Numărul tot mai mare al persoanelor vaccinate, reducerea infectărilor zilnice cu noul coronavirus și eliminarea restricțiilor fac ca tot mai multe companii din România care s-au bazat pe telemuncă să înceapă să își recheme angajații la birouri.
Cel mai adesea munca de acasă a fost prestată în cadrul companiilor IT sau al acelor societăți care au o legătură cât mai mare cu online-ul sau cu tehnologia. Celelalte au fost nevoite să își schimbe modul de lucru, să crească distanțarea socială și să impună restricții în zonele comune.
La Provident te programezi în aplicație ca să mergi la birou
Lucrul de acasă a schimbat deja mediul financiar. Marius Ciurariu, director resurse umane la Provident Financial România, spune că societatea a renunțat la unul dintre etajele ocupate în Central Business Park din București și vrea să transforme birourile „într-un spațiu în care mergem mai mult pentru colegi”.
„Angajații din sediul central își pot face treaba de oriunde, dar comunitatea va rămâne tot la locul de muncă. Chiar în aceste zile ne-am apucat deja de modificări, astfel încât spațiul să fie gata undeva în luna iulie. Gata pentru ce? Pentru o capacitate de 170-180 de oameni, în loc de 250 cât erau înainte”, a spus Ciurariu.
Biroul nu va mai fi personalizat, se va merge pe principiul ,,primul venit, primul servit”.
Ca să nu existe totuși situații când absolut toți angajații vor vrea să vină în același timp la birou, își vor putea programa venirea la birou cu ajutorul unei aplicații. Adică își vor selecta inclusiv biroul fizic de la care doresc să lucreze. Dacă nu vor mai fi locuri la birou, zonele comune – zona de relaxare, spațiile de conversații – vor putea și ele fi folosite pe post de birou.
Marius Ciurariu, director resurse umane Provident:
Flanco reîncepe munca la birou din iunie
Lanțul de magazine de electronice Flanco a implementat munca de acasă pentru circa 15% din totalul celor peste 1.500 de angajați.
Pentru angajații din magazine și depozite, singura perioadă de întrerupere a activității a fost cea de lockdown total, dar după ridicarea restricțiilor de circulație, acestea au funcționat normal, cu respectarea normelor de distanțare socială.
Compania va rechema angajații la sediu din luna iunie. „Odată cu instalarea acestei noi situații, în care tot mai mulți români sunt vaccinați și restricțiile de circulație se restrâng, reîncepem să ne desfășurăm activitatea la sediul central chiar din luna iunie, iar în magazine și depozite se va lucra ca până acum, în regim normal”, a declarat, pentru Libertatea, Dragoș Sîrbu, directorul executiv al Flanco Retail.
Compania a organizat recent o sesiune de vaccinare pentru angajații din sediul central, magazinele din București și orașele apropiate.
Premierul Florin Cîțu a anunțat în mai multe rânduri că noi măsuri de relaxare vor fi luate de la 1 iunie, dacă 5 milioane de români vor fi vaccinați până la această dată.
„Interacțiunea umană nu poate fi înlocuită de niciun tool”
eMAG, cel mai mare retailer online din România, a cunoscut în pandemie un adevărat boom, datorită creșterii comenzilor online. Dacă angajații din depozite și șoferii au lucrat zi de zi, programatorii companiei au putut lucra de acasă.
Anul trecut, compania a trimis acasă peste 3.000 de angajați în pandemie și a constatat că productivitatea a crescut, potrivit declarațiilor lui Iulian Stanciu, fostul director general al companiei și actual președinte executiv.
Însă eMAG țintește acum un mod de lucru hibrid.
Mai exact, începând din luna septembrie, angajații vor avea „recomandarea” unei singure zile pe săptămână de lucru la birou.
Delia Rotaru, vicepreședinte eMAG, responsabilă de politica de resurse umane, spune că „interacțiunea umană nu poate fi înlocuită de niciun tool”.
„La eMAG, ni se potrivește cel mai bine modul de lucru hibrid”
Compania va investi 1,5 milioane de euro pentru a reamenaja sediul central într-un spațiu colaborativ.
Brainstormingurile, de exemplu, funcționează mult mai bine față în față.
Delia Rotaru, vicepreședinte eMAG:
„Am analizat peste 10.000 de răspunsuri și am organizat peste 20 de focus grupuri la care au participat colegi din toate echipele. 97% dintre colegi ne-au spus că vor să continue să aibă opțiunea de a lucra de acasă, iar în același timp, 63% dintre ei ne-au spus însă că resimt lipsa colegilor. Toate aceste insight-uri ne-au ajutat să decidem că nouă, la eMAG, ni se potrivește cel mai bine modul de lucru hibrid”, a mai declarat vicepreședintele eMAG.
După ce pandemia va trece ar urma să existe cel puțin patru zile de lucru la birou pe lună, potrivit acesteia.
Bolt: regula va fi de a lucra de acasă
Daniel Sălceanu, directorul general al Bolt România, spune că toți angajații companiei au avut posibilitatea să lucreze de acasă, ba chiar le-a pus la dispoziție un buget pentru achiziționarea echipamentelor necesare.
Dacă înainte de pandemie se putea lucra de acasă pe intervale scurte de timp, ca excepție, de acum perspectiva se va inversa, în sensul în care regula va fi de a lucra de acasă, cu posibilitatea de a veni la birou o parte din timp.
Daniel Sălceanu, directorul Bolt România:
Șoferii și curierii Bolt nu sunt însă angajați direcți ai companiei, ci parteneri externi. Aceștia au oferit servicii chiar și în pandemie.
Grupul industrial francez Schneider nu a luat încă o decizie privind chemarea angajaților din România la birouri, dar oficialii companiei spun că mulți dintre angajați se vaccinează, ceea ce face să existe premise pentru o reîntoarcere graduală.
„Pentru că dispunem de soluții digitale de monitorizare și administrare de la distanță, am putut oferi opțiunea de lucru de la distanță nu numai angajaților noștri cu activitate de birou, celor din centrul de asistență specializată care deservesc întreaga Europă, ci și specialiștilor noștri de pe teren”, a declarat Lucian Enaru, managerul companiei pe România și Republica Moldova.
În servicii, 95% din companii vor folosi sistem hibrid
Un studiu realizat în perioada februarie-martie de către Asociația Business Service Leaders în România (ABSL), care grupează principalele companii ce oferă servicii de call-center, servicii IT și cercetare, arăta că 95% dintre companiile din sector vor aborda munca în sistem hibrid după pandemie.
Studiul arăta că 55% dintre angajații sectorului de servicii de business vor lucra de la birou între 8 și 12 zile pe lună după pandemie. O lună normală de muncă are între 20 și 23 de zile lucrătoare.
Conform studiului, 83% dintre companiile din sector nu vor condiționa întoarcerea la birou de vaccinare.
Rolul biroului va fi altul
Referitor la birouri, 61% dintre companii vor păstra spațiile de birouri deținute înainte de pandemie, în timp ce 39% dintre companii vor diminua aceste spații. Un procent de 56% dintre companii intenționează să modifice spațiile de birouri.
De asemenea, rolul biroului se va schimba. Acesta va funcționa în primul rând ca spațiu dedicat întâlnirilor, după cum au afirmat 86% dintre
companii, dar și ca spațiu de interacțiune și team building pentru echipe, așa cum au precizat 57% dintre firme.
Giganții americani dau tonul revenirii
Același fenomen privind reîntoarcerea la birouri se întâmplă și în Statele Unite.
Google a redeschis deja birourile din Statele Unite din aprilie, iar acum a anunțat deja că majoritatea angajaților vor petrece trei zile din săptămână lucrând de la birou și celelalte două oriunde vor și se simt mai productivi și relaxați.
De asemenea, patru săptămâni pe an vor putea lucra de oriunde doresc. Angajații vor putea munci de acasă până în septembrie, potrivit BBC.
În contrast, Twitter a anunțat că salariații vor putea munci de acasă „pentru totdeauna”, în vreme ce Facebook permite momentan angajaților să muncească în continuare din propriile cămine.
Gigantul Amazon, cel mai mare retailer online din lume, a anunțat la rândul său că așteaptă ca partea cea mai mare a angajaților să reînceapă munca din birouri din toamnă, arată Seattle Times.
În total, Amazon are un milion de salariați, din care peste 60.000 în zona Seattle. Inițial compania avea ca termen 1 iulie.
Angajații Amazon din depozite au lucrat și până acum. În multe părți din Asia, salariații sunt deja la birouri, în vreme ce în Europa, revenirea este așteptată mai târziu, din cauza întârzierilor legate de vaccinare.
De asemenea, banca Goldman Sachs le-a transmis celor 40.000 de angajați că este cazul să revină la lucru până în 14 iunie în SUA și 21 iunie în Marea Britanie.
David Solomon, șeful băncii, a spus anterior că lucrul de acasă nu este „noul normal‟ și că este „o aberație care trebuie corectată cât mai rapid‟, conform BBC.
Anul trecut, milioane de americani au părăsit orașe precum New York sau San Francisco datorită posibilității muncii de acasă și a problemelor sanitare.
Studiu: Angajații nu își cred angajatorii
Un studiu al companiei de consultanță Ernst & Young (EY) arată că, în timp ce 9 din 10 angajatori spun că pun resursa umană în centrul planurilor lor, mai puțin de 7 din 10 angajați (69%) îi cred, ceea ce este o problemă pe care nu ar trebui să o ignore.
„Angajatorii trebuie să ia în considerare că 90% dintre angajații sondați vor flexibilitate în privința locului și a momentului în care lucrează”, notează EY, pe pagina sa.
Foto: Shutterstock