Cand e vorba de castigat bani, romanii devin foarte inventivi. Minele lasate in paragina dupa 1989 au devenit pentru unii surse pentru idei de afaceri. Fost inginer minier la Mina Dalja, Lucian Iftimie vrea sa transforme un subteran abandonat in unitate turistica. Si nu asa oricum, ci cu tot ce trebuie: hotel de trei stele, baruri, restaurante si chiar muzeu.
„Dupa 30 de ani de munca la mina e greu sa te desparti de tot. O data cu inchiderea minelor, mii de ortaci au ramas pe drumuri. Unii colegi de-ai mei s-au multumit cu ajutoarele primite de la stat, altii nu si s-au pus pe proteste. Eu m-am apucat de afaceri in turism si mi-a mers foarte bine. Acum am agentie de turism si mai multe hoteluri si unul e chiar pe litoral. Dar dragostea pentru subteran m-a chemat inapoi in Valea Jiului”, ne-a povestit cu tristete in glas Lucian Iftimie.
Viata unui miner este pe cat de dura, pe atat de fascinanta. Iftimie s-a gandit ca poate atrage turisti in Valea Jiului tocmai prezentandu-le o zi din viata minerilor, de la prima ora cand coboara in sut si pana seara cand i se termina schimbul. El vrea sa prezinte totul cat mai real, dar tinand cont de siguranta si confortul turistului.
Astfel, a luat ca locatie „Valva Baii” pentru ca e un loc plin de legende. Povestile spun ca aici vegheaza un personaj legendar, aparut ca urmare a conditiilor grele si a situatiilor neprevazute cu care se confrunta oamenii (surpari, lipsa aerului, explozii). Ei coboara in adancuri fara sa stie daca se vor mai intoarce vreodata la suprafata. Doar speranta ii insoteste in strafundul pamantului, iar in momente de pericol extrem ia chipul „duhului minelor”. Toate aceste senzatii Iftimie urmeaza sa le impartaseasca turistilor romani si straini pe care vrea sa-i aduca la Valva Baii.
Plecand de la aceasta idee, inginerul a gandit transformarea cladirii administrative intr-un hotel de trei stele, pentru inceput, cu o capacitate de 160 de locuri, cu restaurant si sala de mic dejun la parter, cu doua sali de conferinte, sala de forta, sauna, bazin de inot si chiar pista de aterizare pentru elicoptere si terenuri de tenis. Acesta ar fi proiectul la suprafata. In subteran insa imaginatia sa a depasit orice asteptari. Turistii, imbracati in salopete de mineri, vor urca intr-un tren care va imita perfect vagonetarul cu care merg minerii la munca. Cu acest tren ei vor ajunge la Putul Orb, unde vor face o pauza binemeritata in sala de asteptare, care va cuprinde un minibar.
De aici ei vor cobori cu „colivia”, modificata pentru a asigura confortul „minerilor de o zi” pana la orizontul 400. Unde vor mai savura o bautura, de aceasta data insa la circa 350 metri sub pamant. Apoi vor vizita mina propriu-zisa, unde se va amenaja un muzeu al mineritului, iar printre steril vor avea loc spectacole de lumini si umbre si vor fi proiectate holograme care sa-i inspaimante pe turistii-mineri. Un alt restaurant de super-lux ii va astepta la finalul calatoriei.
Proiectul gandit astfel de Lucian Iftimie costa circa patru milioane de dolari si el spune ca nu banii ar fi o problema pentru el, desi Banca Mondiala ar putea sa finanteze aceste „idei” decat sa dea mii de dolari pentru inchiderea si conservarea minelor. Inginerul a cerut Ministerului Turismului un singur sprijin, promovarea proiectului sau, mai ales ca amenajarea minei face parte dintr-un plan mai mare de dezvoltare turistica a judetului Hunedoara. Turistii, odata adusi in zona, vor vizita Castelul Huniazilor din Hunedoara, Sarmizegetusa, Cetatea Devei si chiar Castelul din Carpati, localizat in Defileul Jiului si cunoscut de straini din descrierile lui Jules Verne.