Cuprins:
Aprinderea oricărui indicator luminos trebuie tratată cu maximă seriozitate deoarece aceasta anunță defecțiuni ale anumitor componente, erori, uzuri ori alte diverse probleme ce apar la nivelul unor sisteme ale maşinii.
Unul dintre acești martori de bord este cel denumit SRS, dacă ți s-a întâmplat ca acesta să se aprindă sigur te-ai întrebat care este motivul și cum se poate remedia problema.
Câte tipuri de martori de bord există
Înainte de a pornit motorul, când pui contactul, în bord se aprind mai mulți martori, care au culori diferite. Prin aprinderea simultană a acestor indicatori computerul de bord al mașinii testează dacă sistemele funcționează corespunzător și îți semnalează acest lucru.
După ce motorul pornește, martorii de bord trebuie să se stingă. În caz contrar, dacă unul dintre martori rămâne aprins înseamnă că o piesă este uzată sau un sistem funcționează defectuos și necesită atenție imediată.
Pentru a putea identifica problema cât mai repede și pentru a o remedia trebuie să știi codul de culori al martorilor de bord și ce tip de defecțiune semnalează aceștia.
Astfel, martorii de culoare verde sau albastru au rol de informare asupra statusului unei componentesau a unui sistem.
Cei de culoare galbenă sau portocalie semnalează o defecțiune ce necesită o verificare și, eventual, înlocuirea unei piese.
În sfârșit, martorii de culoare roșie indică o problemă tehnică gravă sau o problemă de siguranță ce necesită luarea unor măsuri imediate.
Ce este martorul de bord SRS
Unii constructori din industria auto folosesc un martor de bord special pentru sistemul de airbag-uri ale mașinilor pe care le produc.
Există, însă, unele mărci care utilizează semnalul luminos SRS, care are aceeași semnificație. SRS (n.n. – Supplemental Restraint System) reprezintă, așa cum sugerează și denumirea, sistemul suplimentar de reținere, care se referă la sistemul de airbag-uri al unui automobil.
Indiferent de denumirea acestuia, în momentul în care se aprinde acest martor de bord înseamnă că există o problemă cu unul dintre airbag-urile mașinii, problemă ce trebuie remediată cât mai repede cu putință deoarece ține de siguranța șoferului și a pasagerilor.
Sistemul de airbag-uri al unei mașini este alcătuit dintr-un sistem de control al airbag-urilor, mai mulți senzori de avarie și un anumit număr de airbag-uri, care diferă de la model la model.
De ce se aprinde martorul de bord SRS
Dacă martorul de bord SRS se aprinde în timp ce conduci asta înseamnă că există o problemă cu sistemul airbag.
Cu alte cuvinte, acest semnal de avertizare se aprinde atunci când atunci când unul dintre airbag-uri este dezactivat sau nu funcționează corespunzător. Practic, îți transmite că airbag-urile cu care este dotat automobilul pe care îl conduci s-ar putea să nu se declanșeze în cazul producerii unui accident rutier.
Centurile de siguranță sunt conectate la martorul SRS prin intermediul unor senzori care monitorizează cuplarea centurilor de siguranță. Dacă în interiorul cataramei a pătruns mizerie, praf, mâncare, etc. conexiunea ar putea da eroare și, implicit, martorul de bord se va aprinde. De aceea, trebuie să cureți cataramele centurilor de siguranță ale mașinii.
Calculatorul SRS folosește o baterie de rezervă pentru a păstra datele pe care le stochează. Această baterie funcționează chiar și atunci când motorul este oprit. Dacă bateria se descarcă, martorul SRS se va aprinde, iar singura modalitate de a remedia această situație este schimbarea bateriei vechi cu una nouă.
O altă posibilă cauză pentru aprinderea martorului de bord SRS îl reprezintă și defectarea senzorilor de viteză sau de ploaie. De asemenea, acesta se va aprinde și în cazul unei defecțiuni la nivelul instalației electrice sau conexiuni necorespunzătoare din fișele de conectare ale conectorilor airbag-urilor.
Cum se resetează martorul de bord SRS
Există mai multe cauze pentru care martorul de bord SRS se poate aprinde în bord, iar pentru identificarea problemei care a provocat aprinderea acestuia se recomandă utilizarea unui scanner OBD-II care citește întregul sistem airbag.
Indiferent dacă rezolvi pe cont propriu problema ori mergi într-un service apecializat, martorul va rămâne aprins în instrumentarul de bord al mașinii până când va fi șters manual toate codurile de eroare utilizând scanner-ul ODB-II amintit anterior.
Atenție! În cazul în care deții un scanner OBD-II și vrei să ștergi codul de eroare SRS pe cont propriu este recomandat să deconectezi bornele bateriei mașinii deoarece, dacă faci vreo greșeală, poți declanșa airbag-urile.
De aceea, cel mai indicat este să mergi cu mașina cât mai repede într-un service și să-i lași pe specialiști să se ocupe de problemă.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!