• Dintre cei 3.500 de navigatori, 2.000 reprezintă personalul navelor de pasageri, rămase fără clienți, în vreme ce 1.500 de oameni lucrează pe navele de marfă. Alți 1.500 sunt în România și nu pot ajunge pe navele lor, așa că rămân fără venituri.
  • Cei mai mulți sunt izolați în Bahamas și portul american San Francisco. Alții se găsesc în Singapore, Djibouti, Colombo (Sri Lanka), Dakkar (Senegal) sau Gibraltar (Marea Britanie).
  • Unii dintre ei sunt bolnavi, iar familiile și prietenii apelează la autorități și la sindicate să-i ajute să ajungă acasă cu bine.
  • La nivel global, circa 150.000 de navigatori trebuie să schimbe tura și nu pot, din cauza restricțiilor impuse de pandemia de COVID. Acest lucru poate duce la blocarea comerțului pe mare.

Sub denumirea generică de navigatori sunt cuprinse multe meserii, nu e neapărat vorba doar de marinari. Sunt de la electricieni și mecanici de bord până la ofițeri de navigație, cameriste ori bucătari pe navele de croazieră.

Viața la bordul unei nave nu este deloc ușoară: activitatea ține 24 de ore din 24, la foc continuu, pentru că nava trebuie să ajungă la destinație cu marfa întreagă. Nu există zile libere și ești în mijlocul oceanului. Orice rotiță care nu funcționează ca unsă face ca toată nava să se deregleze.

Dosarul „Ferma Băneasa”: unde a muncit Remus Truică în perioada detenției. Milionarul a fost eliberat din închisoare chiar la prima încercare
Recomandări
Dosarul „Ferma Băneasa”: unde a muncit Remus Truică în perioada detenției. Milionarul a fost eliberat din închisoare chiar la prima încercare
3.500 de navigatori români, blocați în străinătate din cauza crizei COVID. “Situația e ca la război. Dacă rămâi undeva, poți să și mori”
Cu navigatorii blocați, s-ar putea sista comerțul pe mare, la nivel mondial

În acest moment, trebuie să se întoarcă acasă 1.500 de navigatori de pe navele comerciale, iar alți 1.500 trebuie să îi înlocuiască.

Alți 2.000 de navigatori de pe vasele de croazieră au rămas fără lucru și trebuie repatriați. Problema este că nu există curse aeriene cu care să se poată face asta, aproape toate fiind anulate din cauza pandemiei.

Avem 8.000 de navigatori pe traficul de marfă de pe mare și alți 8.000 acasă. Nu se pot repatria circa 1.500. Oricâți bani ai avea, tot nu te poți repatria. Nu sunt zboruri. Sunt împrăștiați la nivel global, din punct de vedere logistic este imposibil. Unul e în Singapore, altul în Colombo… Trebuie ca guvernele să negocieze curse speciale pentru navigatori.

Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor:

Autoritățile cunosc problema

Potrivit sindicaliștilor, autoritățile cunosc problemele, acestea fiind discutate atât cu Ministerul Transporturilor, cât și cu Ministerul de Externe și ambasadele unora dintre statele implicate.

Mihălcioiu dă și câteva exemple de marinari români blocați chiar în aceste momente în alte țări.

Avem un navigator abandonat în Djibouti. Acolo nu zboară nimic. În Spania a fost un caz când un navigator a avut probleme cu inima, a fost operat, i s-au pus două stenturi. Apoi, când a venit nebunia, de la clinica privată în care era a fost scos în stradă. A ajuns acasă în 5 zile… La Dakkar este o navă cu un navigator român și încercăm să facem ca un doctor să vină la bord. Speranța e ca în Gibraltar să fie debarcat și să ajungă acasă prin escale.

Adrian Mihălcioiu:
Doctorița din Suceava acuzată că cerea pacienților cu cancer bani, miere, caşcaval şi brânză, condamnată la trei ani de închisoare
Recomandări
Doctorița din Suceava acuzată că cerea pacienților cu cancer bani, miere, caşcaval şi brânză, condamnată la trei ani de închisoare

Libertatea a contactat Ministerul Afacerilor Externe (MAE) pentru a preciza poziția sa în privința marinarilor blocați în alte țări, dar aceasta nu a transmis până la momentul publicării un punct de vedere.

“Export” de marinari

Pentru cei care nu reușesc să plece de acasă și să ajungă pe navele lor există o altă problemă: lipsa veniturilor.

Pe 5 mai era programată o cursă charter spre Marsilia care să ducă navigatori și, în ultimul moment, Poliția de Frontieră din Franța nu a dat acordul pentru zbor. Armatorii de acolo, francezi, au înnebunit. Apoi autoritățile au dat acord pentru aceeași cursă săptămâna viitoare. Avem înțelegere în România, unde zicem că e plin de corupți, dar nu ne așteptam la Franța să facă așa ceva.

Sindicalistul acuză:

România și-a făcut temele, dar alții ne fac probleme

Sindicatele sunt mulțumite de modul în care au reacționat autoritățile române, însă nu sunt fericite cu reacția statelor de unde trebuie aduși navigatorii.

Pentru prima dată, ne-am făcut temele. Cu alții avem probleme. Există un risc major să se facă greve la bordul navelor. Și atunci, nu vom mai avea țiței, marfă, nu vom mai avea nimic. Se va alege praful de tot globul. Situația este ca la război, ești ca pe front. Dacă rămâi undeva, poți să și mori.

Adrian Mihălcioiu:

Unde sunt marinari români blocați

În acest moment, cei mai mulți navinatori blocați se află în SUA și Bahamas, potrivit lui Mihălcioiu.

  • În San Francisco se află un vapor cu 400 de români la bord și alte câteva cu câte 20-30 de oameni.
  • În Bahamas se află 250 de români care trebuie repatriați.
  • Alți 125 de români sunt pe drum spre casă, cu o navă din Bahamas, care-i va duce până în Olanda. De acolo trebuie să zboare la Zagreb și apoi, la București.
Ultimul nonstop care mai funcționează la Timișoara. Istoria instituției centrale în România anilor ‘90 – magazinul de la colțul blocului
Recomandări
Ultimul nonstop care mai funcționează la Timișoara. Istoria instituției centrale în România anilor ‘90 – magazinul de la colțul blocului

Cei mai mulți navigatori blocați la nivel mondial provin din Ucraina, Rusia, Polonia, România și Croația.

Statele vestice nu au prea mulți, deoarece munca la bordul unei nave nu este ușoară, iar această meserie nu este foarte căutată.

3.500 de navigatori români, blocați în străinătate din cauza crizei COVID. “Situația e ca la război. Dacă rămâi undeva, poți să și mori”
Viața pe mare e grea, iar meseria de navigator nu e prea căutată

Nu poți fi “marinar online”

Alte probleme cu care se confruntă navigatorii sunt cursurile de perfecționare, care, la fiecare 5 ani, trebuie făcute de tot personalul. Acestea sunt acum suspendate. Tot suspendate sunt și examenele de brevet.

De asemenea, mai sunt și studenții, care nu pot face ore.

Nu se poate face marinărie online.

Adrian Mihălcioiu:

Foto: Hepta

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Sinistrații din Galați, afectați de inundații, au primit donații de la unii români: șosete uzate și lenjerie intimă purtată
Știrileprotv.ro
Sinistrații din Galați, afectați de inundații, au primit donații de la unii români: șosete uzate și lenjerie intimă purtată
Este vestea momentului în showbiz-ul românesc! A tot încercat să își ascundă SARCINA și a reușit, însă nu pentru mult timp. S-a aflat! Marea noastră VEDETĂ este ÎNSĂRCINATĂ
Viva.ro
Este vestea momentului în showbiz-ul românesc! A tot încercat să își ascundă SARCINA și a reușit, însă nu pentru mult timp. S-a aflat! Marea noastră VEDETĂ este ÎNSĂRCINATĂ
Sorana Cîrstea, declarație de dragoste de ziua lui Ion Alexandru Țiriac. Poză rară, de cuplu, cu sportiva și moștenitorul lui Ion Țiriac
Libertateapentrufemei.ro
Sorana Cîrstea, declarație de dragoste de ziua lui Ion Alexandru Țiriac. Poză rară, de cuplu, cu sportiva și moștenitorul lui Ion Țiriac
Klaus Iohannis, o ultimă deplasare de 5 stele, într-un avion de lux! Unde a plecat președintele României cu private jet-ul
FANATIK.RO
Klaus Iohannis, o ultimă deplasare de 5 stele, într-un avion de lux! Unde a plecat președintele României cu private jet-ul
„Psihic a fost greu” » Adrian Petre dezvăluie cum l-a salvat noua relație: „Nu știu dacă auzise sau nu de mine, a prins cea mai proastă parte a carierei”
GSP.RO
„Psihic a fost greu” » Adrian Petre dezvăluie cum l-a salvat noua relație: „Nu știu dacă auzise sau nu de mine, a prins cea mai proastă parte a carierei”
Orașul din România în care te simți ca în Siberia. Locuitorii de aici s-au obișnuit să îndure frigul, iar locul e înconjurat de păduri superbe
FANATIK.RO
Orașul din România în care te simți ca în Siberia. Locuitorii de aici s-au obișnuit să îndure frigul, iar locul e înconjurat de păduri superbe
Cum arată rochia de 160 lei cu care Romina Gingașu, soția miliardarului Piero Ferrari, a făcut senzație la un eveniment din Italia / FOTO
Unica.ro
Cum arată rochia de 160 lei cu care Romina Gingașu, soția miliardarului Piero Ferrari, a făcut senzație la un eveniment din Italia / FOTO
S-a aflat cum a ajuns la Dinamo autocarul pe care l-a folosit şi FCSB, după ce fanii "câinilor" au izbucnit! Prima explicaţie: "Este adevărat" | FOTO
Orangesport.ro
S-a aflat cum a ajuns la Dinamo autocarul pe care l-a folosit şi FCSB, după ce fanii "câinilor" au izbucnit! Prima explicaţie: "Este adevărat" | FOTO
Casă de 300.000 de lei din Slobozia Conachi, luată de viitură. Proprietara muncise 20 de ani în străinătate pentru ea
Observatornews.ro
Casă de 300.000 de lei din Slobozia Conachi, luată de viitură. Proprietara muncise 20 de ani în străinătate pentru ea
Horoscop 24 septembrie 2024. Berbecii au impresia că a venit momentul să recupereze tot ce au pierdut sau nu au reușit să facă
HOROSCOP
Horoscop 24 septembrie 2024. Berbecii au impresia că a venit momentul să recupereze tot ce au pierdut sau nu au reușit să facă

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI