Creşterea sărăciei în rândul copiilor cu vârste între 10 și 17 ani, teama de eşec şi presiunea la școală sunt motivele principale pentru care doar 64% dintre copiii din Marea Britanie sunt mulţumiţi de viaţa lor, acesta fiind cel mai mic procent din cele 24 de țări examinate.
Copiii din România au înregistrat cel mai ridicat grad de satisfacție al calităţii vieţii (85%), chiar înaintea Finlandei (84%), în timp ce Marea Britanie a obţinut un scor mai mic decât Spania (82%) și Franța (80%).
„Copiii și tinerii vorbesc mult despre presiunea pe care societatea o exercită asupra lor”, a spus Richard Crellin, unul dintre autorii raportului.
Pe lângă presiunea socială, tinerii din Marea Britanie au declarat că se simt judecați dacă nu reușesc ceva din prima, transmite Mark Russell, directorul executiv al Societății pentru Copii din UK.
Datele raportului au fost colectate înainte de apariția pandemiei de coronavirus, sugerând că lucrurile ar putea fi acum mult mai grave pentru tinerii din Marea Britanie.
În luna iulie, un sondaj realizat de Childrens Society a constatat că aproape unul din cinci copii cu vârste cuprinse între 10 și 17 ani în Marea Britanie – echivalentul a 1,1 milioane – a raportat că este nemulțumit de viața lui, în timpul pandemiei, în creștere de la o medie de 10 … 13% în ultimii cinci ani.
Între 2015 și 2018, Marea Britanie a avut cea mai mare rată de creștere a sărăciei în rândul copiilor – în jur de 4 puncte procentuale, în timp ce nivelul mediu al sărăciei copiilor a scăzut cu aproximativ 2 puncte procentuale în cele 24 de țări, potrivit datelor Eurostat din raport.
Cei din Elveția, România și Austria au avut cea mai mică teamă de eșec, doar Malta apropiindu-se de scorul Marii Britanii. Raportul adaugă faptul că Marea Britanie are unele dintre cele mai ridicate niveluri de presiune în timpul școlii, conform datelor de la ministerul Sănății britanic. Anglia s-a situat pe locul trei din 45 de țări, cu 74% dintre fete și 62% dintre băieți care se simt presați la școală.
Țara Galilor s-a clasat pe locul cinci (75% dintre fete și 55% dintre băieți) și Scoția pe locul șase (74% dintre fete și 53% dintre băieți). De asemenea, Marea Britanie a înregistrat cea mai puternică scădere a satisfacției în timpul copilăriei în ultimii cinci ani, potrivit raportului. A fost a 19-a din 21 de țări în 2015, cu un scor de 6.98, chiar peste Italia (6,89) și Grecia (6,91). În timp ce în aceste două alte țări a existat o ușoară creștere a satisfacției vieții, în Marea Britanie a scăzut substanțial.
Fetele mai nefericite decât bărbații
De asemenea, raportul a constatat că fetele sunt mai nefericite decât băieții, aproape un sfert din fetele de 15 ani se luptă cu poziția lor în societate. Diferența dintre fericirea băieților și fetelor a fost, de asemenea, mai accentuată decât în orice altă țară.
În Marea Britanie, 23% dintre fete au avut scoruri slabe în cel puțin trei dintre cele patru măsuri (satisfacția vieții, fericire, tristețe și simțul scopului), comparativ cu 14% dintre băieți. ”Fetele tindeau să fie mai fericite decât băieții la sfârșitul școlii primare, dar între 10 și 15 ani sentimentul de bunăstare cade abrupt, ca de pe o stâncă”, a spus Crellin.
Prieteniile au fost, de asemenea, un motiv de tristețe pentru unii. Între 2009 și 2017, numărul copiilor din Marea Britanie cu vârsta cuprinsă între 10 și 15 ani care nu erau mulțumiți de prietenii lor a crescut de la aproximativ 86.000 (1,9%) la aproximativ 155.000 (3,5%), conform datelor studiului „Understanding Society” citat în raport.
Raportul a constatat, de asemenea, că 3% dintre copii din Marea Britanie au declarat că nu au prieteni apropiați cu care ar putea vorbi dacă au probleme.
Profesorul Tamsin Ford, de la facultatea de psihiatrie pentru copii și adolescenți de la Royal College of Psychiatrists, a declarat că rezultatele raportului au fost foarte îngrijorătoare, mai ales că anul 2020 a fost deosebit de chinuitor pentru mulți copii.
„Vrem să ne concentrăm mai mult asupra îmbunătățirii sănătății mintale a copiilor și tinerilor pentru a ne asigura că această generație nu este pierdută”. „Trebuie să facem tot ce putem pentru a le sprijini bunăstarea, inclusiv suportul total pentru sănătatea mintală în școli și tratament specializat pentru toți copiii care au nevoie de ea”, a mai spus Tamsin Ford.