Conducerea Senatului a negat inițial introducerea sistemului de recunoaștere facială
Libertatea a scris pe larg despre implementarea sistemului de recunoaștere facială a angajaților aici, cu toate că inițial, într-un răspuns scris al Senatului, din 6 februarie, instituția nega faptul că ar viza acest lucru: „Referitor la implementarea tehnologiei de recunoaștere facială, precizăm că, în prezent, nu există un proiect în acest sens. Secretarul general are responsabilitatea de a identifica și de a propune cea mai adecvată soluție, care să asigure, într-un mod transparent și eficient, monitorizarea la lucru a angajaților”.
Așadar, nu era recunoscut nimic la acel moment. Cu toate acestea, săptămâna trecută Mario Oprea a venit cu un memorandum privind „Implementare sistem acces electronic și pontaj” în Biroul Permanent, document aprobat de factorul politic. Acum, către Senatul României, adică la Direcției pentru Informatizare Activități Parlamentare (Direcția IT), a și venit o ofertă, conform „celor discutate”, pentru echipamentele pentru trei zone de acces (o intrare și o ieșire pentru fiecare zonă).
Suma totală fără TVA conform ofertei, potrivit informațiilor Libertatea, se ridică la 7.069 de euro (prin aplicarea cotei de TVA suma ajunge la 8.412 euro), ceea la cursul de BNR de vineri înseamnă 41.862 de lei. Cele mai scumpe părți din ofertă sunt „licența utilizare software Pontaj și management concedii in cloud – include licența plătită pe 12 luni pentru 700 de utilizatori. Include SIM Date înrolat cu conexiune 4G”, care costă 3.150 de euro (fără TVA), apoi manopera și configurarea, alte 2.000 de euro (tot fără TVA).
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_a30a1a85e1efe97f6bee07563b7332c4.webp)
Oferta a fost făcută de Tera Pixel, o societate comercial relativ mică, dacă ne uităm la datele de pe platforma Termene.ro, care oferă informații despre societățile comerciale. Numărul mediu de angajați al societății în 2023 este de 1, după ce în 2022 numărul mediu fusese 7, iar în 2021 era 6. Cifra de afaceri în 2023 a fost de 232.734 de lei, în timp ce profitul brut a fost de 13.989 de lei. În relația cu instituțiile statului, societatea a mai beneficiat de un singur contract, în 2021, în valoare de 5.500 de lei, pentru un sistem video de supraveghere.
Conform ofertei, plata se va face în lei la cursul BNR din data livrării astfel: 50% avans și 50% la 10 zile după instalare. Termenul de livrare precizat este 15-30 de zile de la comandă și încasarea avansului. Garanția e de 24 de luni.
Despre această sumă, imediat la Senat a început să se discute, atât la nivelul conducerii politice, dar și la nivel de membri ai sindicatului, știindu-se de sistemul de 7.000 de euro. Însă ulterior a venit surpriza.
Schimbare a estimării față de ofertă
Suma solicitată pentru sistem a fost brusc mărită. Într-un memorandum intern adresat de Carlo Papuc, directorul Direcției pentru Informatizare Activități Parlamentare, lui Mario Oprea, secretarul general al instituției, din data de 26 februarie (miercurea trecută), acesta susține că în conformitate cu memorandumul intern 253 din 21 februarie, deja aprobat de Biroul Permanent al Senatului, „este necesară achiziționarea unui Sistem electronic de acces și pontaj, valoarea estimată fiind 76.000 de lei, TVA inclusiv”. Suma e aproape dublă față de cea inclusă în ofertă, dacă facem o comparație între ceea ce a venit pe masa conducerii tehnice a Senatului și ceea ce este solicitat.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_3700f504d342329b83d24f41d10cc8a7.jpg)
De asemenea, în memorandumul lui Papuc e făcută menționarea și de modificare a altor subcapitole bugetare, fiind cerute schimbări la Programul Anual de Achiziții Publice pe anul 2025, care nu e public pe site-ul Senatului (ultimul plan e din 2023), spre deosebire de alte instituții.
:contrast(8):quality(75)/https://static4.libertatea.ro/wp-content/uploads/2025/03/achizitii-publice-senat-1024x360.jpg)
Prin urmare e modificat subcapitolul 71.01.02 – Mașini, echipamente și mijloace de transport”, prin: „introducerea poziției Sisteme electronice de acces și pontaj (…) cu cantitatea de 1 buc și suma de 76.000 lei (Direcția pentru Informatizarea Activității Parlamentare); „La poziția Switch distribuție rețea IT Senat se va modifica cantitatea la 3 buc și suma de 228.000 lei (Direcția pentru informatizarea Activității Parlamentare)”.
Și nu e singura modificare de sume, pentru că și subcapitolul „71.91.30 – Alte active fixe”, la „poziția Upgrade licențe servere se va modifica cantitatea la 2 buc și suma de 250.000 lei (Direcția pentru Informatizarea Activității Parlamentare)”. Așadar, apar noi sume de ordinul sutelor de mii de lei.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_afe599e13b1480f5587412592c749df2.jpg)
În bugetul de stat pe 2025, Senatul avea prevăzut la subcapitolul „Mașini, echipamente și mijloace de transport”, pentru tot anul 2025, suma de 3.350.000 de lei. De asemenea, pentru celălalt subcapitol menționat întreaga sumă pe 2025 era de 500.000 de lei, iar acum observăm că 250.000 de lei ține doar de „upgrade licențe servere”.
Surse cu activitate îndelungată în Senatul României au precizat pentru Libertatea că de obicei achizițiile se fac prin și la solicitarea Direcției de Achiziții, ceea ce e neobișnuit în această situație, unde solicitarea vine de la Direcția IT. Potrivit informațiilor Libertatea, situația cu noul sistem de acces ar trebui să fie discutată luni la prânz.
Libertatea a încercat să obțină un punct de vedere și explicații pe mai multe aspecte legate despre achiziția noului sistem de acces și pontaj, precum și despre resursele întrebuințate pentru acest nou demers, fiind contactat Mario Oprea, secretarul general al Senatului. „O să văd dăm la momentul respectiv (n.r. – informații despre sistemul de acces și pontaj). Nu este momentul, pentru că mai avem de făcut verificări. Peste o săptămână va fi momentul”, a fost singura precizare făcută de Mario Oprea.
Suspendare a reorganizării, cerută din Opoziție
La nivelul Senatului, vinerea trecută, Ninel Peia, chestor al Senatului din partea SOS, a depus un memorandum intern de solicitare a suspendării procesului de reorganizarea până la clarificările din instanță. Acest memorandum ar trebui discutat luni. În document Ninel Peia menționează faptul că pe rolul Curții de Apel București este dosarul 1211/2025 pentru suspendarea hotărârii Senatului nr 5/2025 privind structura Senatului a primit termen 25 martie.
De asemenea, în document sunt amintite mai multe probleme ale reorganizării, cum ar fi inexistența unei note de fundamentare privind tot demersul și modul cum s-a ajuns la numărul de posturi care trebuie desființate.
Foto: Inquam Photos / George Călin
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_a25ef83be6cf74a4c636b5a407f5e198.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_d06bd5e6affed972a4e04d96acea21e2.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_1670b4f7a2c7f914146926dad0c1165d.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_783c1fdfdd032e30c26d61051cf523a1.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_747001f1a36aa1ca133d41195e836267.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_abb79e55a53807b7234568fd0c991b14.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_2eefc77056bd7fc4992788b1d2183224.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_350830656eba9deb8021852b62e7a660.jpg)