Făcut pe ”genunche”: Compendiul lui Liviu Pop amestecă istoria cu creaționismul, localizează evreii în Turcia și îi învață pe copii despre elipsoidul de rotație

08 septembrie 2017 21:00 De: ,

”Compendiul” de pe care vor studia la școală în primele două luni elevii de clasa a V-a, în lipsa manualelor, este plin de ”gherle”: amestecă religia cu istoria, dă indicații geografice greșite, se contrazice de la o materie la alta și este înțesat de confuzii sau termeni pretențioși, potrivit unei analize Libertatea.

Cea mai flagrantă greșeală o constituie introducerea creaționismului în segmentul dedicat Istoriei. Mai exact, la pagina 196, este prezentată evoluția omului din hominizi, preistoria și zbang! apare un citat din Biblie fix cu creația omului din Geneză, respectiv povestea cu Adam și Eva.

Creaționism amestecat cu istorie în Compendiul de clasa a cincea

Câteva rânduri mai jos, elevii au parte de un ”exercițiu”.

”Răspunde la întrebări cu câte o frază:
a)Numiți modelul lui Dumnezeu atunci când a creat omul.
b)Precizați rolul omului pe pământ.
c)Descoperiți ce informație ne oferă versetul 29”.

Reamintim, toate acestea în manualul de istorie, care ar trebui agreat de istorici, pe baza dovezilor antropologice sau arheologice.

Și cu slănina-n pod și cu sufletu-n Rai

Mai jos, compendiul continuă ca și cum nimic nu s-ar fi întâmplat și spune: ”Chiar și acum două milioane de ani oamenii erau organizați în familii și clanuri. Indiferent de felul în care a apărut și evoluat, omul a făcut destul de repede o serie de descoperiri pe care le folosim și astăzi: focul, uneltele, bărcile, arcul și săgeata”.

Ulterior, apar o serie de explicații asupra a ceea ce înseamnă antropogeneză, evoluționism, ce sunt hominizii și ce este creaționismul.
Acesta din urmă este descris drept ”credința creștină potrivit căreia lumea a fost creată de Dumnezeu”.

Creaționismul nu este știință

Informațiile ridică nenumărate semne de întrebare. În primul rând, creaționismul nu este o teorie științifică, este fals și nu ține cont de dovezi. Creaționismul nu este altceva decât reinterpretarea doctrinelor religioase și ignorarea aspectelor neconvenabile. Comunitatea oamenilor de știință de pe întreg Mapamondul acceptă doar evoluționismul pentru a explica apariția și evoluția vieții pe Terra, fără alte interferențe religioase.

Mai mult, există religii care acceptă evoluționismul și dezavuează creaționismul, așa cum este cazul Bisericii Catolice.

Concomitent, definiția creaționismului ca fiind doar o credință creștină este la rândul său eronată, căci există suporteri ai acestuia și în iudaism, islam, hinduism.

Pe de altă parte, există și religii fără niciun Creator, cum sunt budismul și jainismul.

Pătrașcu: Pasajele trebuie editate și scoase imediat

Toma Pătrașcu, președintele Asociației Secular-Umaniste din România (ASUR) spune că situația este inacceptabilă și cere Ministerului Educației eliminarea pasajelor respective din ”manualul” de Istorie.

”Nu este pentru prima oară când în manualele de istorie creaționismul este prezentat ca o alternativă viabilă la știință. Este un lucru inacceptabil. Citatul acela din Biblie este pus ca nuca-n perete. Punerea pe același plan a creaționismului cu teoriile științifice despre apariția și evoluția vieții este complet eronată și dăunătoare. Imixtiunea doctrinelor religioase trebuie oprită”, a declarat Pătrașcu, pentru Libertatea.

Acesta cere profesorilor și Academiei Române să ia atitudine față de introducerea în manuale a pseudoștiinței. ”Nu au ce căuta mituri în manuale de știință, nu trebuie povești și basme. Ministerul trebuie să intervină explicit și să condamne astfel de încercări de promovare a creaționismului. Acesta este pseudoștiință. Acele extrase trebuie să dispară. În SUA există aceeași problemă, dar acolo societatea și oamenii de știință au reacționat. Profesorii și Academia Română trebuie să ia atitudine”, spune el.

Evreii, fenicienii și summerienii, localizați în Asia Mică

Câteva pagini mai departe, compendiul o dă din nou în bară. Mai exact, trebuie să localizeze geografic o serie de popoare antice, precum summerienii, assirienii, evreii sau fenicienii. Ei bine, toate acestea sunt localizate în ”Asia Mică”. Numai că aceasta nu este altceva decât o denumire a Turciei actuale. Și cu toate acestea, manualul de istorie din care elevii trebuie să învețe spune negru pe alb că evreii sunt localizați ”în Asia Mică, pe valea râului Iordan”.

 

La partea despre perși se menționează ca realizări ”primul mare imperiu din istorie”, deși cu câteva rânduri mai sus se vorbește despre Imperiul Egiptean, care oricum a apărut cu mult înainte de cel Persan.

Concomitent, la segmentul despre indieni se menționează orașele Mohenjo-Daro și Harappa, ceea ce este adevărat. Numai că puțin mai încolo, la coloana unde sunt numite statele actuale și capitalele lor e trecută India. Sigur că India este patria indienilor, problema este că cele două orașe se află în Pakistan, țară cu capitala la Islamabad.

Tot legat de India sunt trecute la realizări și ”cifrele arabe”, ceea ce iarăși este adevărat, numai că nu li se explică nicăieri elevilor de ce se numesc ”arabe” și nu ”indiene”. Pur și simplu, sintagma rămâne în aer.

Puțin mai jos, compendiul vine cu alte explicații care mai mult încurcă copiii. Astfel, se explică elevilor că pe teritoriul Mesopotamiei se află actualul stat Irak. Numai că și o bună parte a Siriei se află tot între fluviile Tigru și Eufrat.

Mai jos se dă definiția Palestinei – ”țara filistenilor, după numele dat populației din această zonă de către romani”. Pe lângă faptul că grecii i-au dat acest nume mai întâi (Herodot), nu romanii antici, aceasta nu este localizată. De asemenea, nu se explică nici cine erau filistenii, respectiv rivali ai evreilor din vremea lui David (povestea cu David și Goliat, de exemplu – n.r.)

Moise și Ramses al II-lea

Tot legat de evrei, manualul spune la pagina 208 că aceștia s-au răzvrătit în timpul faraonului Ramses al II-lea sub conducerea lui Moise. Deși povestea apare la rândul ei în Biblie, absolut nicio scriere egipteană din timpul lui Ramses al II-lea nu menționează revolta evreilor. Ba chiar nu există nicio urmă de evrei în Egipt în acea perioadă.

Singurul popor străin alungat de egipteni de pe teritoriul lor au fost hicsoșii, care au controlat Delta Nilului o perioadă de peste 100 de ani, dar au fost alungați în jurul anului 1.550 înaintea erei noastre. Numai că această alungare a avut loc cu mai bine de 250 de ani de domnia sa.

Din nou, reamintim că această menționare a lui Ramses cu Moise apare în segmentul de Istorie. Numai că episodul se repetă și la segmentul de Religie din compendiu, unde un exercițiu le cere copiilor să caute pe internet ”imagini referitoare la Egiptul Antic, din perioada în care a trăit Moise (în jurul anului 1.250 î. Hr)”.

Pământul este un geoid și un elipsoid de rotație

Partea de geografie este fascinantă din prisma informațiilor care se oferă copiilor. Aflăm astfel că Pământul are ca formă ”elipsoidul de rotație” – adică forma teoretică/aproximativă utilizată de cercetători sau de ”geoid” – care este forma reală (pagina 223).

Ei bine, în caz că vă sună ciudate aceste denumiri, chiar și așa sunt. Și asta pentru că acești termeni, deși corecți științific, sunt prea avansați pentru copii, cu atât mai mult unii de clasa a cincea.

Unitatea astronomică și anul-lumină

Din aceeași categorie avem și o serie de informații astronomice. Mai exact, la pagina 224, avem definiția unității astronomice – de 150 de milioane de kilometri și anul-lumină, definit ca ”9 x 10 la puterea a 12-a”. Totul la Geografia de clasa a cincea… De remarcat că elevii aflați la începutul ciclului gimnazial nici nu știu de puteri la începutul clasei a cincea și urmează să le învețe la matematică abia mai târziu.

Ce e aia unitate astronomică și de ce se numește așa, nu vom afla. Cel puțin la clasa a cincea. Copii nu vor afla că e distanța dintre centrul Pământului și centrul Soarelui, nici că anul-lumină este distanța parcursă de lumină într-un an. Și de ce nu aflăm? Pentru că sunt termeni prea complicați pentru clasa a cincea.

”Mediul apropiat și mai îndepărtat”

De asemenea, la partea care ar trebui să țină drept manual de Biologie avem o serie de termeni neclari. De exemplu, la pagina 173 avem despre ”Viețuitoarele din mediul apropiat și mai îndepărtat”. Ce este acela mediu mai îndepărtat nu știm…

Elevi trimiși pe internet să caute un audiobook

În fine, la partea de limba română, elevii sunt trimiși încă din cuvântul introductiv către o pagină de internet care este mai mult un instrument de planificare pentru profesori.

Iată ce se află pe acesta.

Tot la partea de limba română se face apel la audiobook, deși nu toți elevii din mediul rural au telefoane inteligente cu internet ca să poată căuta.

”Realizează un decalog al comunicării eficiente”

Tot aici se găsesc și exprimări pretențioase, de genul ”realizează un decalog al comunicării eficiente folosind și imagini”.

În fine, în altă parte se face apel la una dintre cele mai vechi benzi desenate românești, ”Pisica spelată”, cu o formă arhaică. Numai că aceasta nu este niciunde explicată.

Fișier PDF cu linkuri

De altfel, tot compendiul este un mare fișier pdf, presărat în multe locuri cu linkuri și trimiteri către internet. Problema este că acestea nu sunt active, iar copiii ar trebui să introducă manual un munte de adrese, exacte până la virgulă, pentru a le putea accesa. Asta dacă cumva cei din mediul rural chiar au calculator sau telefon cu internet…

Compendiul cu pricina a fost realizat de către Institutul de Științe ale Educației, o unitate conexă Ministerului Educației Naționale.


Amenzi pentru cine scuipă pe jos, aruncă hârtii pe stradă și pune rufele la uscat. Orașul care vrea să impună respectarea manierelor


 

Loading...
Vezi ultimul video postat pe libertatea.ro
Citește ultimele ȘTIRI pe Libertatea.ro