De Cătălin Doscaș,

de Cătălin Doscaș
Vechime mare care nu prezintă siguranţă în exploatare” – este sintagma folosită de direcţiile de specialitate din Poliţie atunci când vine vorba de anumite autospeciale care încă sunt trimise în misiuni pe drumurile publice.

Şi nu sunt deloc puţine. Dezastrul din hârtii este îngroşat de realitatea din teren.

Două dintre autospecialele Ministerului Afacerilor Interne

Un accident fatal din Bărăgan şi unul cu un final mai puţin tragic, care a avut loc în judeţul Iaşi, au fost prezentate pe larg de Libertatea săptămânile trecute.

În ambele cazuri a fost vorba de maşini de poliţie ruginite, Dacii vechi de 20 de ani, şi de oameni ai legii morţi sau schilodiţi.

Chiar dacă accidentul din Ialomiţa a avut loc în 2015, iar cel de la Paşcani, anul trecut, o tragedie similară ar putea să aibă loc oricând.

Dincolo de maşinile noi pe care le vedem pe drumurile intens circulate, la această oră aproape jumătate din parcul auto al Poliţiei Române este alcătuit din autovehicule vechi.

Vorbim în special de autoturismele folosite de poliţiştii din mediul rural şi din micile oraşe.

În baza legii privind accesul la informaţiile de interes public, ziarul a cerut celor 41 de inspectorate judeţene situaţia la zi a parcului auto aflat încă în uz.

Polițiștii din Brașov au găsit-o pe misterioasa ”fată din cort”. Trăia de trei luni la marginea cartierului Șchei. Cine e
Recomandări

Polițiștii din Brașov au găsit-o pe misterioasa ”fată din cort”. Trăia de trei luni la marginea cartierului Șchei. Cine e

Am solicitat marca, modelul şi anul de fabricaţie, iar informaţii au venit de la 39 de IJP-uri, sub diverse forme.

Inspectoratele Botoşani şi Harghita nu au dat curs solicitării de presă, în timp ce şefii poliţiei judeţene din Galaţi şi Arad au considerat că informaţiile cerute sunt “exceptate de la accesul liber al cetăţenilor”.

Conducerea Inspectoratelor Judeţene din Galaţi şi Arad consideră că vechimea parcului auto este o informaţie „exceptată de la accesul liber al cetăţenilor”.

Radiografia naţională

Calculele Libertatea realizate după analizarea datelor din 37 judeţe subliniază o radiografie greu de închiput pentru o ţară membră a Uniunii Europene.

Cel puţin 47,7% din parcul auto este reprezentat de maşini fabricate înainte de 2010.

Iar grosul îl reprezintă prima generaţie de Dacia Logan, care a ieşit pe poarta fabricii de la Mioveni acum 15 ani!

Calvarul unui chirurg român pregătit în Franța și Belgia după ce a revenit în România
Recomandări

Calvarul unui chirurg român pregătit în Franța și Belgia după ce a revenit în România

Rugina face casă bună cu motto-ul „Siguranţă şi încredere”.

Aceste autovehicule, catalogate oficial drept autospeciale M.A.I., au un grad de uzură şi un rodaj similar cu cel al ambulanţelor şi taxiurilor.  

Durata de exploatare a unei autospeciale este de maximum 5 ani. Dacă în bugetul anual sunt asigurate fonduri pentru 25 la sută din parcul auto, odată la patru ani întreg parcul este înoit.

Nu e dificil să se asigure şi aceasta sumă pe lângă salarii. Dacă tu faci după ureche, azi 10 la sută, mâine 20 la sută, mai rău faci, a declarat pentru Libertatea preşedintele Sindicatului Naţional al Poliţiştilor ProLex, Vasile Lincu.

Vasile Lincu, preşedintele Sindicatului ProLex.

Muzeul «viu» al Poliţiei Române

Pe inventarul maşinilor aflate în uz la nivelul inspectoratelor încă figurează Dacii 1300, Dacii Solenza şi chiar autoturisme produse de o uzină care nici măcar nu mai există: celebrele autovehicule 4X4 ARO.

Vaslui, Timiş, Dolj, Cluj, Prahova, Maramureş, Olt, Vâlcea, Bacău, Ialomiţa, Mureş, Bihor, Iaşi şi Călăraşi se numără printre judeţele unde încă există în serviciu astfel de “exponate”.

Un post de poliţie din judeţul Călăraşi încă depinde de un vehicul produs de o uzină care nu mai există.

La I.J.P. Gorj, spre exemplu, găsim o Dacie 1304 fabricată în 1998, adică acum 21 de ani!

Lecții împotriva traficului de persoane cu copii de 13-14 ani în cea mai expusă zonă a României. „Până să fie cazul Caracal, directorii și profesorii nu erau foarte receptivi”
Recomandări

Lecții împotriva traficului de persoane cu copii de 13-14 ani în cea mai expusă zonă a României. „Până să fie cazul Caracal, directorii și profesorii nu erau foarte receptivi”

Podiumul maşinilor vechi este ocupat de Solenza.

Nu mai puţin de 223 de maşini produse între 2003 şi 2005 se află încă în uzul Poliţiei Române.

Din informaţiile obţinute de ziar, cele mai vitregite judeţe la capitolul dotări auto sunt Hunedoara şi Neamţ, cu 70%, respectiv 60% dintre autospeciale mai vechi de 10 ani.

La capitolul opus este judeţul Tulcea unde doar 14% din parc şi-a depăşit norma de casare de două ori.

O licitaţie pentru maşini «chele»?

Libertatea a descoperit că necesarul de autovehicule noi al Ministerului de Interne este de peste 10.000 de autospeciale pentru toate subunităţile, de la Frontieră, Inspectorate Judeţene şi până la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă.

O licitaţie pentru un acord-cadru a fost lansată anul acesta, pe 8 ianuarie.

Aproape 300 de milioane de euro ar urmă să cheltuiască statul pentru o gama variată de tipuri de maşini.

Poliţia are nevoie de la maşini de patrulare până la maşini de teren, autoutilitare şi autobuze.

Toate vor fi achiziţionate în urma unui criteriu-standard: cel mai bun raport calitate-preţ.

Indiferent de generaţie, Dacia este încă la datorie.

La mai bine de jumătate de an de la publicarea anunţului de intenţie, licitaţia încă nu a fost finalizată.

Potrivit SEAP, aceasta încă se află în faza de deliberare, urmând ca, odată stabiliţi câştigătorii, autovehiculele să fie livrate în cel mult şase luni de la semnarea contractului.

Pentru 2019 Ministerul de Interne a bugetat pentru înzestrare auto aproape 28 de milioane de euro, care, potrivit informaţiilor obţinute de ziar, ar urma să ajungă doar pentru 1.400 de autospeciale pentru toate armele.

Când cumperi o maşină trebuie să te gândeşti că nu poţi să o cumperi «cheală». Nu poţi să stai vara, opt ore, într-o maşină fără aer condiţionat sau să cumperi o maşină cu motorul cel mai mic. Pentru că oricum consumă mai mult atunci când o forţezi în misiune, conchide Lincu.

Situaţia conturată de sindicalistul ProLex are corespondent în realitate.

Recent, un echipaj de poliție din Suceava care urmărea un contrabandist de țigări a fost blocat în trafic de două mașini care escortau transportul.

Potrivit stirisuceava.net, poliţistul aflat la volan, deși a încercat să forțeze depășirea, nu a reușit să facă manevra în condiții de siguranță.

Citește și:

”Sicriul”, mașina de serviciu a polițiștilor. Moartea a doi agenți de la Postul de Poliţie Transporturi Navale din Hârşova a fost un semnal de alarmă tras Ministerului de Interne încă de acum 4 ani

Alte motive pentru care mor polițiștii! O tânără polițistă a suferit 300 de zile de recuperare după un accident cu un hârb! Și câinele-erou Sav a zburat prin geamul unei Dacii vechi de aproape 20 de ani!

Englezii s-au mobilizat pe rețelele sociale și au aflat numele vinovatului. El este omul care a dezgustat toată Anglia!
GSP.RO

Englezii s-au mobilizat pe rețelele sociale și au aflat numele vinovatului. El este omul care a dezgustat toată Anglia!

Horoscop 9 decembrie 2019. Vărsătorii au idei mai curajoase
HOROSCOP

Horoscop 9 decembrie 2019. Vărsătorii au idei mai curajoase