Mergi direct la conținut »
Știri Externe Libertatea > Ştiri > Știri Externe > Un bărbat a mers în spațiu, iar fratele lui geamăn a rămas pe Terra. Ce au decoperit oamenii de știință de la NASA când au studiat schimbările din corpurile lor

Agenția spațială americană (NASA) a făcut publice joi concluziile unui studiu realizat timp de un an pe astronauți gemeni. Unul dintre frați, Scott Kelly (dreapta), a fost trimis în spațiu, iar celălalt, Mark Kelly (stânga), a rămas pe Pământ. Reacțiile corpurilor lor au fost comparate de oamenii de știință care consideră rezultatele ca fiind foarte importante pentru viitoarele călătorii interplanetare.

De Răzvan Mihalașcu,

Rezultatele cercetării le oferă oamenilor de știință mai multe informțaii despre consecințele pe care le au călătoriile în spațiu asupra oamenilor.

„Acest studiu va ghida cercetările biomedicale spaţiale şi va permite călătorii mai sigure spre Marte”, a declarat Steven Platts, director adjunct al programului NASA dedicat misiunilor cu echipaje de astronauţi, conform Agerpres.

Primul om ar putea ajunge pe Marte în 2033, iar specialiștii NASA estimează că zborul acestuia în spațiu ar putea dura între doi și trei ani.

Potrivit sursei citate, astronautul american Scott Kelly, în vârstă de 50 de ani, a petrecut un an la bordul Staţiei Spaţiale Internaţionale (ISS), iar în tot acest timp fratele său geamăn, Mark Kelly, fost astronaut, a rămas la sol.

Oamenii de știință au monitorizat atent schimbările provocate de mediul înconjurător asupra corpurilor celor doi frați. Rezultatele cercetării au fost publicat în revista Science și arată că cele mai multe dintre modificările apărute în timpul călătoriei în spațiu dispar treptat odată cu revenirea pe Pământ.

Gemenii au fost supuși unei serii de analize

Studiul este considerat drept „aprecierea cea mai completă pe care am avut-o vreodată despre reacţia corpului uman la un zbor (îndelungat, n.r.) în spaţiu”, a precizat Susan Bailey, cercetătoare la Colorado State University, conform sursei citate.

Tolo, după discursul președintelui: Trăiască Împăratul!

Tolo, după discursul președintelui: Trăiască Împăratul!

Nu mai puțin de 84 de cercetători de la 12 universități au fost implicați în acest proiect. Oamenii de știință l-au considerat pe Mark, fratele geamăn rămas pe Terra, drept o referință. Ei au documentat consecințele moleculare, cognitive şi fiziologice cauzate de cele 340 de zile consecutive petrecute de astronautul Scott Kelly în spaţiu, între 2015 şi 2016.

Potrivit cercetătorilor, gemenii au practic același cod genetic, iar astfel toate diferențele constatate în timpul zborului în spațiu pot fi atribuite acestui voiaj.

Astronautul Scott Kelly, care a participat la mai multe misiuni spațiale, a fost examinat înainte, în timpul și după călătoria în spațiu. Probe de sânge, urină și de fecale au fost trimise pe Terra la bordul vehiculelor folosite pentru a reaproviziona Staţia Spaţială Internaţională.

În paralel, cercetătorii l-au monitorizat și pe Mark, fratele geamăn care a rămas pe Terra.

Întrebarea pusă de Radu Tudor la dezbatere. Iohannis: 'Ați atins o chestiune foarte sensibilă'

După ce a revenit pe Pământ, Scott Kelly a vorbit că se simțea obosit ca și cum ar fi avut gripă, având dureri musculare și articulare.

„Mii de modificări moleculare şi genetice apar atunci când cineva merge în spaţiu (…) Însă, practic, toate lucrurile revin la normal în următoarele şase luni după întoarcerea pe Pământ. E liniştitor să ştii că atunci când te întorci, lucrurile revin din nou, în mare parte, în ordine”, a explicat Michael Snyder, cercetător la Universitatea Stanford.

Modificările apărute în corpul astronautului după misiunea în spațiu

În cazul ambilor frați au fost realizate măsurători ale grosimii peretului arterei carotide. Potrivit cercetătorilor, o îngroşare poate indica boli cardiovasculare sau riscuri de accident vascular cerebral (AVC).

„Descoperirea noastră principală este că peretele arterei carotide a lui Scott s-a îngroşat în timpul zborului şi a rămas astfel pe îndreaga durată a misiunii”, a precizat Stuart Lee, cercetător la Centrul spaţial Johnson al NASA.

În schimb, o astfel de modificare nu a fost observată la Mark.

De asemenea, Scott a pierdut 7 la sută din masa lui corporală cât timp s-a aflat la bordul ISS, în vreme ce în cazul fratelui său geamăn s-a constatat o creștere de 4 la sută a masei corporale, în aceeași perioadă.

De asemenea, gemenii au fost supuşi unei baterii de teste cognitive înainte, în timpul şi după misiune. Acestea au arătat că performanţele lui Mark au scăzut la întoarcerea pe Terra, în ceea ce priveşte viteza şi acurateţea.

Considerați că Dragnea a fost bun sau rău pentru România? Răspunsul dat de Dăncilă

Cercetătorii au mai analizat și telomerii.  Aceştia se află la extremităţile cromozomilor şi scad de obicei odată cu înaintarea în vârstă, fapt care face din ei un indicator al bătrâneţii.

Înainte de misiunea în spațiu, telomerii gemenilor Mark şi Scott erau foarte asemănători. Însă oamenii de ştiinţă au fost surprinşi să constate la Scott „o lungire a telomerilor” în timpul sejurului său la bordul ISS. Oamenii de știință vor să afle dacă expunerea mai îndelungată la radiaţiile din spaţiu, o inflamaţie sau chiar stresul ar fi putut fi cauza acele alungiri.

Descoperirea „nu poate fi cu adevărat considerată ca o fântână a tinereţii” sau ca o dovadă a faptului că oamenii ar putea „să trăiască mai mult timp în spaţiu”, a prevenit Susan Bailey.

Lungimea telomerilor lui Scott a scăzut „foarte rapid” după revenirea lui pe Terra.

sursă foto: NASA