MENIU CAUTĂ

UPDATE. Uber poate fi interzis în UE fără a fi notificată Comisia Europeană, a decis Curtea de Justiție a Uniunii Europene

Distribuie

Uber poate fi interzis în UE fără a fi notificată Comisia Europeană, a decis Curtea de Justiție a Uniunii Europene, care a dat verdict într-o anchetă care vizează activitatea companiei în Franța.

UPDATE. Compania Uber a reacționat cu privire la hotărârea pronunțată marți de Curtea de Justiție a Uniunii Europene.

„Acest caz dezbate dacă Franța ar fi trebuit să notifice Comisia Europeană înainte de a adopta legea Thévenoud din 2014, care face referire la serviciile bazate pe principiul peer to peer, servicii pe care noi le-am oprit încă din 2015 (uberPOP). Așa cum a declarat noul nostru CEO, este necesar ca serviciile de tip Uber să fie reglementate, în aceast sens vom continua dialogul cu autoritățile din Europa” declară oficialii Uber.


Franța poate sancționa penal aplicația Uber, a decis marți Curtea de Justiție a UE. Uber este următiră penal în Franța pentru că, prin serviciul Uber Pop, a pus în legătură clienții cu șoferi neprofesioniști care transportă persoane, contra unor sume de bani.

„Statele membre UE pot interzice și sacționa penal activitățile de transport ilegal, în contextul cazului Uber Pop, fără a fi notificată Comisia Europeană”, arată Curtea de Justiție a Uniunii Europene, potrivit Reuters.

Compania Uber a spus că Franța ar fi trebuit să ceară acordul Comisiei Europene pentru o nouă lege a transportului de persoane, care să cuprindă măsuri pentru taxiuri și aplicațiile de transport. Cum Franța nu a făcut acest lucru, compania a susținut că acuzațiile nu sunt valide.

Acum, însă, ca urmare a deciziei luate de Curtea de Justiție a UE, Uber poate fi interzis în UE fără a fi notificată Comisia Europeană.

Ce spune Curtea de Justiție a UE

Societatea franceză Uber France furnizează, prin intermediul unei aplicații pentru smartphone, un serviciu denumit Uber Pop, prin care pune în legătură conducători auto neprofesioniști care utilizează propriul vehicul cu persoane care doresc să efectueze deplasări urbane. În cadrul serviciului furnizat prin această aplicație, societatea menționată stabilește tarifele, încasează prețul fiecărei curse de la client (înainte de a achita o parte din acesta conducătorului auto neprofesionist al vehiculului) și întocmește facturile.

Uber France este urmărită penal pentru că a organizat, prin serviciul UberPop, un sistem de punere în legătură a clienților cu conducători auto neprofesioniști care transportă persoane cu titlu oneros cu vehicule de mai puțin de zece locuri.

Uber France susține că legislația franceză pe baza căreia este urmărită penal constituie o reglementare tehnică ce privește un serviciu al societății informaționale în sensul directivei privind standardele și reglementările tehnice. Această directivă impune statelor membre să notifice Comisiei orice proiect de lege sau de reglementare care instituie reglementări tehnice referitoare la produse și servicii ale societății informaționale, sub sancțiunea inopozabilității ulterioare a acestei legi sau reglementări față de particulari. Or, în cazul de față, autoritățile franceze nu notificaseră Comisiei legislația penală în discuție înainte de promulgarea sa. Uber France deduce din aceasta că nu poate fi urmărită penal pentru acuzațiile citate anterior.

Sesizată cu cauza, Tribunalul de Mare Instanță Lille (Franța) solicită Curții de Justiție să stabilească dacă autoritățile franceze erau obligate sau nu erau obligate să notifice în prealabil proiectul de lege Comisiei.

Prin hotărârea pronunțată astăzi, Curtea apreciază că statele membre pot interzice și sancționa exercitarea ilegală a unei activități de transport precum UberPop fără să fie obligate să notifice în prealabil Comisiei proiectul de lege care incriminează o astfel de exercitare.

Curtea amintește mai întâi că a statuat, la data de 20 decembrie 2017, în cauza Uber Spania, că serviciul UberPop propus în Spania ținea de domeniul transportului și nu constituia un serviciu al societății informaționale în sensul directivei. Potrivit Curții, serviciul UberPop propus în Franța este substanțial identic cu cel furnizat în Spania, revenindu-i Tribunalului de Mare Instanță Lille sarcina de a verifica acest aspect.

Întrucât serviciul UberPop nu intră în domeniul de aplicare al directivei, Curtea concluzionează că obligația de notificare prealabilă către Comisie, prevăzută de această directivă, nu are vocație să se aplice. Prin urmare, autoritățile franceze nu erau obligate să notifice în prealabil proiectul de lege penală în discuție Comisiei.

Recent, Uber și-a suspendat serviciile în Grecia, după ce legislația a fost modificată ca urmare a presiunii taximetriștilor.

Uber s-a lansat în 2011 în Europa, unde a provocat proteste masive din partea taximetriștilor, inclusiv în România.

Compania a pierdut licența de transport în Londra și mai multe orașe britanice, iar Spania a trimis o speță la Curtea Europeană de Justiție unde instanța a decretat că Uber este serviciu de transport, nu aplicație.

Uber s-a retras din Danemarca și Ungaria ca urmare a schimbării legislației și are probleme în justiție și în Slovacia și Israel.

Compania s-a retras din China în 2016, când a vândut operațiunile sale rivalului local Didi Chuxing, păstrând un pachet de acțiuni la aceasta.

 

Citește mai multe despre Comisia Europeana și uber pe Libertatea.

Comentarii