Elevii trebuie învățați cum să învețe

Tânărul ține lecțiile de matematică, fizică și informatică, însă copiii care vin la centru se pregătesc și la Limba română, și la engleză, și la biologie. „Am cooptat-o în echipă și pe prietena mea – ea predă română și engleză – dar și pe încă o colegă de-a ei, care ține lecții de biologie. Fetele sunt și ele studente la Drept, respectiv ASE. Și chiar cred că facem o treabă bună”, ne-a mai spus Silviu.

Centrul educațional este deschis în Moara Vlăsiei, însă lecțiile se predau atât în format fizic, cât și online. „Avem mulți elevi din București, dar și din țară, cu care lucrăm de la distanță. În total sunt în jur de 30 de copii, iar pe cei mai mulți dintre ei îi pregătim la centru. Ne place să fim față-n față, să avem un feedback din partea lor în timp real. În general, sunt copii din Moara Vlăsiei sau din împrejurimi, care se pot deplasa”.

Metoda de predare adoptată de Silviu este inspirată din cea a profesorilor săi de la Automatică. „Este o diferență enormă între modul de predare de la liceu și cel din facultate. Profesorii mei de acum ne învață cum să învățăm logic și aplicat, cu exemple din viața reală, de zi cu zi, cu exemple de situații în care suntem, de multe ori, puși. Predau ancorați în realitate și te fac să înțelegi cum funcționează lucrurile din jurul tău. Ți se răspunde mereu la întrebarea «De ce?».

În liceu, ne-a mai spus tânărul, se pune foarte mare accent pe volumul de informație. „Înțelegi, nu înțelegi, tu învață acolo, pe dinafară, că vezi tu după aceea cum te descurci. Pe când, în facultate, lucrurile se testează. Și cred că metoda asta universitară de predare se poate aplica la orice ciclu de învățământ, la orice vârstă. Asta am încercat să fac și eu: să-i învăț pe copii matematică judecând lucrurile, nu învățând papagalicește formule sau teoreme”. 

Despre arii, suprafețe și căruța din vârful dealului 

Secretul este, prin urmare, unul simplu. Să-i explici elevului pe limba lui, cu exemple din viața lui, să-i arăți cum funcționează ceea ce spui, nu să-l obligi să învețe pe dinafară. „Dacă eu îl învăț cum să rezolve o integrală, trebuie mai întâi să-i spun ce este aceea o integrală. Singur n-o să-și dea seama că vorbim despre o arie. Însă, odată ce i-am spus, el o să-și aducă aminte că despre arie a învățat și în clasele mai mici, că aria este o suprafață…și iată cum încet, încet totul începe să prindă un sens, lucrurile încep să se lege. Dacă îi spun „Uite, asta este o formulă, învaț-o”, l-am pierdut, n-am rezolvat nimic. Dispare interesul, iar apoi se pierde complet”.  

Silviu vine și cu alte exemple de predare „altfel”. Derivatele, de exemplu, acea multitudine de formule pe care elevul trebuie să le învețe ca să ia notă bună. „Derivata reprezintă o pantă. Panta unui grafic ce poate fi transpusă în realitate. De exemplu, ne putem imagina o șosea pe un deal și o căruță scăpată de sub control, care ar fi lăsată să meargă singură la vale. Derivata ne ajută să calculăm înclinația pantei, iar apoi unghiul. Iar după ce afli unghiul, pot să afli viteza vehiculului în funcție de greutatea lui”. 

Matematica, mai spune Silviu, este o poveste. Este povestea lucrurilor care ne înconjoară zi de zi, a situațiilor prin care trecem tot zi de zi. În spatele unor cifre aparent fără vreo legătură între ele se ascunde logica a ceea ce trăim și experimentăm aproape în fiecare clipă. „Iar poveștile acestea chiar merită spuse, și ascultate”.

Un student la Automatică îi pregătește pe elevi pentru Evaluare și Bacalaureat după o metodă folosită de profesori în facultate. „I-am învățat integralele și derivatele spunându-le povești”
Pasionat de matematică, Silviu Anca a deschis centrul educațional din dorința de a-i ajuta pe elevi să înțeleagă frumusețea acestei discipline. Foto: arhivă personală

„Mi-am dorit foarte mult să fac asta. Să le arăt cât de frumoasă poate fi matematica”

Centrul educațional din Moara Vlăsiei a fost pus pe roate după luni de zile de alergătură, însă pasiunea lui Silviu pentru matematică și dorința de a-i învăța și pe alții a învins birocrația. „Chiar mi-am dorit foarte mult să fac treaba asta. Așa că, după Bacalaureat, am început demersurile”. 

Este vorba despre două încăperi special destinate acestei activități. Într-un birou se predă matematică, informatică, biologie și fizică, iar celălalt este dedicat lecțiilor de Limbă română și engleză. „Le-am utilat cu tablă, mese, scaune, am văruit în culori calde, primitoare. Am decorat cu rafturi pline cu cărți. Vrem să le oferim copiilor tot confortul, să-i atragem către studiu, să se simtă bine, să nu le lipsească nimic”.

Silviu a pus pe picioare și un site care le oferă cursanților care se pregătesc pentru Evaluarea Națională dar și Bacalaureat diferite materiale, exerciții, teste, probleme, modele care s-au dat la examene, modele noi, rezolvări inedite ale unor itemi. 

Copiii care vin la centru sunt împărțiți pe grupe. „Îi organizăm în funcție de nivelul lor de pregătire, căci este nevoie de o clasă cât mai omogenă din acest punct de vedere. Iar într-o grupă sunt între 4 și cel mult 8 elevi. E complicat să lucrezi cu mai mulți pentru că, la un moment dat, s-ar putea să nu ai timp să te dedici complet fiecăruia. Și noi nu ne dorim asta”.

„Am reușit cu elevii noștri să dărâmâm toate barierele ridicate de profesorii lor în școală”

L-am întrebat pe Silviu ce abordare folosește, ce metode aplică și cum reușește să se conecteze cu elevii, unii dintre ei fiind doar cu un an mai mici decât el. „Profesorii au în spate cursuri de pedagogie și o experiență vastă în câmpul muncii. Noi, însă, avem o vârstă apropiată de cea a elevilor noștri. Practic, vorbim aceeași limbă. Mentalitatea pe care o au acești copii o împărtășim și noi. Suntem, într-un fel, aceeași generație, avem multe lucruri în comun. Și asta ne apropie, lor le dă încredere, au curaj să întrebe, că vorbească, să spună ce nu înțeleg, dacă nu înțeleg. Comunicarea este una naturală, firească, aici se dărâmă toate barierele de care elevii se lovesc mai mult sau mai puțin în școală”.

Tânărul predă câte patru-cinci ore pe zi. Asta, după ce vine de la facultate. „Încerc să să-mi împart timpul în așa fel încât să am note bune la examene, să mă ocup de copii, dar să-mi văd și de viață personală. În weekenduri lucrez și câte 10, 12 ore. E destul de greu, dar mă descurc”. 

Această metodă care abordează explicații simple și logice, care vine cu exemple din viața de zi cu zi a copiilor, care pune accent pe practică, pe experiment, ar trebui aplicată din cele mai mici clase, consideră Silviu. „Să explici elevilor pe înțelesul lor, să cobori de la catedră în mijlocul copiilor, să-i ajuți să descopere lumea de lângă ei, s-o înțeleagă pas cu pas. Consider că un copil ar trebui să învețe din școală ce îi explic eu în particular, însă acest lucru nu se întâmplă și nici nu știu dacă se va întâmpla prea curând. Pentru că sistemul este cum este”.

Un student la Automatică îi pregătește pe elevi pentru Evaluare și Bacalaureat după o metodă folosită de profesori în facultate. „I-am învățat integralele și derivatele spunându-le povești”
Alexandra și Silviu, studenții care îi ajută pe copii să facă performanță. Foto: arhivă personală

Modul de predare al profesorilor poate „îngropa” orice materie

Silviu consideră că, în mod normal, la meditații ar trebui să vină doar copiii care vor performanță. În rest, matematica, Limba română și alte materii ar trebui învățate la școală. „Însă, pentru asta ar trebui schimbată o bună parte din profesori. Este o opinie personală și, poate, pentru unii, greu de digerat, dar asta e realitatea. Și o spun din proprie experiență: am avut parte de mulți profesori excelenți, care m-au făcut să iubesc matematica, fizica…dar am avut și alți profesori care m-au făcut să nu fiu atât de atras de materia lor”.  Prin urmare, schimbarea începe cu modul în care este predată la clasă materia respectivă. „Iar profesorii dețin, aici, puterea absolută”.

Silviu Anca a învățat la Colegiul Național „I.L. Caragiale” din București, iar în toți cei patru ani de liceu a obținut premiul întâi cu coroniță. La matematică, la Bacalaureat, a luat nota 10, iar în toamnă a devenit student la Facultatea de Autmatică din cadrul Politehnicii București.

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI
Comentează
Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.