Mergi direct la conținut »
Cinci incidente cu aeronave ale Şcolii de Aviaţie sunt investigate de autorităţi. Trei dintre ele erau necunoscute publicului
Știri România Libertatea > Ştiri > Știri România > Cinci incidente cu aeronave ale Şcolii de Aviaţie sunt investigate de autorităţi. Trei dintre ele erau necunoscute publicului

Cinci incidente cu aeronave ale Şcolii de Aviaţie sunt investigate de autorităţi. Trei dintre ele erau necunoscute publicului

În luna octombrie, Libertatea a prezentat cazurile de fraudă de la Şcoala Superioară de Aviaţie Civilă (SSAvC) şi de la Autoritatea Aeronautică Română, respectiv instituţiile de stat unde elevii învaţă să zboare, apoi se certifică pentru a putea pilota singuri aeronave.

De Ștefan Pană,

  • Şcoala Superioară de Aviaţie este una dintre instituţiile unde Libertatea a descoperit fraude la examenele de licenţe de piloţi.
  • Elevii au fost prinşi copiind la examenele la 9 materii, folosind un grup de WhatsApp unde erau scrise răspunsurile corecte la testele grilă.
  • Libertatea a aflat că, în ultimii doi ani, au avut loc 5 incidente aviatice cu aeronave ale acestei Şcoli, dintre care două au fost catalogate drepte „grave”.
  • Trei dintre aceste incidente, care s-au soldat şi cu distrugeri substanţiale ale aeronavelor, nu au fost vreodată comunicate public
  • Cel puţin patru dintre aceste incidente s-au produs cu elevi la manşă, însă nimeni nu a fost grav rănit.
  • Agenţia pentru siguranţa aviatică a Uniunii Europene (EASA) nu a contactat nici până astăzi Şcoala de Aviaţie în urma dezvăluirilor Libertatea şi nici nu a răspuns solicitărilor repetate ale jurnaliştilor pentru un punct de vedere.

Cursanţii preferau să ajungă la manşa avioanelor, chiar dacă nu cunoşteau elemente teoretice esenţiale. Examenele la care copiau răspunsurile la testele grilă din grupul de WhatsApp se refereau, printre altele,  la navigaţie, meteorologie şi cunoaşterea aeronavei.

După apariţia materialului Libertatea, AACR a sistat licenţierea, până va securiza examinarea. Am întrebat şi Şcoala de Aviaţie ce măsuri va lua, iar instituţia ne-a transmis că, începând cu 30 octombrie, pentru a elimina suspiciunile de fraudă, toate examenele teoretice se vor desfăşura numai în sala de clasă monitorizată video.

Instituţia pregăteşte şi un sistem de examinare modern, care va funcţiona de anul viitor.

„Se va crea o bază electronică de teste, fiecare student va primi un test unic, iar la sfârşit va primi automat rezultatul, fiind monitorizat şi înregistrat video pe tot parcursul examinării”, se arată într-un răspuns al Şcolii, transmis Libertatea.

Gestul făcut de misterioasa ”fată din cort”, după ce a fost găsită de polițiștii din Brașov. VIDEO
Recomandări

Gestul făcut de misterioasa ”fată din cort”, după ce a fost găsită de polițiștii din Brașov. VIDEO

Erori de pilotaj

Am vrut să ştim şi în câte incidente au fost implicaţi elevii Şcolii de Aviaţie. Două astfel de incidente au fost făcute publice, ele fiind catalogate drept „grave”. Astfel, imagini au ajuns şi în presă.

În martie 2019, un elev cu licenţă de pilot privat a avariat grav un elicopter Robinson R22 al Şcolii. Se bănuieşte că a fost vorba de o eroare de pilotaj. În timpul decolării, aeronava s-a înclinat şi a lovit solul.

După desprinderea de sol, elicopterul s-a înclinat pe partea dreaptă. Pilotul a continuat ridicarea manetei de pas, timp în care înclinarea pe partea dreaptă s-a accentuat până în momentul în care a atins cu palele rotorului portant solul.

Raportul intermediar întocmit de AIAS – Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile:
Elicopterul a fost grav avariat de elevul cu licenţă de pilot privat (Foto: AIAS)

Un alt incident grav a implicat un avion Cessna 172. Avionul a fost avariat „considerabil”. Elevul, aflat singur la manşă după un zbor iniţial cu instructorul, a depăşit pragul pistei de aterizare la o altitudine mai mare decât cea optimă.

Se afla cu 3 metri deasupra pantei de coborâre normale. A fost atenţionat asupra acestui fapt şi a luat măsurile care se impuneau, doar că avionul a atins pista şi „a început un ușor balans stânga-dreapta”, apoi s-a desprins din nou de la sol. După 9 secunde, elevul nu a crescut puterea motorului suficient, iar aeronava s-a prăbuşit la 170 de metri de pistă. Pilotul nu a fost rănit.

Fostul iubit al Luizei Melencu, audiat pentru prima dată. Ce l-au întrebat anchetatorii
Recomandări

Fostul iubit al Luizei Melencu, audiat pentru prima dată. Ce l-au întrebat anchetatorii

(FOTO: AIAS)

Aceste două incidente au ajuns în atenţia AIAS, instituţia care face verificări în astfel de cazuri. AIAS a fost sesizată în ultimii doi ani şi cu privire la alte 3 incidente, care nu au fost făcute publice.

21 august 2018: Un avion Cessna 172 a fost avariat în timpul aterizării, în urma unui „bont” corectat greşit – adică, aeronava a atins pista prea dur, s-a ridicat din nou şi a revenit la sol. În urma incidentul, roata din faţă a avionului şi sistemul acesteia de prindere au fost afectate. Aeronava este în continuare în curs de reparaţie.

14 ianuarie 2019: Un avion Tecnam P2006 a aterizat cu trenul de aterizare necoborât. Aeronava a fost repusă în serviciu.

Polițiștii din Brașov au găsit-o pe misterioasa ”fată din cort”. Trăia de trei luni la marginea cartierului Șchei. Cine e
Recomandări

Polițiștii din Brașov au găsit-o pe misterioasa ”fată din cort”. Trăia de trei luni la marginea cartierului Șchei. Cine e

27 septembrie 2019: Un alt avion Tecnam P2008, cu un elev în pregătire pentru licenţa de pilot comercial, aflat singur la manşă, a acroşat un gard cu aripa stângă, în timpul zborului, ceea ce a condus la o „avarie minoră”.

EASA se preface că nu e nicio problemă

Libertatea a mai aflat de la Şcoala de Aviaţie că Agenţia pentru siguranţa aviatică a Uniunii Europene nu a contactat până acum instituţia pentru a investiga fraudele sesizate de Libertatea.

SSAvC este o instituţie acreditată a EASA şi funcţionează sub normele Uniunii Europene. Până acum, din răspunsul Şcolii, am aflat că „SSAvC nu a fost contactată de EASA”.

Şi Libertatea a scris, în trei rânduri, EASA pentru a obţine un punct de vedere cu privire la modul în care au fost eliberate licenţe de pilot şi cum s-au desfăşurat examenele premergătoare. Instituţia nu a răspuns în niciun fel.

Libertatea a discutat un oficial din industria aeronautică din România, care a explicat, sub protecţia anonimatului, o posibilă cauză a acestei tăceri: directorul agenţiei europene este ales prin votul tuturor directorilor naţionali din instituţiile pe care le controlează. Pentru a nu pierde sprijin, niciun şef din EASA nu va ieşi public să agite apele.

Close
Închide
  Close