Cuprins:
Experiența sa ca șofer de autobuz arată atât beneficiile, cât și provocările acestei meserii într-o țară cu standarde înalte de muncă.
„Aici există un salariu de încadrare. Există și un contract colectiv de muncă, pentru că este o companie care aparține statului. La acest salariu se adaugă și orele suplimentare, dacă le faci, sunt cam 50% extra. Dacă faci ore și de noapte ai un spor de 25%. Duminică se dă un spor de 50%, dar nu sunt foarte mari aceste sporuri. Ca începător, se pleacă de la un salariu brut de 3200 de euro, cam așa”, descrie românul sistemul de salarizare din Germania.
Salariul net ca șofer în Germania depinde de mai mulți factori
Salariul net în Germania, ca șofer de autobuz, variază în funcție de clasa de impozitare și orele lucrate.
„Vorbim de o sumă brută, iar ca sumă netă, depinde foarte mult de ce clasă de impozitare ai. Nu e la fiecare la fel, depinde și de câte ore de noapte faci. Trebuie să specific că este un contract de 38 de ore pe săptămână. Ce lucrezi peste, se consideră ore suplimentare și se plătește extra”, mai explică Gabriel, care lucrează ca șofer de autobuz în Germania.
Gabriel a lucrat în România până în 2013 și a simțit diferența imediat după sosirea în Germania.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_3bac02b01d2c480bfed44300dd7d45de.jpg)
„Atunci când am venit în Germania în 2014, mi s-a părut că l-am prins pe Dumnezeu de un picior, la cum era programul. În România lucram de la 5:00 dimineața la ora 21:00 seara. În Germania mi s-a părut ciudat să lucrez doar 8-9 ore. Însă și cu binele te înveți la un moment dat și începe să ți se pară că iar lucrezi prea mult și că iar nu e ceva bine”, mai spune românul.
În România, Gabriel lucra într-un sistem epuizant, după cum spune.
„Eu acum nu mai știu cum este în România în acest domeniu de transporturi de pasageri, dar știu într-adevăr că era greu, lucram la cotă, vai de capul meu”, își amintește el.
Cerințe și beneficii pentru șoferii de autobuz în Germania
Pentru a lucra ca șofer de autobuz în Germania, cunoașterea limbii este esențială.
„Fiindcă suntem în Germania și avem contact cu pasageri germani, trebuie să cunoaștem limba germană, cel puțin în zona în care mă aflu eu. Sunt alte zone din Germania unde te poți angaja doar cu limba engleză, însă dacă se întâmplă ceva cu un pasager că îi este rău, sau faci tu un accident, sau ai avea orice problemă, trebuie să o comunici mai departe unui dispecerat și automat că trebuie să cunoști o limbă străină. Din păcate, nu ajunge doar limba română”, explică Gabriel.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_5333e22ad60deee976b5935e978faa17.jpg)
Meseria de șofer de autobuz în Germania este solicitantă, dar bine organizată și remunerată.
Cerințele includ permis de conducere categoria D, atestat profesional pentru transport persoane, stare bună de sănătate și cunoștințe de limbă germană sau engleză.
Șoferii sunt instruiți să gestioneze situații de urgență, să comunice eficient cu dispeceratele și să respecte normele de siguranță rutieră. Salariile pot ajunge la peste 3.000 de euro net lunar, cu sporuri incluse.
Peste 900.000 de români trăiesc în Germania, formând una dintre cele mai mari comunități de străini din țară. Ei sunt prezenți în diverse domenii, de la construcții și îngrijirea bătrânilor, până la IT și educație.
Subiecte matematică BAC 2025 – ce le-a picat elevilor la matematică. Vezi și subiectele la istorie date la Bacalaureat 2025!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_a9712e5f5707778ad385c6e169d8427d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_cfe0506d433f19ecf8de96511c03e1d7.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_021fcfa20ad6ecebe4c6aa97c05b5aaa.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_88b1eded7340b834a0ea74a16c75f584.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_ba4b21c18ddf02ce45f6fa0812b583bf.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_3e46e74d912e8a40ea16ff15cc678049.jpg)
Alte știri
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_ce6d9336df89fd985661f02e1ef7a0c1.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_e94670eea1f67ad6a744f755c811f587.jpeg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_11b25f2887e8f7dab7f2b8a97dbfa243.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_c98b3bc992d65dd4d15c90e39c893347.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_25813ab29e876c848e499561b00f42be.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/233_a45b56d000f1da476ef034a403e2f8f8.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/115_e98c120dbbb9d18dfc1ca5a29dae9eca.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_18d1924e4027458d8b4443b8cff72ddb.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_49efe9d81d061cda0c85db5c6bdd9ccb.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_f499c1d072f56e6b04912091913652aa.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_500b66dc01107d68915ca3c6d59b1a11.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/254_45ee847682fe9c4bf3347affa55ad300.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_5815d6f14ad460570b4208079d63f727.jpeg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/255_97acf961d373ba7156bfdc5eed4d6ea6.jpg)
Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.