Când guvernul de la New Delhi a dat startul campaniei de vaccinare la mijlocul lunii ianuarie, șansele de succes păreau mari. India părea că dispune de capacitatea de a produce mai multe doze de vaccin decât orice altă țară.

În plus, autoritățile aveau zeci de ani de experiență în privința campaniilor de imunizare pentru diverse boli, derulate în zonele rurale din toate colțurile țării.

Așa a crezut și premierul Narendra Modi. „Ne-am pregătit pentru ca vaccinul să ajungă în toate regiunile țării. În privința celei mai mari nevoi a lumii din momentul acesta suntem autosuficienți. Nu doar atât, dar India va ajuta multe țări cu vaccinuri”, a asigurat el.

Trei luni mai târziu, promisiunea inițială s-a evaporat, iar planurile guvernului au sfârșit în haos. India a imunizat complet mai puțin de 2% din populația de 1,3 miliarde de locuitori, centrele de vaccinare au rămas pur și simplu fără doze, iar exporturile au fost sistate.

India nu depășește recorduri la numărul de persoane imunizate, ci la cel de infectări. Iar criza generează un număr uriaș de spitalizări, care copleșesc sistemul sanitar, și de decese.

Reacția autorităților fost de a schimba abrupt strategia. Inițial, guvernul central a negociat prețurile cu producătorii, a distribuit vaccinurile către state și a restricționat administrarea lor pentru grupurile prioritare – vârstnici și cadre medicale.

Între timp, campania a fost extinsă rapid la mai multe categorii de vârstă. Iar de la 1 martie, toți cetățenii de peste 18 ani vor fi eligibili pentru un vaccin.

În acest timp, guvernul a decis că autoritățile regionale și spitalele private pot cumpăra doze direct de la producători, situație care a declanșat o luptă disperată pentru obținerea serului vital.

Experții se plâng acum că planul pasează practic responsabilitatea pe umerii autorităților regionale. În plus, extinderea campaniei de imunizare la toate categoriile de vârstă ridică semne de întrebare, într-un moment în care stocurile de vaccin sunt foarte reduse.

Serum Institute of India Ltd, cel mai mare producător de vaccinuri din lume, a anunțat că țări precum SUA au blocat multă vreme exporturile de ingrediente, astfel că noile livrări de vaccin ar putea veni după luni de zile.

„Ca și cum ai invita la masă 100 de persoane, dar ai mâncare doar pentru 20”

Una dintre probleme, scrie Bloomberg, este că guvernul Modi a pierdut șansa de a se concentra pe susținerea vitalei campanii de imunizare, inclusiv prin sporirea capacității de producție.

Serum Institute, care fabrică vaccinul AstraZeneca, produce în jur de 60 de milioane de doze pe lună, iar Bharat Biotech – care fabrică vaccinul local Covaxin, produce doar 10 milioane de doze, scrie New York Times.

Producția nu este nici pe departe suficientă pentru a ajunge pentru cele peste 900 de milioane de persoane ce ar trebui imunizate în India.

„E ca și cum ai invita 100 de milioane de oameni acasă la prânz, dar ai mâncare doar pentru 20”, a scris doctorul Chandrakant Lahariya, un epidemiolog, pe Twitter.

Cum a eșuat campania de vaccinare în India și a lăsat o țară întreagă în haos
Un centru de vaccinare rămas fără doze, în Mumbai FOTO: Profimedia

În plus, chiar și cu numărul redus de doze, imunizarea a decurs lent.

Faptul că autoritățile s-au bazat prea mult inițial pe programarea prin intermediul unei aplicații a însemnat că populația săracă și cea din zona rurală nu au avut acces la vaccin.

O greșeală pare să fi fost și faptul că autoritățile nu au folosit sutele de mii de cadre medicale militare pentru a ajunge în zonele izolate ale țării, o strategie folosită cu succes în timpul vaccinării pentru poliomielită.

Rezultat: după ce a debutat cu în jur de trei milioane de doze administrate zilnic, campania a încetinit semnificativ.

Politica externă a vaccinului

În loc să se concentreze pe problema internă, oficialii Indiei au ales să demonstreze potențialul țării de a ajuta lumea.

Pe 28 ianuarie, când Modi a promis la Forumul Economic Mondial virtual de la Davos că India va ajuta alte țări cu livrările de vaccinuri, numărul zilnic de cazuri era de 19.000, comparativ cu 380.000 azi.

Prin urmare, numeroase state au beneficiat de generozitatea Indiei. În multe cazuri, era vorba și despre o generozitate geopolitică.

Regatul Bhutan este spre exemplu unul dintre beneficiarii unei donații de AstraZeneca din partea Indiei. Donația, scrie Economist, a fost parte a planului oficialilor din India de a contracara influența regională a Chinei.

India a livrat însă, contra cost, și milioane de doze către Marea Britanie, spre exemplu.

Dar în momentul respectiv, Serum Institute și alți producători naționali de vaccin avertizau deja cu privire la o posibilă reducere a livrărilor și arătau cu degetul spre SUA.

Prin urmare, treptat, India și-a redus exporturile. Rezultatul deciziei a început să se resimtă în Africa, una dintre beneficiarele programului umanitar COVAX, care se baza pe AstraZeneca.

Oficialii de pe continent, care se bazau pe dozele livrate de India, au aflat abia acum câteva săptămâni că acestea nu vor mai sosi.

„Totul este decis de sus în jos”

Pe măsură ce a redus exporturile, India a încercat să extindă campania de vaccinare pentru toate persoanele de peste 45 de ani. Fără prea mult succes însă.

În următoarea perioadă, în contextul unei campanii lente de vaccinare, dar și al relaxării aproape totale a restricțiilor, numărul de infectări a explodat.

Pe 16 aprilie, lipsa de doze a devenit acută, astfel că CEO-ul Serum Institute a postat un mesaj pe Twitter adresat direct președintelui Joe Biden, în care cerea SUA să ridice embargoul impus pe exportul de materii prime necesare fabricării vaccinului.

După alte trei zile, Modi a abandonat strategia cu care pornise la drum și a aruncat greul pe umerii statelor.

Ministrul finanțelor din statul indian Kerala, Thomas Isaac, a avertizat că planul lui Modi este „o stratagemă politică isteață”, și nu o soluție.

„Nu a existat nicio coordonare sau consultare pe tema campaniei de vaccinare”, a subliniat și ministrul Sănătății din statul Punjab, condus de opoziție. „Totul este decis de sus în jos”, a spus el.

O mare întrebare este acum cum va reuși India să își sporească producția.

Lipsurile sunt deja vizibile.

Atât Serum Institute, care produce vaccinul AstraZeneca, cât și Bharat Biotech International, care produce un ser național, au spus că ar putea mări producția abia în luna iulie.

New Delhi a autorizat între timp vaccinul rusesc Sputnik, iar primele importuri ar putea sosi în luna mai, dar nu există informații calre despre cantitate.

SUA au promis și ele că vor trimite materiile prime pentru fabricarea vaccinurilor și chiar au anunțat că vor folosi rezervele nefolosite de AstraZeneca pentru a ajuta alte țări, dar nici aici nu există date clare.

Acum este oricum prea târziu pentru a contracara actualul val COVID prin vaccinare.

„Nu poți scăpa de un asemenea val cu ajutorul vacinării”, spune doctorița Celine Gounder, expertă în boli infecțioase și profesoară la New York University Grossman School of Medicine.

Chiar dacă India și-ar putea rezolva problema stocurilor, tot nu ar fi suficient, pe termen scurt. Și asta deoarece vaccinurile au nevoie de cel puțin două săptămâni după prima doză pentru a fi parțial eficiente, și de un interval de alte patru săptămâni între prima doză și rapel.

În schimb, perioada medie de incubație a virusului este de 4-5 zile.

„La fel de vulnerabili ca în prima zi”

Un portal online lansat miercuri de guvern pentru programări a fost blocat aproape imediat din cauza numărului mare de utilizatori. Totuși în cele din urmă, în jur de 13 milioane de oameni au apucat să se programeze.

Iar vineri, mai multe state au anunțat că pur și simplu au rămas fără vaccinuri și au fost nevoite să închidă centrele.

În New Delhi, unul dintre coordonatorii centrelor de vaccinare, doctorița Aqsa Shaikh, a trimis un mesaj către Serum Institute, pentru a cere o nouă livrare de vaccinuri, iar răspunsul a șocat-o.

Compania este suprasolicitată de cereri, astfel că ar putea avea nevoie de cinci sau chiar șase luni pentru a onora comanda.

„Când am citit răspunsul, imaginile înhumărilor în masă mi-au apărut în fața ochilor”, spune Shaikh pentru New York Times.

„Va trebui să închidem centrul, dacă guvernul nu intervine”, adaugă ea.

Mulți oameni care au primit prima doză se plâng acum că întâmpină dificultăți cu primirea rapelului.

„Te simți ca și cum ai fi fost înșelat”, spune Aditya Kapoor, un om de afaceri din New Delhi, care a fost refuzat de două clinici unde a mers să își facă a doua doză.

„Suntem la fel de vulnerabili ca în prima zi”, adaugă el.

O femeie a intrat într-un centru de vaccinare și i-a dat pe ascuns un bilet asistentei. Aceasta a chemat urgent poliția
PARTENERI - GSP.RO
O femeie a intrat într-un centru de vaccinare și i-a dat pe ascuns un bilet asistentei. Aceasta a chemat urgent poliția
Doliu în familia lui Helmuth Duckadam. S-a spânzurat și a fost găsit abia azi
Playtech.ro
Doliu în familia lui Helmuth Duckadam. S-a spânzurat și a fost găsit abia azi
Momentul arestării criminalului din Argeș. Polițiștii l-au găsit întins lângă femeia înjunghiată în curtea bisericii. Preot: ”El mai mișca”
Observatornews.ro
Momentul arestării criminalului din Argeș. Polițiștii l-au găsit întins lângă femeia înjunghiată în curtea bisericii. Preot: ”El mai mișca”
Horoscop 18 mai 2021. Săgetătorii trebuie să fie atenți la mesajele adresate de partenerii de cursă lungă
HOROSCOP
Horoscop 18 mai 2021. Săgetătorii trebuie să fie atenți la mesajele adresate de partenerii de cursă lungă
A castigat peste 20 de milioane de euro la loto, dar a ramas fara vreun cent! Motivul incredibil pentru care o femeie a pierdut toti banii
Știrileprotv.ro
A castigat peste 20 de milioane de euro la loto, dar a ramas fara vreun cent! Motivul incredibil pentru care o femeie a pierdut toti banii
Cîţu, schimbare de ultim moment! Unde le este interzis persoanelor nevaccinate să intre. Totul s-a modificat în câteva ore
Telekomsport
Cîţu, schimbare de ultim moment! Unde le este interzis persoanelor nevaccinate să intre. Totul s-a modificat în câteva ore
CSALB, partener de conciliere pentru consumatori și bănci (Publicitate)
PUBLICITATE
CSALB, partener de conciliere pentru consumatori și bănci (Publicitate)