27 Apr. 2018 15:00

VIDEO / Poziția la calculator, deficiențele de vedere și de auz sau problemele dentare pot cauza dureri de spate

Distribuie

Persoanele care petrec mult timp în poziții fixe, cu gâtul aplecat spre telefon, tabletă sau calculator, care au o  poziție incorectă în timpul somnului, dar și cei cu probleme de auz, de vedere sau dentare sunt și cei care acuză frecvent dureri de spate, spune Iulia Belc, medic primar, specialist în reabilitare medicală şi medicină fizică. 

Durerea de spate are 70 de cauze, unele chiar surprinzătoare, precum deficiențele de auz sau de vedere, dar și probleme privind maxilarul. De aceea, fiecare durere trebuie investigată de specialist.

'Poziția fixă la birou, la volan, spre exemplu, șoferii de tir și cei care sunt supuși unor eforturi, chiar și când merg la sală, dar își depășesc de multe ori limitele, sunt și ei printre cei care au dureri de spate. Făcând efort necontrolat, poți cauza durere de spate. Hernia de disc, posturile monotone dublate de un stil de viață sedentar sunt factorii cauzatori pentru durerea de spate', a spus medicul, la interviurile Libertatea Live.

Medicul Iulia Belc precizează că dacă până acum se vorbea de durerile de spate specifice vârstnicului, în prezent, aceste suferințe ale coloanei vertebrale sunt prezente și la copii, la adolescenți și la tineri de 20 de ani, care au fost identificate cu ajutorul investigațiilor imagistice de tip RMN.

'La vârstnic, apar manifestările degenerative, cum sunt spondilozele cervicală, lombară și toracală. Apoi, toate articulațiile încep să sufere. De când a apărut investigația imagistică RMN, am văzut modificări de uzură degenerativă la tineri de 20 și ceva de ani. Din păcate, vorbim despre decondiționarea fizică a tânărului', explică medicul, specialist în reabilitare medicală şi medicină fizică.

Lipsa sportului, obezitatea, pozițiile monotone cauzează dureri de spate

Analizând comportamentul tinerilor și al adolescenților, este lesne de înțeles cauza timpurie a durerilor coloanei vertebrale.

'Dacă ieșim în parcarea instituției sau ne ducem la mall ori în parc, vedem foarte mulți tineri care stau pe bancă, pe fotoliu, pe o margine de parcare, într-o poziție monotonă, cu capul aplecat și cu ochii în telefon', mai spune Iulia Belc, director medical la Bio Ortoclinic.

Altă poziție monotonă și fixă este și aceea de la calculator, de aceea se poate vorbi despre 'patologia de calculator'.

'Zeci de persoane stau la calculator 8-9 ore, aproape în aceeași poziție monotonă, care nu este o poziție corectă. Tot timpul cu genunchii îndoiți, tot timpul cu șoldurile îndoite, cu trunchiul aplecat în față, cu ceafa proiectată anterior ca să poată să vadă mai bine la monitor, cu cotul îndoit, mâna pe mouse. Poziția fixă este dublată de starea de stres, de încordare. Stând încordat, musculatura centurii scapulo-humerală este o porțiune contractată, scurtată, ceea ce face ca, în zona respectivă, mușchii să nu fie bine vascularizați, oxigenați, hrăniți. Musculatura stă încordată, este  într-o daună de oxigen. Și aceasta îmi crește durerea de spate', adaugă medicul Iulia Belc.

 Toată coloana vertebrală este afectată de poziția incorectă de la calculator

Specialistul spune că toată coloana vertebrală este afectată de poziția incorectă de la calculator.

'La calculator este afectată coloana cervicală. De aceea, monitorul trebuie să fie la distanță de un braț. Înălțimea monitorului este la fel de importantă. Apoi, poziția umărului sau chiar a cotului. Al doilea sistem afectat este coloana lombară. Deci, cervical și lombar, dar asta nu înseamnă că nu este afectată și zonele toracică, dorsală și zona dintre omoplați', mai spune medicul.

Cei care lucrează la calculator să exerciții fizice cel puțin din două în două ore

Specialistul le recomandă celor care lucrează la calculator sau în poziții fixe să facă pauză cel puțin din două în două ore, timp în care să execute câteva exerciții fizice.

'Ar trebui să ne ridicăm măcar la două ore, să îndreptăm coloana cervicală, să tragem umerii în spate, să întindem de musculatură, altfel decât am stat toată ziua. Alternanță de poziție. Iar seara, dacă mai este timp, măcar jumătate de oră să facem sport, să facem orice mișcare ce ne duce la corecția posturii vertebrale, gimnastică medicală', mai spune medicul Iulia Belc.

Exercițiile la sală trebuie avizate de un specialist

De multe ori, din dorința de a fi la modă, multe persoane sunt tentate să meargă la sală și să lucreze 'în forță'. Este bine ca, înainte de orice activitate fizică de acest fel, să fie făcută o evaluare de specialitate.

'Este bine să se facă kinetoterapie sub îndrumare competentă, ideal o perioadă lungă de timp. Acolo, oamenii sunt învățați ce trebuie să facă acasă, măcar zece minute pe zi. Dacă nu pot face acasă aceste exerciții, atunci măcar de două ori pe săptămână este bine să meargă la cabinet', adaugă medicul.

Este necesară evaluarea corectă a cauzelor durerilor de spate

Potrivit medicului, înainte de tonifierea musculaturii, trebuie depistată cauza durerii de spate.

'Trebuie o evaluare corectă a cauzelor și a posturii. Degeaba încerci să tonifici musculatura, dacă nu a fost rezolvată cauza durerii. Pe lângă exercițiul fizic, pacientul, în cabinetul medical, învață cum să-și mențină poziția corectă și să o autocontroleze pentru a o menține corectă, cu umerii la același nivel, bazinul la același nivel. Să conștientizeze această poziție corectă. Să facă ruperea de la poziția incorectă, la cea corectă până când creierul va conștientiza poziția corectă. Trebuie să învățăm că organismul își ia niște posturi, care sunt cele mai comode pentru momentul respectiv. Menținând această poziție, creierul merge în acel tipar, de aceea trebuie învățat creierul cu poziția corectă', mai spune medicul Belc.

Nu există saltea minune, ci doar aceea în care te simți bine și te scoli fără dureri

Poziția în timpul somnului poate da dureri de spate. Ridicarea din pat trebuie să fie fără dureri.

'Nu există salteaua minune, ci doar aceea în care te simți foarte bine și te scoli fără dureri. Important este să ai o poziție relaxată și corectă. În poziția culcat pe spate, curbura coloanei se accentuează și apare durerea lombară. Pentru a scoate această curbură, îndoi genunchii sau pui un sul sub ei. Unii dorm pe o parte, cu genunchii îndoiți. Este bine, dar fără să dormi ani de  zile pe o parte, cu genunchii îndoiți. Dacă dormi cu genunchii îndoiți, apoi, la serviciu stai cu genunchii îndoiți, în mașină cu genunchii îndoiți, în timp, se scurtează tendoanele', explică medicul.

Cele mai frecvente suferințe la copii și adolescenți sunt scoliozele

La copii și adolescenți, cele mai frecvente boli ale coloanei sunt scoliozele. Unele au cauze genetice, altele sunt de la poziția incorectă, dar și cauzate de suferințe ale urechii, ochilor și chiar ale dinților.

'Unele scolioze au determinism genetic. Dar altele au cauze favorizante, pe lângă poziția incorectă, în bancă, la tabletă sau telefon. Este vorba despre tulburările de vedere și hipoacuzie, nu auzi bine după o otită, mastoidită. Stau un pic într-o parte ca să văd și să aud mai bine. Apoi, o ocluzie dentară, mușcătură incorectă, inegală. A trata o scolioză fără a căuta celelalte capturi și a încerca să rezolvi suferința fără să ții cont de aceste contexte, este incorect. Ineglitatea de membre sau probleme la șold sunt și acestea cauze ale scoliozei', mai spune medicul.

Urmareste cel mai nou VIDEO incarcat pe libertatea.ro
Horoscop, sâmbătă, 22 septembrie 2018. Taurii au reacții exagerate
Loading...
Comentarii