Există România CFR-ului, a camioanelor, a autoturismelor și avioanelor. Fiecare destul de diferite.

Pentru intern, CFR este cea mai bună rețea – chiar și distrus cum e, CFR e modernitatea din viitor. Are infrastructură și ordinea lucrurilor. Trebuie doar îmbunătățit. Distrugerea lui e o crimă.

Mașina e salvarea individuală – o înțelegere primitivă a transportului. Sperăm că autostrada va salva România. Este un mit. Este mult mai utilă dezvoltarea sistemului de călători şi marfă al CFR – mai ieftin, mai ecologic, mai comod.

Avionul e pentru exterior, la interior, doar pentru o mică pătură socială: tehno, politică, business, creativi și muncitori externi.

Zona cea mai precară – oamenii abandonați de care vorbesc des – e în autogările improvizate: copiii din sate, muncitori zilieri, sezonieri, bătrâni, urbanul mic, periferiile foarte sărace ale țării etc. 

Haos

Aceste busuri, mici sau mari, sau rate, cum mai sunt numite, unesc zone diverse decuplate de la CFR. 

Vin dinspre Sibiu, care este foarte prost conectat cu diverse centre importante: până și cu Cluj sau Braşov, care nu sunt chiar foarte departe, legăturile sunt proaste. 

Nu căutați pe net informații, nimic nu corespunde cu ce scrie acolo. Afli realitatea din autogară care, de obicei, e ceva improvizat pe lângă gară. Fiecare rută are o altă firmă, iar tu plătești, dacă ai noroc să prinzi ceva, direct șoferului. Care e și casier, și dispecer, și tot. 

Suspendarea președintelui, o ciorbă reîncălzită, dar cu alți actori. Crin Antonescu și Victor Ponta jucau rolurile principale în urmă cu 12 ani
Recomandări
Suspendarea președintelui, o ciorbă reîncălzită, dar cu alți actori. Crin Antonescu și Victor Ponta jucau rolurile principale în urmă cu 12 ani

Apropo: în fiecare oraş sunt mai multe astfel de autogări sau locuri improvizate. În Sibiu sunt cel puțin trei. Una e lângă o benzinărie: aştepţi în ploaie, pe trotuar.

Păcănelele sărăciei

În Sibiu am mers să iau ruta de Sfântu Gheorghe, cum anunță site-ul. Doar că ruta în mai exista de ani buni: din cele patru rute anunțate, niciuna nu mai era funcţională. Iar pe site scria că poți plăti online…

Am încercat să sun. Nu au telefon și nu știi de unde pleacă: nu ai acces la informaţie. O doamnă mă sfătuiește să plec la Brașov și de acolo la Sfântu Gheorghe: „Dar vine peste o oră cel de Brașov, mergeți în locul cutare că e altă firmă”. Aștept. 

În barul autogării stau muncitorii sezonieri, trag de o vodcă de dimineață. La păcănele bat tinerii veniți de pe la munci de afară: își toacă banii. Pentru cei mai precari, viața e un soi de păcănele: banii câștigați greu se duc repede – o iluzie că se vor înmulți mistic. Viitorul lor cam asta este: păcănelele sărăciei. 

Autogară transformată în supermarket

Circul des cu stopul și cu autobuzul. Peste tot este cam aceeași situaţie. La Iaşi, faimoasa autogară de peste drum de gara CFR, în spatele Copoului, a fost transformată în supermarket. 

Volodimir Zelenski anunță că Ucraina va reacționa brusc dacă o țară duce negocieri cu Rusia în secret: „Avem prieteni care caută oportunități cu Moscova”
Recomandări
Volodimir Zelenski anunță că Ucraina va reacționa brusc dacă o țară duce negocieri cu Rusia în secret: „Avem prieteni care caută oportunități cu Moscova”

Sunt chestiuni elementare: lipsă de infrastructură minimă, lipsă de personal, lipsă de predictibilitate – şoferul poate pleca atunci când crede el necesar sau când umple maşina – lipsă de informaţii, lipsă de reguli şi sistem. E un haos şi o precaritate cu minimă siguranţă şi zero confort.

Sunt tot mai convins că transportul judeţean şi interjudeţean, care e ceva de interes public, nu are cum să fie doar privat și fără reglementări clare. Niciun privat nu va investi în infrastructură. Multe dintre vechile autogări au fost distruse sau transformate în marketuri sau au alte destinaţii. 

La acest capitol e nevoie de un sistem structural, cu infrastructură și cu ordine clară, stabil şi predictibil, cu personal calificat, cu informaţii şi cu acces uşor la programare şi achiziţie de bilete. 

Da, există o Românie decuplată de la CFR, care nu are mașină și trebuie să se deplaseze. Sunt elevi, studenţi, bătrâni, muncitori şi ţărani care se folosesc de această infrastructură total haotică și de o calitate îndoielnică: chiar destul de riscantă deseori. 

De reglementări de preţuri şi diferenţieri de cost nici nu putem vorbi: un copil și un bătrân plătesc la fel ca oricare altă categorie. 

Adrian Sârbu se reîntoarce în instanță pentru dosarul de evaziune fiscală la Mediafax Group. Schema unei „țepe” de 16,8 milioane de lei trasă statului
Recomandări
Adrian Sârbu se reîntoarce în instanță pentru dosarul de evaziune fiscală la Mediafax Group. Schema unei „țepe” de 16,8 milioane de lei trasă statului

Această improvizație cu soluții temporare nu prea merge: asta ne arată cât de neputincioase sau mafiotizate sunt unele instituții care girează acest haos. Și să nu uităm că sensul transportului public este în primul rând pentru deplasarea în siguranță și bune condiții a oamenilor și secundar pentru profit. Iar acesta trebuie să fie un proiect coerent, complex, care să răspundă nevoilor cetăţenilor acestei ţări.

Cea mai tristă lume circulă cu autobuzul. Și eu cu ei. Precaritatea și sărăcia sunt triste și depresive, precum aceste autogări. Pe ruta Sibiu – Brașov, a început ploaia măruntă.

Foto: autogara Transmixt din Sibiu

   

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News

Comentarii (4)

fritzcapablanca   •   16.10.2022, 13:02

Vreau sa spun ceva legat de transportul interurban (KTEL) din Creta, Grecia. Asta legat de problema autogarilor si a conditiile de transport de la noi. In primul rand interiorul unei autogari e lux. Conditii absolut moderne si bun gust peste tot. Afara, la autobus, soferul e cel care verifica individual biletele. Plecarile si sosirile: la secunda. In autobuse nu ai voie sa mananci si sa bei nimic. Rezultatul, curatenie absoluta. Flota de masini impecabila. Azi vara am asistat la ceva de neinchipuit in Romania: o doamna, localnica, a fost obligata de sofer sa isi scuture praful de pe pantofi si pantaloni, inainte de a urca in autobus. In timp ce urca soferul a observat ca si rucsacul purtat in spate era murdar si a rechemat-o pe peron. Fara comentarii, doamna si-a curatat bagajul. Ramane de vazut cand ajungem si noi la acest nivel.

Maryo73   •   16.10.2022, 11:26

În sfârșit un articol de interes și care pune punctul pe I... Statul român înainte de a forța omul de rand sa renunțe la mașină lui veche sau înainte de a forța acea electrificare ar trebui sa se ocupe de dezvoltarea transportului in comun! Eu personal, am cumpărat o mașină veche exact din acest motiv... Nu am posibilitatea de a merge la țară la părinți care sunt bătrâni și au nevoie de ajutor. Și Vâlcea este praf la capitolul transport de persoane 😞😠😡

Eume   •   16.10.2022, 11:12

CFR este foarte scump. Un abonament anual costa 2000 de euro, fără locuri rezervate. Cu acești bani cumperi o mașină pe gpl și împărți costurile cu altcineva. Dacă ar fii prețul la jumătate s-ar merita trenul

    Liliana60   •   17.10.2022, 21:15

    Eume   •  16.10.2022, 11:12

    CFR este foarte scump. Un abonament anual costa 2000 de euro, fără locuri rezervate. Cu acești bani cumperi o mașină pe gpl și împărți costurile cu altcineva. Dacă ar fii prețul la jumătate s-ar merita trenul

    Pe ce distanta poate costa un abonament lunar aprox 170 euro, in Romania???

Vezi toate comentariile (4)
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Ce s-a aflat acum despre fiica Maiei Morgenstern, Cabiria. Cu ce se ocupă tânăra de 25 de ani, care pozează adesea în ipostaze provocatoare pe internet
Unica.ro
Ce s-a aflat acum despre fiica Maiei Morgenstern, Cabiria. Cu ce se ocupă tânăra de 25 de ani, care pozează adesea în ipostaze provocatoare pe internet
După divorțul de Augustin Viziru, Oana Mareș s-a retras din showbiz și viața i s-a schimbat la 180 de grade. A născut în secret, are o afacere profitabilă și cele mai recente fotografii cu ea au făcut furori
Viva.ro
După divorțul de Augustin Viziru, Oana Mareș s-a retras din showbiz și viața i s-a schimbat la 180 de grade. A născut în secret, are o afacere profitabilă și cele mai recente fotografii cu ea au făcut furori
Cum arată moșia de la Dobrești unde locuiesc Bodo de la Proconsul și familia lui. Colț de Rai și-a făcut acolo cu soția și cei doi băieți adoptați. Dani și Filip fac școala la sat
Libertateapentrufemei.ro
Cum arată moșia de la Dobrești unde locuiesc Bodo de la Proconsul și familia lui. Colț de Rai și-a făcut acolo cu soția și cei doi băieți adoptați. Dani și Filip fac școala la sat
Patru zodii care vor trăi pe picior mare în februarie. Se anunță bani frumoși pentru ele
FANATIK.RO
Patru zodii care vor trăi pe picior mare în februarie. Se anunță bani frumoși pentru ele
Deși se afișează cu mașini și genți de lux, casa Biancăi Drăgușanu nu e deloc cum ți-ai imagina! Imaginile din apartamentul ei au ajuns virale pe internet / FOTO
Unica.ro
Deși se afișează cu mașini și genți de lux, casa Biancăi Drăgușanu nu e deloc cum ți-ai imagina! Imaginile din apartamentul ei au ajuns virale pe internet / FOTO
Imagini de la staţiile de alimentare din Bulgaria: benzina şi motorina, mult mai ieftine decât în România
Observatornews.ro
Imagini de la staţiile de alimentare din Bulgaria: benzina şi motorina, mult mai ieftine decât în România
Horoscop 17 ianuarie 2025. Gemenii nu au chef astăzi să facă ceea ce știu că le este necesar, pentru că nu vor să suporte această presiune
HOROSCOP
Horoscop 17 ianuarie 2025. Gemenii nu au chef astăzi să facă ceea ce știu că le este necesar, pentru că nu vor să suporte această presiune

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI