Bucureștiul e sufocat de numărul imens de mașini care circulă în fiecare zi pe străzi, dar și de numărul mare de autovehicule abandonate pe domeniul public. Multe nu s-au mai mișcat de pe loc de luni bune, ocupând puținele locuri de parcare.
În ultimii ani s-au depus tot felul de inițiative legislative care să permită degajarea mai rapidă a drumurilor şi parcărilor publice de maşinile abandonate de proprietarii lor. De exemplu, Nicu Fălcoi de la USR propunea scurtarea perioadei în care vehiculele pot rămâne neutilizate în parcările publice de la 1 an la 6 luni.
Din momentul comunicatului și până acum nu s-au schimbat foarte multe, iar străzile din sectoarele bucureștene continuă să fie pline de mașini abandonate, cu cauciucuri sparte, geamuri distruse și caroserii ruginite.
Primarii de sector au avut în ultima vreme tot felul de acțiuni de ridicare a rablelor, dar nu suficiente pentru a elibera în totalitate domeniul public.
Clotilde Armand se laudă că a făcut într-un an cât alții în trei
Pe 30 decembrie anul trecut, Primăria Sectorului 1 se lăuda cu „record de maşini abandonate ridicate de pe domeniul public”. Conform oficialilor primăriei au fost ridicate prin dispoziţie de primar 287 de maşini abandonate, cu 20 mai multe decât au fost ridicate în sectorul 1 în ultimii trei ani. „În total, în anii 2018, 2019 şi 2020, în sectorul 1 au fost ridicate prin dispoziţie de primar un număr de 267 de rable”, precizau aceștia.
La cele 287 de maşini abandonate ridicate de către Poliţia Locală se adaugă 1.563 de rable care au fost ridicate de proprietari în urma somării acestora de către primărie. „Nu voi mai permite ca sectorul 1 să devină un cimitir de maşini abandonate. Bucureştiul se confruntă cu o criză a locurilor de parcare care poate fi atenuată prin eliberarea domeniului public de aceste autoturisme”, declara Clotilde Armand.
„Procesul de ridicare e unul greoi”
Și în sectorul 2, edilul Radu Mihaiu a pus Poliția Locală la treabă. Primarul explica într-o postare pe Facebook că proprietarii au 30 de zile ca să recupereze mașinile abandonate înainte să înceapă drumul către fier vechi.
„Într-o capitală aglomerată, sufocată de milioane de mașini care sunt în mișcare zilnic, orice loc de parcare eliberat de autovehicule abandonate sau fără stăpân reprezintă o gură de oxigen”, susțin cei de la Poliția Locală din sectorul 2.
În ultimele luni, peste 250 de mașini abandonate au fost ridicate de pe raza sectorului 3, condus de Robert Negoiță. „Procescul de ridicare e unul greoi și trebuie respectate mai multe puncte până putem ridica un vehicul de pe domeniul public”, spune unul dintre cei autorizați de primărie să facă asta. Și nu se pot ridica oricum, ci doar în prezența unui echipaj de la Poliția Locală.
Pe lângă mașinile abandonate, în sectorul 3 se desfășoară frecvent și acțiuni de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar, iar pentru recuperarea maşinii ridicate după o zi trebuie să plătiţi 500 de lei.
„Rablele trebuie să dispară de pe străzi”
Și primăria lui Daniel Băluță de la sectorul 4 are acțiuni de ridicare a mașinilor abandonate. „Rablele trebuie să dispară de pe străzi. Știm cu toții cât disconfort ne produc, mai ales că unele dintre ele au devenit în timp adevărate focare de infecție, ce pun în pericol sănătatea oamenilor”, declara primarul în trecut. În ultimii ani, Poliția Locală a Sectorului 4 susține că a ridicat de pe străzi peste 3.000 de mașini abandonate.
Lucrurile se mișcă și în sectorul 5, acolo unde Cristian Popescu Piedone a ordonat ridicarea hârburilor de pe străzi. Potrivit autorităților locale din sector, peste 500 de mașini au dispărut de pe străzi în ultimul an, fie prin ridicarea de către autorități, fie de către proprietari în urma somaţiilor primite.
„Poliția Locală este mereu în alertă pe acest subiect”
În sectorul 6, la finalul anului trecut, pe spaţiul public au fost identificate peste 10.000 de maşini abandonate, iar pentru 1.163 au fost trimise somaţii către proprietari. 771 dintre aceştia le-au ridicat de bunăvoie şi le-au dus fie la fier vechi, fie le-au repus în circulaţie.
În total, 930 de autovehicule abandonate au dispărut de pe străzi. Proprietarii care vor să le revendice au două luni la dispoziție, apoi mașinile merg la REMAT. Ei vor avea de achitat o taxă de 530 de lei, cu TVA, care acoperă costul ridicării, transportului și depozitării.
„Poliția Locală este mereu în alertă pe acest subiect! Am început cu politici de toleranță zero, iar pe măsură ce polițiștii locali vor căpăta mai multă încredere că nimic nu li se întâmplă dacă aplică legea, le vom extinde și în alte domenii”, transmite primarul Ciprian Ciucu.
VEZI GALERIA FOTOPOZA 1 / 10
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro