Mergi direct la conținut »
VIDEO | Regizorul Corneliu Porumboiu, în cursa pentru Palme d'Or:
Ştiri Libertatea > Ştiri > VIDEO | Regizorul Corneliu Porumboiu, în cursa pentru Palme d'Or: "Se fac foarte multe filme în ziua de astăzi. S-a democratizat cumva arta aceasta"

VIDEO | Regizorul Corneliu Porumboiu, în cursa pentru Palme d’Or: „Se fac foarte multe filme în ziua de astăzi. S-a democratizat cumva arta aceasta”

Înaintea plecării spre Festivalul de la Cannes, regizorul Corneliu Porumboiu vine la Interviurile Libertatea Live, să vorbească despre ultimul său film, La Gomera.

De Maria Andrieș,

Vă prezentăm principalele declarații ale regizorului Corneliu Porumboiu:

  • Am participat prima oară la Cannes în anul 2004, cu primul meu scurt metraj
  • E un film pe care l-am gândit mult mai mult în gen. În acesta m-am jucat mai mult cu codurile filmului noir, are o structură mai de film polițist.
  • În urmă cu 10 ani tocmai terminasem „Polițist Adjectiv”. Am descoperit că există un limbaj fluierat în insula Gomera și m-a atras acest lucru.
  • Cred că oamenii nu prea mai comunică. Acum în România sunt poziții foarte tranșante și foarte diferite.
  • Tema comunicării este o temă recurentă, nu sunt un orator foarte bun și poate de aceea mă interesează acest aspect.
  • Am lucrat cu actori spanioli. Catrinel a făcut ceva film în Italia, dar am lucrat și cu neprofesioniști. De exemplu, am chemat un regizor italian pe post de actor pentru că mi-a placut figura lui.
  • Cu Catrinel Menghia a fost bine să lucrez, are experiența de model, lucrează în același ritm ca în cinema, 11-12 ore pe zi.
  • Am fost de câteva ori pe Insulă. Limbajul fluierat face parte din patrimoniul UNESCO. M-am documentat, am lucrat chiar și cu un profesor. Știu tehnica limbajului fluierat
  • În acest an, la Cannes, participă o parte din regizorii clasici, dar și regizori tineri.
  • Am un program foarte strâns, din păcate nu prea apuc să văd filme.
  • Se fac foarte multe filme în ziua de astăzi. S-a democratizat cumva arta aceasta. E nevoie de infuzie, de idei noi. La Cannes scopul e de a arăta ce consideră ei că este mai important din acel an din punct de vedere cinematografic.
  • Suntem foarte diferiți între noi. Fiecare autor își caută drumul lui. Noi venim dintr-o cultură marginală. E normal să-ți pună o etichetă la un moment dat. Nu aveam o tradiție în cinema și asta s-a întâmplat și cu școala poloneză. Pentru critici a fost surprinzător să vină atâtea filme dintr-o țară pe care nu o cunoșteau.
  • „La Gomera” este un film tip puzzle care este deschis unui public mai larg. Mi-ar plăcea să aibă o premieră bună la Cannes. În România va fi lansat pe 13 septembrie. 
  • Eu sunt bucuros că sunt la Cannes. În ceea ce privește premiile…în artă există mereu o doză de subiectivism. Nu o consider ca pe o competiție.
  • Avem industrie cinematografică. La noi se produc și filme străine. Avem oameni foarte buni. În România cred că se produc 20 de filme locale. E un nivel mult mai bun decât acum 20 de ani.
  • România a ajuns să conteze în zona de critică, în zona de școală de cinema. Filmele unor regizori români sunt văzute în universități din Statele Unite. Cinema-ul românesc este destul de cunoscut. În zona de public este puțin mai greu având în vedere că multe din filmele cunoscute sunt în limba engleză.
  • Țara noastră a avut o perioadă în care s-au închis foarte multe săli de cinema. Oamenii s-au orientat spre teatru.
  • Am două proiecte, dar ambele sunt în fază de idee. Nu m-am apucat de scris.
  • Mi-ar plăcea să mai experimentez la Berlin, dar depinde dacă o să am un subiect pe care voi simți că vreau să-l tratez în acel fel.
  • După Cannes, „La Gomera” va fi la TIFF.
  • Am emoții pentru că este prima oară când filmul va fi văzut de un public. E prima oară când ies cu el. Probabil e și ultima oară când îl văd. Pentru că pentru mine e important să lucrez la următorul proiect.

Întrebat dacă se gândește să plece din România, regizorul a răspuns: „Never say Never (Nu spune niciodată niciodată). Dacă o să-mi placă un lucru foarte mult, nu pot să spun că nu mă voi gândi la asta. Dacă o să primesc un proiect care o să-mi placă foarte mult, poate aș face asta”.

Regizorul Corneliu Porumboiu a invitat cititorii Libertatea să vadă filmul „La Gomera” mai ales dacă sunt amatori de film polițist. 


Pelicula a fost inclusă în competiția oficială a Festivalului de Film de la Cannes, care a început ieri, 14 mai, și care își va desemna câștigătorii pe 25 mai.

„La Gomera”, primul film al lui Corneliu Porumboiu care este realizat și în afara țării, îi are în distribuție pe Vlad Ivanov, Catrinel Menghia (Marlon), Rodica Lazăr, Sabin Țambrea, dar și pe actorii spanioli Agustí Villaronga, Antonio Buíl și Cristóbal Pinto. Filmările s-au realizat în București, insula La Gomera – Spania și în Singapore.

Cristian Porumboiu revine la Cannes, de această dată în competiția oficială, după ce în 2015 câștiga cu lungmetrajul „Comoara” premiul Un Certain Talent al secțiunii „Un Certain Regard”.

Pentru pelicula „Polițist, adjectiv”, Porumboiu a câștigat în 2009 Marele Premiu al Juriului și Premiul FIPRESCI al secțiunii „Un Certain Regard”. Tot în cadrul Festivalului de Film de la Cannes, în 2006, lungmetrajul de debut „A fost sau n-a fost?” a fost recompensat cu trofeul Camera d’Or.


A început Festivalul Cannes 2019. Vedete de primă mână pe covorul roșu la proiecția care a deschis oficial a 72-a ediție a festivalului


 

 
 
Close
Close
Închide