Într-un an normal, China ar fi vândut până acum peste 6 milioane de mașini noi. În acest an, numărul este mai aproape de 3,7 milioane, iar acum guvernul susține cu bani acest domeniu pentru a ajuta cea mai mare piață auto din lume să-și revină după pandemia de coronavirus.
Vânzările de autoturisme au scăzut cu 42% în primul trimestru din 2020 față de anul trecut, potrivit datelor publicate la sfârșitul săptămânii trecute de Asociația Chineză a Producătorilor de Automobile (CAAM).
Aceasta se datorează, în mare măsură, scăderii drastice cu 79% a vânzărilor din februarie – când pe o piață cu 1,4 miliarde de aomeni s-au vândut doar 310.000 de mașini. Doar 1,43 milioane de vehicule au fost vândute în China luna trecută, o scădere de 43% față de martie 2019.
Industria auto joacă un rol crucial în economia Chinei. Peste 40 de milioane de oameni se bazează pe acest sector pentru locuri de muncă, direct sau indirect. Industria generează mai mult de 1 trilion de dolari în fiecare an, aproximativ 10% din producția Chinei.
O piață auto sănătoasă în China este de bun augur pentru restul lumii. Producătorii auto mondiali precum Volkswagen și General Motors vând milioane de mașini în China. Pentru ambele companii, vâznările din China înseamnă 40% din cele totale.
Cu toate acestea, întoarcerea la normalitate va fi dificilă pentru China. Economia încă încearcă să-și revină după ce guvernul a încercat să stingă focarul de coronavirus, izolând orașele întregi și restricționând călătoriile. Construcția de automobile s-a oprit, deoarece măsurile impuse de guvern au obligat fabricile să închidă și să renunțe și la claborarea cu lanțurile de aprovizionare. O mare parte a lumii este în continuare blocată, ceea ce complică și mai mul recuperarea.
Cel puțin producția auto a început să se miște. Chiar și Wuhan, epicentrul virusului și un hub important pentru industria auto mondială, și-a încheiat blocada de 76 de zile, săptămâna trecută. Apetitul pentru achiziția de autoturisme este la cote foarte mici și, oricum, de anul trecut s-a instalat un trend de scădere. Vânzările totale de autoturisme din China au scăzut cu aproximativ 8% în 2019, la puțin sub 25,8 milioane, după ce au înregistrat un minus de aproape 3% în 2018 – prima contracție din anii ’90.
„Întreruperea lanțului de aprovizionare cauzat de coronavirus este cu siguranță o durere de cap pentru producătorii de autovehicule, iar cererea este în continuare scăzută, după doi ani consecutivi de contracție a vânzărilor în China”, a scris analistul financiar Alicia García-Herrero, economist șef Asia Pacific la Natixis.
O „nevoie urgentă” pentru a stimula vânzările
Asociația Constructorilor din China a declarat că, pe măsură ce se repornește producția, stimularea vânzărilor devine acum „problema principală” a industriei și reprezintă o „nevoie urgentă”.
Chiar dacă piața auto va avea capacitatea să se ridice în al doilea trimestru, este puțin probabil să se poată compensa pierderile din primul trimestru, a adăugat CAAM.
Asociația nu a lansat o nicio nouă previziune de vânzări pentru acest an. Înainte de izbucnirea pandemiei, a prezis o scădere de 2% în 2020. Totuși, estimările recente independente au fost mult mai severe: vânzările auto din China ar putea scădea cu până la 10% în acest an, potrivit unei analize S&P Ratings publicată săptămâna trecută.
Luna trecută, guvernul chinez a anunțat că va prelungi, pentru încă doi ani, subvențiile și reducerile de impozite pentru vehiculele noi cu energie nepoluantă, cum ar fi mașinile electrice sau hibride plug-in.
Țara a început să reducă drastic aceste stimulente anul trecut, pentru a elimina companiile cu performanțe reduse. Dar, vehiculele electrice au suferit mai mult decât piața celor cu propulsie normală. Luna trecută, au fost vândute doar 53.000 de astfel de mașini, o scădere de 53% față de 2019. Totuși, această cifrele nu includ și vânzările Tesla, producătorul auto american care în ultima vreme a făcut presiuni puternice pentru clienții chinezi.
1.400 de dolari la achiziția unei mașini noi
Administrațiile locale intră și ele în joc. Cel puțin o 20 de orașe sau provincii au încurajat oamenii să cumpere mașini, în principal oferind subvenții în numerar de până la 1.400 de dolari americani pe vehicul.
Țara speră că cererea va reveni pe măsură ce școlile se vor redeschide în primăvară și se apropie și sezonul estival. Nevoia de a conduce copiii către și de la școală este un motiv mare pentru care oamenii din China cumpără mașini, potrivit China Passenger Car Association (CPCA), un alt grup comercial.
Secretarul general al CPCA, Cui Dongshu, a mai declarat, la începutul acestei luni, că vacanța din luna mai va dura cinci zile în 2020, mai mult decât a fost în ultimul deceniu. El speră că dorința chinezilor de a pleca într-o vacanță mai lungă ar putea stimula vânzările.
Mai puțini bani de cheltuit
Însă distribuirea de subvenții și speranța că șoferii se vor întoarce pe șosele nu va fi suficientă pentru a salva piața auto din China. Creșterea explozivă a vânzărilor care a definit piața auto din China în anii 90 a dispărut de mult. Și García-Herrero a menționat în raportul său de cercetare că puterea de cumpărare a consumatorilor chinezi a slăbit, creând o problemă structurală de bază care ar putea gripa vânzările pentru o perioadă lungă de timp.
Lipsa de cerere pentru mașini – și alte produse cu valoare mare – poate fi atribuită unei multitudini de probleme care au afectat economia Chinei în ultimii ani. García-Herrero a arătat că o problemă este creșterea costurilor pentru locuințe, care a redus considerabil bugetul pe care chinezii îl pot aloca pentru alte achiziții.
Un decalaj din ce în ce mai mare între bogați și săraci a determinat, de asemenea, stagnarea veniturilor, ceea ce afectează în special vânzările de vehicule mai accesibile. Și restricțiile dure pentru bănci, inițiate în 2017, au făcut ca oamenii să găsească mult mai greu finanțări pentru achizițiile de mașini, scrie CNN.