Cuprins:
Amenda uriașă
Concret, companiile Ryanair, EasyJet, Vueling, Norwegian și Volotea au fost amendate cu un total de 179 milioane de euro. Motivul? Taxarea abuzivă a bagajelor de mână, a locurilor alocate pasagerilor și pentru tipărirea biletelor.
Compania aeriană irlandeză low-cost Ryanair a primit cea mai mare amendă, de 108 milioane de euro.
În plus, Vueling a fost sancționată cu 39 milioane de euro, EasyJet cu 29 milioane de euro, Norwegian cu 1,6 milioane de euro și Volotea cu 1,2 milioane de euro.
Companiile au contestat amenzile, considerându-le o încălcare a reglementărilor pieței libere.
Astfel, Ministerul Protecției Consumatorului din Spania interzice taxele suplimentare pentru bagajele de mână și pentru locurile alocate familiilor cu copii.
Companiile aeriene pot stabili dimensiuni maxime pentru bagaje, dar nu pot taxa suplimentar bagajele acceptate în cabină.
Mai mult, companiile aeriene nu mai au voie să perceapă taxe „disproporționate și abuzive” pentru tipărirea cărților de îmbarcare sau să facă „omisiuni înșelătoare” privind prețul integral al călătoriei (cu tot cu bagajele de cală sau de cabină).
De altfel, Ryanair trebuie să restituie clienților costurile suplimentare pentru check-in, potrivit unei decizii emise de Autoritatea Europeană pentru Concurență și Piață. Adică, trebuie să plătească în jur de 1,5 milioane de euro celor peste o sută de mii de clienți.
Reacția CEO-ului Ryanair
Ryanair a declarat că și-a instruit avocații să facă apel împotriva a ceea ce a numit amenzi „nefondate”.
Compania aeriană susține că aceste practici sunt permise de legislația europeană. Interzicerea lor ar „distruge” capacitatea operatorilor low-cost de a transfera economiile de costuri către consumatori prin tarife mai ieftine.
Michael O’Leary, directorul general al Ryanair, a declarat: „Aceste amenzi ilegale și nefondate, care au fost inventate de Ministerul spaniol al Consumatorilor din motive politice, încalcă în mod clar legislația Uniunii Europene. Ryanair a folosit, timp de mulți ani, taxele pentru bagaje și taxele de check-in în aeroporturi pentru a schimba comportamentul pasagerilor și am transferat aceste economii de costuri sub forma unor tarife mai mici pentru consumatori.”
O’Leary spune că amenzile se bazează pe o legislație veche din anii ’60.
„Aceste amenzi ilegale spaniole, care se bazează pe o lege veche din anii ’60, care a precedat aderarea Spaniei la UE, ar distruge capacitatea companiilor aeriene low cost de a transfera consumatorilor economiile de costuri prin tarife mai mici”, a adăugat el.
„Succesul Ryanair și al altor companii aeriene cu tarife reduse în Spania și în întreaga Europă în ultimii ani se datorează în întregime regimului european Open Skies și libertății companiilor aeriene de a stabili prețuri și politici fără interferențe din partea guvernelor naționale, ceea ce reprezintă amenzile ilegale spaniole de astăzi”, a mai spus O’Leary.
Amenda, atacată în instanță
Grupul industrial al companiilor aeriene spaniole ALA va ataca amenda în instanță, potrivit unui comunicat de presă.
„ALA consideră că singura decizie a acestui minister este o prostie care întoarce spatele UE și amenință piața liberă”, se precizează în document.
Dacă amenzile sunt aplicate, ar forța până la 50 de milioane de pasageri, care călătoresc cu un bagaj mic, să plătească pentru serviciile de care nu au nevoie, spun ei.
„Rezoluția Ministerului Consumatorilor, dacă ar fi pusă în aplicare, ar însemna un prejudiciu ireparabil pentru pasageri, atacând libertatea de a-și adapta călătoria în funcție de nevoile lor și obligându-i să plătească pentru beneficii de care ar putea să nu aibă nevoie. În prezent, aproape 50 de milioane de pasageri călătoresc fără bagaje în cabină și, odată cu decizia Consumer Affairs, vor fi obligați să subvenționeze acest serviciu pentru restul pasagerilor”, a precizat președintele ALA, Javier Gándara.