Cărțile de identitate vor trebui înlocuite cu unele electronice, conform unui regulament al Uniunii Europene (UE). Pe lângă datele personale de pe buletinele clasice, actul de identitate cu cip va putea conține datele biometrice, adică imaginea feţei şi, eventual, amprentele a două degete, precum şi o semnătură digitală. Legea privind cartea electronică de identitate a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis. Potrivit directivelor UE, românii trebuie să preschimbe actualele buletine cu noile cărți de identitate electronice până în august 2031.

Eliberarea Cărții de identitate electronice va fi gratuită pentru o perioadă de cinci ani, până în 2029.

„Pentru a încuraja şi pentru a stimula adopţia acestei noi forme de identificare multiplă în era digitală, Guvernul a decis ca pentru următorii 5 ani, persoanele care împlinesc în acest interval 14 ani, deci se califică pentru a primi carte de identitate, să beneficieze de gratuitate la eliberarea acestei cărţi de identitate. De asemenea, aceeaşi regulă se va aplica şi pentru persoanele care au deja o carte de identitate şi va expira la termen, în următorii cinci ani”, a spus purtătorul de cuvant al Guvernului, Mihai Constantin.

Cât costă trei mici cu cartofi la Târgul de Crăciun Craiova 2025. Avem prețurile pentru sarmale, ciolan și papanași
Recomandări
Cât costă trei mici cu cartofi la Târgul de Crăciun Craiova 2025. Avem prețurile pentru sarmale, ciolan și papanași

Conform planului inițial, cartea electronică de identitate ar urma să reprezinte documentul destinat exercitării dreptului la libera circulație în statele UE. Iată care este procedura pentru obținerea buletinului în 2025.

Cei cărora le expiră buletinul sunt obligați, potrivit legislației în vigoare în 2025, să se prezinte cu cel puțin 15 zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a cărții de identitate, pentru a cere un nou buletin.

Acte necesare schimbare buletin expirat, în 2025

Cerere eliberare buletin în 2023- pagina 1Icon photoVEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 3
  • Cerere pentru eliberare buletin;
  • actul de identitate;
  • Certificatul de naștere, original și copie;
  • Certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soțului supraviețuitor, original și copie;
  • Certificatul/hotărârea de divorț definitivă și irevocabilă, după caz, original și copie;
  • Certificatul de deces al soțului/soției decedat/decedate, în cazul soțului supraviețuitor, original și copie;
  • Certificatele de naștere ale copiilor cu vârsta mai mică de 14 ani, după caz, original și copie;
  • Documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu și după caz, cel cu care se face dovada adresei de reședință, original și copie;
  • Chitanța reprezentând contravaloarea cărții de identitate – 7 lei.

Acte necesare schimbare buletin expirat la 18 ani

Cei care au împlinit 18 ani, deși majori, vor avea totuși nevoie prezența unuia dintre părinți atunci când își depun actele necesare pentru schimbarea buletinului. Părintele trebuie să dea o declarație scrisă în fața personalului serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor unde se depune cererea de eliberare a buletinului. Acte necesare:

  • Cerere pentru eliberare buletin;
  • certificatul de naştere, original şi copie;
  • documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu, original şi copie;
  • declaraţia unuia dintre părinţi ori a unei terţe persoane, din care să rezulte faptul că identitatea declarată în cererea de eliberare a actului de identitate, coroborată cu imaginea preluată ori cu fotografia ataşată cererii, aparţine solicitantului;
  • fişa cu impresiunile decadactilare (amprente) ale solicitantului realizată de unitatea de poliţie de la locul de domiciliu sau de reşedinţă al solicitantului;
  • chitanţa reprezentând contravaloarea cărţii de identitate – 7 lei;

Unde plătești taxa pentru schimbare buletin expirat, în 2025

Taxa unică pentru eliberarea cărții de identitate este de 7 lei și se poate plăti fie la orice oficiu al Poștei Române sau CEC Bank, fie, și mai simplu, la ghișeul unde se depun actele pentru eliberarea cărții de identitate. Eliberarea Cărții de identitate electronice va fi gratuită pentru o perioadă de cinci ani, până în 2029.

Citește și: Acte necesare pentru buletin, în 2025. Ce taxe trebuie să plătești

Unde se depun actele

Actele se depun se depun la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor pe raza căruia solicitantul are domiciliul sau reşedinţa. Cererile pentru eliberarea actelor de identitate se depun personal, iar cărţile de identitate se eliberează titularilor, în acelaşi loc.

În situaţia în care solicitantul nu se află în ţară, mandatarul va prezenta o procură specială pe care se află aplicată fotografia titularului, autentificată de misiunea diplomatică sau oficiul consular de carieră al României din statul în care se află solicitantul. În cuprinsul procurii este necesar să se regăsească referirea expresă la obiectul mandatului.

În cazul expirării termenului de valabilitate a actului de identitate, cetăţenii se pot prezenta la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor la care sunt arondaţi cu domiciliul sau reşedinţa cu cel mult 180 de zile înainte, dar nu mai puţin de 15 zile, pentru a solicita punerea în legalitate cu un act de identitate.

Ce termen de valabilitate are buletinul

Termenul de valabilitate a cărţii de identitate este, după cum urmează:

  • 4 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
  • 7 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 de ani;
  • 10 ani după împlinirea vârstei de 25 de ani;
  • nelimitat după împlinirea vârstei de 55 de ani.

În cât timp se eliberează buletinul

Potrivit legii, termenul de soluționare a cererilor pentru eliberarea buletinului este de până la 30 de zile, acesta putând fi prelungit cu cel mult 15 zile de către șeful serviciului public comunitar de evidența persoanelor. Cu toate acestea, autoritățile locale oferă un termen de aproximativ 10 zile pentru eliberarea cărții de identitate.

Vezi şi ce faci dacă ai pierdut buletinul, certificatul de naştere, cardul de sănătate!

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI

Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentarii (7)
Avatar comentarii

MoSi202 05.01.2024, 20:17

Un articol cu informații utile!

Avatar comentarii

sorinzainescu68 06.01.2024, 00:11

un articol interesant și captivant

Avatar comentarii

Gabryella 06.01.2024, 05:35

Un articol foarte necesar la eliberarea (schimbarea )cărții de identitate.

Vezi toate comentariile (7)
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.