Julia Brailovskaia, psiholog la Centrul de Cercetare și Tratament pentru Sănătate Mintală de la Ruhr-Universität Bochum (RUB), împreună cu echipa ei, a vrut să vadă dacă viața noastră este, de fapt, mai bună fără smartphone-uri. Mai mult de atât, să înțeleagă și cât de mult ne face bine dacă folosim telefonul mai puțin în fiecare zi, scrie Science Daily, care citează Journal of Experimental Psychology.

Concluziile lor arată că, pe termen lung, cei care și-au redus utilizarea s-au simțit cel mai bine.

În medie, petrecem mai mult de trei ore pe zi lipiți de ecranele smartphone-urilor noastre. Căutăm pe Google diverse informații sau hărți, ne verificăm e-mailurile, aflăm cum e vremea, facem cumpărături, citim știri, ne uităm la filme și, mai ales, uităm de noi pe rețelele de socializare.

Știm că nu e bine, dar nu ne putem opri. Studiile au găsit o legătură între utilizarea telefoanelor și mai puțină activitate fizică, obezitate, dureri de gât, performanțe scăzute și comportamente asemănătoare dependenței. „Smartphone-ul este o binecuvântare, dar și un blestem”, spune Julia Brailovskaia pentru Science Daily.

Studiu. Cei care folosesc smartphone-ul cu măsură fumează mai puțin și sunt mai activi
Cei care și-au limitat orele de stat pe telefon au văzut cele mai mari beneficii

Nu este necesar să renunți complet la smartphone pentru a te simți mai bine”

Echipa ei a vrut să se concentreze și pe a afla cât de mult e prea mult în privința folosirii mobilelor.

Cercetătorii au comparat efectul abstinenței complete de smartphone față de o reducere a timpului petrecut zilnic în fața ecranului și totodată față de continuarea utilizării ca până atunci. Din cele peste 600 de persoane cooptate în studiu, au făcut trei grupe: 200 de persoane și-au pus complet deoparte smartphone-ul timp de o săptămână, 226 au redus timpul în care au folosit dispozitivul cu o oră pe zi, 193 de persoane nu au schimbat nimic în comportamentul lor.

Cercetătorii i-au intervievat pe toți participanții cu privire la obiceiurile lor de viață și la starea de bine imediat după intervenție, apoi la o lună și ulterior, după ce au trecut alte patru luni. Cât de mult s-au implicat în activitatea fizică? Câte țigări au fumat pe zi? Cât de mulțumiți de viața lor se simțeau? Au prezentat semne de anxietate sau depresie?

Am constatat că atât renunțarea completă la smartphone, cât și reducerea utilizării zilnice a acestuia cu o oră au avut efecte pozitive asupra stilului de viață și a stării de bine a participanților. În grupul care a redus utilizarea, aceste efecte au durat chiar mai mult timp și au fost astfel mai stabile decât în grupul de abstinență.

Julia Brailovskaia, cercetătoare:

Intervenția de o săptămână a schimbat obiceiurile de utilizare ale participanților pe termen lung. Membrii grupului de abstinență și-au folosit smartphone-ul în medie cu 38 de minute mai puțin pe zi decât înainte. Cei din grupul care au petrecut cu o oră mai puțin pe zi cu telefonul în mână l-au folosit cu până la 45 de minute mai puțin pe zi decât înainte.

În același timp, au crescut satisfacția vieții și timpul petrecut în activități fizice. Simptomele de depresie și anxietate, precum și consumul de nicotină au scăzut. „Nu este necesar să renunți complet la smartphone pentru a te simți mai bine. Este posibil să existe un timp optim de utilizare zilnică”, concluzionează Brailovskaia.

Urmărește-ne pe Google News