Fără SPP, miniștrii sunt expuși nu numai fizic, dar și informativ
Potrivit legii nr.191/1998, Serviciul de Protecție și Pază asigură în mod exclusiv protecția demnitarilor români și străini. Nici Jandarmeria, nici alte structuri nu pot prelua sarcinile SPP. Altfel, ar ieși în afara legii. Ca un exemplu, jandarmii păzesc doar clădiri, perimetre, sau imobile de patrimoniu ale statului român, nicidecum persoane, și cu atât mai puțin demnitari care reprezintă statul român. Pe lângă protecția fizică a demnitarului și a familiei acestuia – în cazul primului ministru și al președintelui țării -, SPP are ca misiune și protecția informativă a demnitarului. Miniștrii sunt beneficiarii legali ai documentelor și informațiilor clasificate, puse la dispoziție, la cerere, de serviciile de informații românești. Ca persoane publice, deținători ai unui certificat de securitate ORNISS, demnitarii din Guvern sunt în permanență expuși unor interese ostile ale unor grupuri, sau companii care activează în business-ul intern și internațional. Potrivit ”Planului Național de Priorități Informative” – document aprobat prin hotărâre CSAT – atât SPP, DGPI și DGIA, cât și entitățile informative SRI și SIE, colaborează, conlucrează și se coordonează, în contracararea amenințărilor la siguranța națională, inclusiv prin protecția demnitarilor români.
”Oare nu suntem chiar noi, ”statul paralel?” -”De ce?” – ”Pentru că putem!” – dialog imaginar în PSD
Minciuna rostogolită de PSD, privind ”statul paralel”, a ajuns chiar sa fie crezută de pesediști. Ca o ipoteză, prin îndemnul de renunțare la SPP, de întreg Guvernul României, Liviu Dragnea ar intenționa de fapt să își ”ascundă” miniștrii, pentru a-i putea plimba pe unde vrea, pentru a-i conecta cu cine poftește, și cu cine trebuie. Având drept de semnătură pe acte normative, miniștrii sunt ”păsări rare”, căutate de oameni de afaceri, de grupuri de interese, de grupuri infracționale organizate, puse pe jecmăneală și tâlhărirea avutului public. Când astfel de mașinațiuni aduc atingere intereselor românești, intră în acțiune instituțiile statului. De asta s-a tot temut Liviu Dragnea. Dosarele în care este inculpat chiar spre așa ceva par a duce: spre folosirea funcțiilor în statul român, deținute de loiali ai săi, pentru obținerea de avantaje personale, sau de grup.
Și dacă, prin ipotetica renunțare la SPP, cabinetul Dăncilă își poate crea propriul ”stat paralel”, cu regulile sale, cu propriul sistem de protecție? Mai ușor cu SPP pe scările Guvernului României, Liviu Dragnea.
Claudiu Săftoiu (autorul este doctorand în informații și securitate națională la Universitatea Națională de Apărare ”Carol I”. A fost Președinte-Director General al Televiziunii Române (2012 – 2013). A fost Director al Serviciului de Informații Externe (2006-2007). A fost consilier prezidențial (2004-2006). A publicat numeroase materiale de presă (interviuri, comentarii, analize politice și sociale, ca redactor șef-adjunct la ”Evenimentul Zilei” (1995-1998), ”Privirea” (1999-2000), ”Oameni în top” (2000-2003). A lucrat la PRO-FM, Radio Total (1991-1994). A fost trainer de presă la Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) și la Fundația pentru Pluralism (FpP), în perioada 2000-2004) și consultant politic în mediul privat. Este autor al primului manual de jurnalism politic din România: ”Jurnalismul politic – manipularea politicienilor prin mass-media, manipularea mass-media de către politicieni” (Editura Trei, 2003).
Vezi rezultate exit poll alegeri parlamentare 2024 și urmărește rezultatele alegerilor pentru Parlamentul României!