Când pandemia de coronavirus a lovit SUA, în martie 2020, traficul auto aproape a încetat în marile orașe. Cerul s-a luminat, iar poluarea de la eșapamente a dispărut. Străzile din cartierele rezidențiale au devenit loc pentru plimbări sau coridoare de ciclism.
Pe măsură ce milioane de navetiști au lucrat de acasă cu lunile, cercetătorii au sperat ca traficul auto mai mic să ducă la mai puține morți pe drumurile din SUA.
Doar că acest lucru nu s-a întâmplat.
„Am văzut opusul”, spune Maureen Vogel, director de comunicare al Consiliului Național de Siguranță, un grup non-guvernamental din SUA care luptă de mai bine de 100 de ani pentru eliminarea cauzelor ce duc la morți ce pot fi prevenite.
Cu 8% mai multe decese în 2020
Un număr de 42.060 de oameni au murit pe drumurile din Statele Unite anul trecut, cu 8% peste nivelul din 2019, potrivit datelor preliminare.
În paralel, numărul de kilometri parcurși a scăzut cu 13%. Ceea ce înseamnă că rata fatalităților a crescut cu 24%, ajungând la cel mai mare nivel măsurat de NSC din 1924 încoace.
Datele NSC apar înaintea celor furnizate de Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA). Dar cum aceasta din urmă monitorizează doar drumurile publice, numerele sale tind să fie mai mici decât cele ale NSC.
Însă cele două arată același trend. Datele NHTSA din al treilea trimestru al anului 2020 arată o creștere a morților cauzate de accidente rutiere.
Viteza ucide
Experții spun că creșterea vitezei pe drumuri este principala cauză. Datele companiei de cercetare Inrix arată că viteza medie a crescut cu 35% în cele mai mari zone urbane din SUA, iar economia de timp a fost de 40%.
Viteza a crescut cu peste 60% în Detroit și cu procente apropiate de acest nivel în Denver și Atlanta.
Bob Pishue, analist la Inrix, a spus că aceste cifre pot fi explicate de condiții variate locale, inclusiv nivelul de activitate economică, nivelul de aplicare a restricțiilor, indicatoarele rutiere și politicile privind carantina.
NHTSA a raportat, la rândul său, că șoferii au avut comportamente mai riscante în primele șase luni din 2020, un număr mare de victime fiind testate pentru droguri și alcool, în vreme ce mai puține au purtat centura de siguranță.
Numărul coliziunilor a scăzut
Acești factori sunt complicați și mai mult după ce luăm în calcul faptul că numărul și rata coliziunilor au scăzut în 2020, potrivit datelor Inrix.
Acestea subliniază mai puțin șofat per total, însă arată și cât de mortală este viteza pe șosea.
Cercetările arată că, cu cât vehiculul rulează mai repede, cu atât crește probabilitatea de a ucide pe cineva într-o coliziune, chiar dacă toate celelalte condiții rămân la fel.
Este prea devreme pentru a spune ce comunități și grupuri demografice au fost afectate de creșterea morților în trafic.
„Oamenii care nu au în mod necesar privilegiul muncii de acasă și care încă au nevoie să iasă – acest lucru îi expune la mai mult risc în trafic”, a spus Offer Grembek, codirector al Centrului de Cercetare a Siguranței Transporturilor și Educației din cadrul Universității Berkeley.
Grembek spune că după ce California a impus anul trecut carantina, numărul accidentelor ușoare a scăzut cu 29%, în vreme ce rata accidentelor fatale și severe a crescut cu 14,6%.
Deși acesta crede că viteza a jucat un rol, creșterea în popularitate a mașinilor de teren și a camionetelor, plus TIR-urile de marfă, pot fi la rândul lor o cauză.
ONG-urile cer acțiuni concrete
Organizațiile non-guvernamentale le cer președintelui Joe Biden și secretarului pentru Transporturi Pete Buttigieg să lucreze la reducerea accidentelor fatale pe drumuri.
„Nu avem nevoie de mai multe «gânduri și rugăciuni» pentru cele 42.060 de vieți pierdute anul trecut în accidente de trafic ce pot fi prevenite‟, spune Leah Shahum, directorul Vision Zero Network, un grup care militează pentru siguranța străzilor, trotuarelor sau a pistelor de biciclete.
Departamentul Transporturilor a anunțat că siguranța este „prioritatea de top” a instituției.