Cuprins:
După ani în care Volkswagen a dominat topul înmatriculărilor de pe continent prin modelul Golf, unul dintre cele mai populare hatchback-uri din istorie, iată că ultimii ani au adus mai mulți lideri diferiți în acest clasament.
Mai mult, se pare că 2024 a fost anul Dacia Sandero în Europa, fiind înregistrate nu mai puțin de 268.101 autoturisme la nivel continental anul trecut.
Primul an ca lider european pentru Sandero
Piața auto europeană a cunoscut schimbări semnificative în ultimii ani, potrivit companiei de analiză Jato, care a și realizat acest top. Dominația Volkswagen Golf ca fiind cel mai popular model de mașină în Europa a luat sfârșit în 2021, urmând o serie de schimbări anuale în topul vânzărilor.
În 2022, Peugeot 208 a preluat coroana, iar în 2023 Tesla Model Y a ocupat primul loc. Anul trecut, Dacia Sandero a ajuns în fruntea clasamentului, după ce s-a menținut constant în top 3 din 2021. Succesul Sandero se datorează în mare parte prețului său accesibil, fiind unul dintre cele mai ieftine modele disponibile în Europa.

:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_80fc14b125ef26a8c6a566aeba6c1911.jpg)
Conform Jato, acest avantaj i-a permis să devină lider de piață în Spania și Portugalia, clasându-se totodată în top 5 în Franța, Italia, Belgia, Austria, dar și România.
România, în top 5 țări producătoare de autoturisme, în fața Chinei, Japoniei sau a Marii Britanii

Un an interesant și pentru modelele electrice și hibrid
Vânzările de mașini electrice în Europa au înregistrat o scădere în 2024, conform aceluiași raport citat mai devreme. După ani de creștere constantă, piața a cunoscut o contracție de 1,2% față de anul precedent, cu 1.985.996 de unități înmatriculate.
După cum arată datele colectate, creșterea vânzărilor de vehicule electrice a încetinit treptat în ultimii ani. De la o creștere de 107% între 2019 și 2020, rata s-a redus la 28% între 2022 și 2023, pentru ca în 2024 să se înregistreze prima scădere.
Cota de piață a vehiculelor electrice în Europa a scăzut ușor, de la 15,7% în 2023 la 15,4% în 2024. Printre motivele acestei scăderi se numără lipsa de claritate privind stimulentele, prețurile ridicate ale modelelor noi și valoarea reziduală scăzută.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_b76bcc5a8ebfb95e8ca108832457c36d.jpg)
Însă, în ciuda acestei scăderi, experții anticipează o îmbunătățire a situației în 2025. Conform raportului, prețul mediu al mașinilor electrice în Europa este în scădere, în mare parte datorită introducerii unor modele mai accesibile de către producătorii consacrați.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_a25ef83be6cf74a4c636b5a407f5e198.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_9bd107a6c6c847e30926919d4e3ad62a.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_f360494af9994e5ea0a806a4fcef655e.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_9402694063ce1ee75a0fe10d9c9b21ae.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_73656678ca05fe35479a17b9b97d7e7d.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_d5780e9a88fa2e8b59fa2e5077eb3b4f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_b9271f793a7eb01eee820644a49abd8e.jpg)