În acest articol, îți spunem tot ceea ce trebuie să știi despre prezoane, de la informații de bază și până la modul în care acestea se montează corect.
Cuprins:
Ce sunt prezoanele?
Prezonul este un șurub de mici dimensiuni care se înfiletează în corpul butucului roții pentru a fixa janta. Acesta joacă un rol foarte important în echilibrarea unei mașini pentru că, practic, toată greutatea unui vehicul „stă” pe aceste prezoane. În plus, cu cât prezoanele sunt mai de calitate și sunt strânse în conformitate cu recomandările producătorului, cu atât roțile vor fi mai stabile. Implicit, șoferul, pasagerii și ceilalți participanți la trafic se vor afla în siguranță.
Numărul de prezoane pe o roată depinde de gabaritul mașinii. În prezent, toate mașinile moderne au cel puțin patru puncte de prindere pe fiecare roată, însă la modelele mai vechi sistemul de prindere este cu doar trei prezoane. Alte automobile au câte cinci prezoane pe roată. În cazul vehiculelor de mare tonaj, precum autobuze sau camioane, numărul prezoanelor pe o roată este de minimum 12 și poate ajunge la 20.
Asemenea roților, și prezoanele sunt pe diferite dimensiuni astfel încât să se potrivească și să asigure o prindere perfectă a roții și o stabilitate cât mai bună în timpul deplasării.
Prezoanele sunt concepute astfel încât să reziste la circa 40 de cicluri de desfacere și înșurubare. Ulterior, piesele încep să prezinte un grad de uzură care necesită înlocuirea lor.
- Află și tot ce trebuie să știi despre volantul auto
Câte tipuri de prezoane există
În funcție de modul în care se montează, prezoanele sunt de două feluri. Prima categorie este cea a prezoanelor de tip „tată”, care sunt ca niște șuruburi care se montează în fuzeta roții prin înfiletare.
Al doilea tip de prezon este cel de tip „mamă”. Acesta are o piuliță cu ajutorul căreia se montează pe niște șuruburi existente în fuzeta roții.
Tipul de prezon care trebuie folosit depinde și de jantele cu care este „încălțată” mașina. În cazul jantelor din tablă trebuie folosite prezoane care sunt confecționate de așa natură încât partea care creează contactul cu janta să fie localizată după filet.
Pentru jantele din aliaj se recomandă prezoanele conice, care sunt special concepute pentru a realiza contactul cu janta pe o zonă mai mare, de 3 cm, imediat după filet, tocmai datorită profilului conic.
- Ce este simeringul și la ce folosește
Cum se montează corect prezoanele
Montarea prezoanelor nu este atât de simplă pe cât pare, motiv pentru care se recomandă ca această operațiune să fie făcută într-un service specializat.
Dacă ești pus în situația de a efectua operațiunea, atunci când faci pană, spre exemplu, trebuie să știi în ce constă acest proces și să ai instrumentele necesare, precum cric și cheie.
Înainte de toate trebuie să știi că strângerea excesivă a prezoanelor poate provoca uzarea prematură și chiar deformarea jantelor. Pentru a evita o astfel de situație neplăcută, trebuie să cunoști cuplul de strângere al prezoanelor mașinii tale, care este specificat în cartea tehnică.
Așadar, pentru ca montarea prezoanelor să fie eficientă este necesar ca pentru început să le strângi manual după care poți folosi o cheie dinamometrică. Odată ce ai montat toate prezoanele va trebui să le verifici încă o dată pentru că o cât de mică greșeală ar putea avea urmări dintre cele mai grave.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!