Cuprins:
O relicvă a unui efort eșuat în anii ’70 pentru ca Statele Unite să treacă la sistemul metric, autostrada I-19 a intrat în colimatorul ultraconservatorilor care îl sprijină pe președintele Donald Trump.
„Când conduci în Statele Unite, totul trebuie să fie inconfundabil american, nu după sisteme străine”, a declarat purtătorul de cuvânt al Departamentului Transporturilor, Nate Sizemore.
I-19 va fi revizuită în cadrul „eforturilor mai ample ale agenției de a restabili standardele americane și de a ne asigura că infrastructura noastră este ușor de înțeles”, a adăugat el.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/04/autostrada-i-19-intre-tucson-si-granita-cu-mexic-face-parte-dintr-un-experiment-al-statelor-unite-de-a-adopta-sistemul-metric-foto-kgun-9-e1746020651413-1024x577.jpg)
Tucker Carlson o consideră un risc pentru securitatea națională a SUA
O eventuală schimbare a indicatoarelor de distanță de pe autostrada dintre Tucson și Mexic ar fi o veste binevenită pentru unii critici conservatori. „Nu folosesc galoane și mile în Coreea de Nord. Ei folosesc sistemul metric, la fel și Iranul și China. Nu îmi pot imagina de ce ne-am dori așa ceva în țara noastră”, a comentat controversatul și influentul creator de conținut în rândul ultraconservatorilor, Tucker Carlson.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_ca50676747c845d75621cdabd6101b94.jpg)
Carlson merge atât de departe, încât susține că faptul că I-19 este măsurată în kilometri reprezintă un risc pentru securitatea națională a Statelor Unite.
Purtătorul de cuvânt al Departamentului Transporturilor din Arizona, Garin Groff, a precizat că indicatoarele rutiere de pe I-19 au rămas în sistemul metric deoarece antreprenorii din zonă s-au opus unei inițiative a statului de a le schimba în 2009.
Localnicii se opun schimbării
Sentimentul persistă, localnicii și vizitatorii spunând că guvernul ar trebui să lase kilometrii în pace. „De ce în America ar trebui ca totul să fie american?”, se întreabă Joan Schneidmiller, un pensionar de 72 de ani din Eugene, Oregon, aflat în vizită la Tubac, lângă granița cu Mexic.
„Aș păstra așa cum este”, adaugă Amy DeFosse, 54 de ani, vânzătoare la un butic din Tubac. DeFosse spune acestu lucru, deși sprijină agenda lui Trump. „Putem să facem două lucruri în același timp”, crede ea.
Majoritatea țărilor folosesc sistemul metric. Refuzul Americii de a adopta un sistem de măsurare considerat pe scară largă ca fiind mai simplu și mai logic a fost o sursă de consternare și glume, inclusiv la emisiuni televizate, notează The Wall Street Journal.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_34dbe74726c7f58bcfc05c6a53fa773e.jpg)
SUA au eșuat în adoptarea sistemului metric
Statele Unite păreau pregătite să se alăture restului lumii când președintele Gerald Ford a semnat în 1975 o legislație care îl desemna sistemul de măsurare preferat al țării.
U.S. Metric Board – creată pentru a-i ajuta pe americani să facă schimbarea – a folosit I-19, care era în construcție la acea vreme, ca experiment.
Cu toate acestea, președintele Ronald Reagan, ales în 1980 sub sloganul „Make America Great Again”, preluat ulterior de Donald Trump, a desființat U.S. Metric Board, iar Statele Unite au renunțat la ideea de a trece la sistemul metric. Indicatoarele în kilometri au rămas însă pe I-19.
„Știți ce mi s-a spus la ora de științe din clasa a șaptea?: «Mai bine învățați sistemul metric, pentru că se va schimba foarte curând», iar aceasta s-a întâmplat în 1972”, își aduce aminte Janice Ranck, o agentă imobiliară care lucrează în Tubac și conduce zilnic pe I-19.
O decizie complicată
Ranck spune că nu acordă atenție distanței, ci timpului. Ea știe, de regulă, câte minute îi ia pentru a ajunge dintr-un punct în altul. Cu toate acestea, îi place să le spună potențialilor clienți despre caracteristica unică a zonei.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_56a894cf6831afcaebba4ece98565835.jpg)
Don Sharlow, un pensionar în vârstă de 69 de ani din Tubac care lucrează la serviciul de parcuri, spune că se va opune în cazul lansării inițiativei de ștergere a kilometrilor de pe I-19. „De ce te deranjează? Treci chiar peste graniță, iar acolo este metric”, afirmă el.
În pofida faptului că se află în întregime în Arizona, I-19 face parte din sistemul federal de autostrăzi. Practic, guvernul federal a plătit pentru construcția ei, dar statul o deține și o operează. Această situație complică luarea unei decizii. Întrebat, purtătorul de cuvânt al Departamentului Transporturilor din Arizona a refuzat să comenteze ce s-ar întâmpla cu I-19 fără un ordin specific din partea administrației Trump.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_c9f93be2d7c9e42d7d8c7227d97e748a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_d1ba7525abe37252d882b48356668181.webp)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_c9dd5c6505d141357773be7718349cfd.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_7a47e2079e25f1100446605723850499.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_b7c23fecdcefe56e0885565fe909e326.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/280_153a2471fe508566f1a11db79855a5e1.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_e3e2963a4b584bdad8f4846234a1ebfd.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_54ad296ed2ca6d3c7678d2f8d11cf9c8.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_b869146ae3440baee20e3f53faef4c55.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_90a5836c3def388e589f1ecd977038a5.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_ad296b5b37d0aa2737e6b29caca2bb0b.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/233_8d5c7a8e444aa457fd174719e8afdcfe.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/115_34c917340766fcb215347afadd7258b1.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_7b1e0eb66ae7885dc07e5641a1224a72.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_7250e8f54c0177a9238ea519055f223a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_9e767df6dc18cb5704a0abe9b642a22a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_0f6201194691fe333e31f7d46e398205.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/274_f908da1961b1ee907a41ccd29ae80a33.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/275_78db589cbe0c4b14a997ddbbd04367c6.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/16_9dd9f7807791469a90b054609b6b958f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/254_b767cc591ee77427025b5d206cd30dcb.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/206_14841e844db4b1369421b3ff1e250c39.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/255_46a29506b1e107f00516eb62f320b5f9.jpg)
Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.