Vineri, 14 iunie 2019, 15:41

Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu are loc în perioada 14-23 iunie 2019. A 26-a ediție a FITS aduce laolaltă mai multe arte ale spectacolului din toate colțurile lumii: teatru, dans, muzică, film, conferințe, lansări de carte, circ contemporan, expoziții și multe altele.

Desfășurat timp de 10 zile, festivalul este o amplă sărbătoare a artelor spectacolului. FITS înseamnă 540 de evenimente, în 75 de spații de joc, la care vor participa 3300 de artiști și invitați din 73 de țări.

„Făcând sinteza temelor ultimelor patru ediții veți înțelege ce face FITS de 26 de ani:Din iubire, cu pasiune, construim încredere pentru a putea dărui!”, a precizat Constantin Chiriac, președintele FITS.

În programul festivalului se găsește o selecție a celor mai bune spectacole care se joacă acum pe scenele României. Spectacolele fac parte din sezonul România-Republica Moldova, realizat cu sprijinul Institutului Cultural Român (ICR).

„Festivalul de Teatru de la Sibiu reprezintă un dar făcut urbei, țării și lumii de neobositul Constantin Chiriac împreună cu echipa sa. Un dar oferit necontenit de26 de ani. Institutul Cultural Român este onorat să fie, și în acest an, partener FITS și să susțină această amplă sărbătoare a teatrului”, a precizat Liliana Țuroiu, președintele ICR.

Spectacole românești de la FITS

În prima zi din festival, spectatorii pot vedea „Mihăiță. Reconstituirea unei vieți”, o producție a Teatrului de Comedie din București, în care textul, regia și interpretarea poartă semnătura lui George Mihăiță: O oră și… în care îmi rememorez viața, fără cosmetizări, rămânând în fața publicului cel care sunt de fapt: George Mihăiță, actorul de film și de teatru, iubitorul de poezie, tatăl, cel care a creat o revistă pentru adolescenți… omul sincer din spatele rolurilor, cel care spune o poveste în cuvinte și imagini.

„Pescărușul”, de A.P.Cehov, în regia lui Andrei Șerban, care speră „că această variantă va fi într-adevăr ultima, cu toate că nu am reușit să dezlegăm motivul pentru care Cehov a numit «comedie» o poveste care se încheie cu o moarte violentă. Am totuși încredere că împreună vom putea (re)descoperi paradoxul că, în teatru, schimbarea continuă este singura constantă. Când acceptăm că nimic nu este definitiv, putem începe să cercetăm”

„In a Forest Dark and Deep”, o coproducție ArtEst Foundation & unteatru, de Neil LaBute, în regia Iarinei Demian, cu Tudor Chirilă și Mihaela Sârbu. Povestea din acest spectacol poate părea simplă: doi frați rămân blocați într-o casă, în timpul unei furtuni, însă niciunul dintre cei doi nu este ceea ce pare, iar miza revederii lor nici nu poate fi rostită și, cu atât mai puțin, acceptată.

„Sunt un orb”, o producție Asociația Teatrului de Comedie „George Mihăiță”, îl aduce pe scena sibiană pe Horațiu Mălăele într-un tur de forță actoricesc și emoționant, însă nu lipsit de umor, cu un text (improvizat) de același Horațiu Mălăele și colaj din opera unor poeți cunoscuți, în care este vorba despre mine, dar este vorba și despre dumneavoastră, promite protagonistul.

„Before Breakfest”, de Eugene O’Neill, în regia Andrei & Andreea Grosu, spune povestea a doi oameni: El și Ea la micul dejun. Nu discută despre anumite lucruri de teamă sau poate pentru că nu știu cum să le pună în cuvinte. Camera se umple de cuvinte nespuse, ce le bântuie mințile de la început până la final. Totul are un sfârșit, dar dar orice sfârșit e un început, nu? Certurile cu partenerul sunt grele, căci nu există câștigător, toată lumea pierde. Sau poate că în zilele cu un mic dejun plăcut se vor salva…

„Așteptându-l pe Godot”, de Samuel Beckett, în regia Silviu Purcărete, avându-i în distribuție pe Constantin Chiriac, Marian Râlea, Cristian Stanca, Pali Vecsei, Andrei Văcariu – evident, o producție cu amprenta TNRS. Piesa vorbeşte despre sentimente şi emoţii rămase până acum neexprimate, dar pe care, cu Beckett ca ghid, le putem recunoaşte ca ale noastre.

„Moș Nechifor” este un spectacol marca Teatrul ACT în regia lui Alexandru Dabija, după „Moș Nichifor Coțcariul” de Ion Creangă, cu Ruxandra Maniu și Marcel Iureș. Proza lui Creangă este distilată într-o dramaturgie aluzivă, insinuantă și plină de umor, iar spectacolul prezintă întâlnirea dintre două generații și confruntarea între două feluri de a vedea lumea: unul conservator, ironic-tradiționalist, și unul modern, agresiv în fragilitatea sa.

„Dansul pinguinului imperial” de la Teatrul Municipal Ariel Râmnicu Vâlcea, regia Vlad Popescu, propune povestea tragi-comică a doi bătrâni bufoni care își imaginează Moartea ca personaj drag lor, celebrul explorator Emil Racoviță, de a cărui viață au fost fascinați, pentru a se obișnui mai ușor cu ideea sfârșitului.

„Regulile jocului”. Teatrul pentru Copii și Tineret GONG prezintă un spectacol a cărui scenariu și regie îi aparțin lui Yann Verburgh. Printre ruinele casei sale, un băiețel pe nume Oldo își așteaptă tatăl – un mic prinț prins între două lumi aflate în război – împreună cu prietenul său, Aman, cel cu care joacă fotbal, căruia îi spune povestea lui și alături de care începe să se simtă mai puțin singur. Alături de Oldo, Aman visează să schimbe lumea într-un loc mai bun, cu reguli noi, în care amândoi să se bucure de aceleași drepturi, fiindcă, de fapt, Aman este fată.

De unde pot fi cumpărate bilete pentru Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu

Biletele pentru FITS 2019 pot fi cumpărate online sau de la Agenția Teatrală din Sibiu (strada Nicolae Bălcescu 17), între orele 11.00- 18.00. În timpul festivalului, agenția va fi deschisă în fiecare zi, între 09:00 și 20:00.

Mai multe informații despre întregul program al Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu și despre prețul biletelor pot fi găsite pe site-ul festivalului.

sursă foto: ICR


Citește și:

VIDEO/ În timp ce instituțiile pasează de la una la alta responsabilitatea, tatăl unui copil care a murit într-o fosă septică a luat singur măsuri: „Nici în ziua de azi nu a venit nimeni să mă întrebe de ce am cimentat eu fosa”