Cuprins:
Declarații contradictorii
Departamentul de Stat american a declarat pe rețeaua de socializare X: „Statul Panama a fost de acord să nu mai perceapă taxe navelor guvernamentale americane pentru a traversa Canalul Panama”. Aceasta ar urma să „economisească milioane de dolari guvernului american”.
În contrast direct cu anunțul SUA, Autoritatea Canalului Panama a emis o declarație fermă, prin care neagă informațiile transmise de Washington.
„Autoritatea Canalului Panama, care are puterea de a stabili taxele de trecere și alte taxe pentru traversarea canalului, anunță că nu a făcut nicio ajustare a acestor taxe”.
Această contradicție evidențiază tensiunile existente între cele două țări cu privire la administrarea canalului.
Presiunea lui Trump și amenințările privind „recuperarea” canalului
Încă de la preluarea mandatului, președintele Donald Trump a exercitat presiuni asupra Panama, amenințând că va „recupera” Canalul Atlantic-Pacific.
„Am fost foarte nedreptățiți de acest cadou fără sens care nu ar fi trebuit făcut niciodată. Promisiunea care ne-a fost făcută de Panama nu a fost respectată”, a declarat Donald Trump în discursul său de învestire. El a adăugat că navele americane au fost „grav suprataxate”.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_d5ba379f4459b9e46358f8c53eadeb57.jpg)
Îngrijorări privind influența Chinei
Washingtonul își exprimă îngrijorarea cu privire la influența crescândă a Chinei în jurul canalului. Potrivit AFP, SUA consideră că acest lucru ar putea permite Beijingului să blocheze această rută maritimă strategică în caz de conflict.
Un punct de dispută este concesiunea acordată din 1977 unei filiale a conglomeratului din Hong Kong CK Hutchison pentru exploatarea porturilor panameze Balboa și Cristobal.
Reacția Panama la presiunile SUA
În urma vizitei secretarului de stat american Marco Rubio, președintele panamez José Raul Mulino pare să fi luat în considerare preocupările SUA.
De asemenea, Panama a anunțat că nu va reînnoi memorandumul de înțelegere privind participarea țării la proiectul „Noile drumuri ale mătăsii” al Chinei.
Canalul Panama, prin care trece 5% din comerțul mondial, rămâne un punct crucial de negociere între SUA și Panama. Guvernele celor două țări planifică noi discuții pe tema canalului vineri.
Rezultatul acestor negocieri ar putea avea implicații semnificative pentru comerțul global și relațiile diplomatice în regiune.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_ab728aba05a09fb91d8c2ae78e9bc305.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_2eb9cda2065cd7ac8e5ca8716e8a1e6d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_bf8d10be06ec0c6f414898ed8ccc6d23.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_6ee95fc7057fc0d7d7a6b37d8a7187a0.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_b654fd5fa59bde962f82d0d47b378d87.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_8139378a34e2e3e40388c629f53fe950.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_1455e606fb7631cdfc3b31a57733aa18.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_57d55891c5a120116fd44147cf490e3a.jpg)