 iulie 2002 sa faca demersurile necesare pentru obtinerea noului certificat de inregistrare. Dupa aceasta data, certificatele de inmatriculare si cele de inregistrare fiscala sunt nule de drept.
Observatii:
Emiterea certificatului de inregistrare necesita existenta inregistrarii in Registrul Comertului a obiectului principal de activitate incadrat in conformitate cu clasificarea CAEN. Daca unul sau mai multe avize/autorizatii si/sau acorduri dintre cele mentionate la punctul 6 nu sunt in termen sau nu au fost obtinute, se va intocmi, dupa caz, documentatia cuprinsa in opisul cererii de inregistrare aprobata prin HG nr. 599/2001.