Cuprins:
Orașele vechi ale Italiei, cu străzile lor înguste și pietruite, oferă o explicație evidentă. Sau cum spune analistul din industria auto Hampus Engellau: „Încercați să mergeți prin Italia într-un SUV. Am făcut-o și este foarte dificil”.
Adăugați costul și devine evident de ce nu vedeți prea multe camionete americane pe drumurile europene, observă Mike Hawes, CEO al The Society of Motor Manufacturers & Traders, din Regatul Unit.
„Tindem să avem prețuri mai mari la combustibil decât americanii, așa că preferăm vehicule mai mici, mai eficiente din punct de vedere al consumului, în timp ce ei preferă, în general, vehicule mai mari”.
Engellau, care lucrează pentru banca suedeză de investiții Handelsbanken Capital Markets, subliniază, de asemenea, că prețul benzinei este substanțial mai mic în SUA. „Ei plătesc pe galon ceea ce noi plătim pe litru”, spune el. Există 3,8 litri pentru un galon american.
„Vin milioane de mașini – BMW, Mercedes”
Aceste diferențe însă nu au împiedicat producătorii auto europeni să câștige cote de piață în SUA.
Din nou, spune Trump, în SUA vin „milioane de mașini – BMW, Mercedes, Volkswagen și multe altele”.
În 2022, 692.334 de automobile noi fabricate în UE au fost exportate în SUA, în valoare de 36 miliarde de euro. În timp ce numai 116.207 mașini noi fabricate în SUA, în valoare de 5,2 miliarde de euro, au fost exportate.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_6d875a248542058c2cf21aa2e6dd0a0a.jpg)
Acest dezechilibru este cauzat de norme comerciale inechitabile și trebuie corectate, potrivit lui Trump.
„Trump este îngrijorat pentru că termenii de schimb nu sunt cu adevărat egali”, explică Engellau, subliniind că tarifele de 10% aplicate de UE mașinilor importate din SUA depășesc cu mult tarife de 2,5% pe care SUA le aplică în prezent mașinilor importate din UE.
Aceste disparități l-au determinat pe Trump să amenințe cu impunerea unor tarife de 25% la importurile auto din UE, lucru însă care ar putea declanșa un război comercial auto.
Președintele SUA a anunțat deja tarife de 25% pentru importurile de oțel și aluminiu, două metale esențiale pentru producătorii de automobile.
Un potențial război comercial
Mișcarea lui Trump pare să fi determinat oficialii UE să ia în considerare reducerea propriilor tarife pentru a proteja industria europeană a automobilelor de un potențial război comercial.
Intervenția lui Trump nu l-a impresionat pe Jim Farley, șeful producătorului auto american Ford.
„Ce am văzut până acum au fost haos și costuri mari”, a spus acesta pentru NBC News.
Mai mulți producători auto europeni, în special BMW, Mercedes și Audi, produc mașini în America de Nord, iar unele dintre aceste vehicule sunt exportate înapoi în Europa.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_0cd6b070886de4aa6c4cd359190bd33f.jpg)
Reglementările reprezintă, de asemenea, un obstacol. „Ei (europenii – n.r.) fac imposibilă vânzarea de mașini în Uniunea Europeană”, a declarat Trump recent.
Standardele europene de siguranță și de mediu, cum ar fi cerințele privind semnalele luminoase și obiectivele mai stricte privind emisiile de CO₂, adaugă costuri pentru producătorii auto americani, descurajându-i să intre pe piață.
Mulți producători americani, inclusiv General Motors (GM), au avut dificultăți în Europa. GM și-a vândut mărcile europene în 2017 și s-a retras în mare parte, deși încă mai vinde modele precum Corvette. Ford se orientează către producția de vehicule electrice în Germania, dar și-a redus operațiunile.
În ciuda îngrijorărilor lui Trump, multe mașini germane din SUA sunt construite în fabrici americane, cum ar fi la fabrica BMW din Spartanburg, Carolina de Sud, care a exportat SUV-uri în valoare de 10,1 miliarde de dolari în 2023. Totodată, Modelul Y al Tesla, produs lângă Berlin, este în prezent cel mai bine vândut SUV electric din Germania.
„Europa, o piață foarte dură pentru producători”
„Europa este o piață foarte dură pentru producătorii de automobile”, potrivit lui Jose Asumendi, șeful departamentului european de cercetare în domeniul automobilelor la banca de investiții JP Morgan. „Trebuie să ai produsele potrivite”.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_4489a98ee504d4fb1c0b586b74eac6cb.jpg)
El subliniază, de asemenea, faptul că există un avantaj competitiv în țările lor de origine, fie că este vorba de BMW, Mercedes, Volkswagen și Audi în Germania, Peugeot, Citroen și Renault în Franța sau Fiat și Alfa Romeo în Italia.
„Există o înclinație naturală a oamenilor de a cumpăra campionii locali, în special în Germania, Franța și Italia”, explică Asumendi.
„Poate în jurul datei de 2 aprilie”, a răspuns șeful statului la întrebarea unui reporter despre momentul în care plănuiește să impună noi taxe vamale pentru mașinile care intră în Statele Unite, notează AFP.
De la începutul celui de-al doilea mandat, Donald Trump a introdus taxe vamale suplimentare de 10% pentru produsele din China și a asigurat că oțelul și aluminiul care intră în Statele Unite vor fi în curând impozitate cu o cotă de 25%.
El a promis, de asemenea, joi că va impune partenerilor comerciali ai SUA aceleași taxe vamale pe care aceștia le impun asupra produselor americane.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_12be16174928c1de7d1582f9b566c51e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_aca083c6b0ac19185247aebdd9d2b813.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_a5181e50ef5fdb6909c5deb7da88d42c.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_a6d9c86cc74721b1f8b9445c12174bfb.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_a407cbba587648b9910fd793e53d8abd.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_492a0ecfe61ebbaa0b3110c9c9a722ba.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_1ec9d1c4901006389a0ea39543c88513.jpg)