Când omul și rolul său din cetate nu se brodesc, apar nenumărate distorsiuni în sfera dreptății. Societatea comunistă s-a definit nu doar prin duplicitate – una spui, alta crezi – sau represiune – dacă partidul unic proclamă ceva, nu mai contează adevărul -, ci și prin contraselecție. Noțiunea de „origine sănătoasă” a îmbolnăvit România postbelică de impostură, de sus până jos. Și asta pentru că obiectivul revoluției comuniste era chiar răsturnarea brutală a scării de valori moștenite din „vechiul regim”. Cu cât cineva era de mai joasă extracție – adică mai lipsit de școală, de competență morală și de abilități demonstrabile – cu atât mai sigur avansa în ierarhiile profesionale, pe bază de „dosar bun”.
O asemenea aberație – aplicată dogmatic, din stalinism, până la finalul sângeros al domniei lui N. Ceaușescu – a completat nefericit politica de lichidare a elitelor interbelice (încarcerate, exilate sau marginalizate).
Și azi plătim exorbitanta factură a unei rânduieli axiologice strâmbe, care a banalizat succesul idioților utili și ne-a anihilat stima de sine, lăsându-ne să băltim în neîncredere față de soarta României și resemnare dinaintea prostiei agresive. În costul respectivei contraselecții intră, din păcate, și exodul galopant al creierelor.
Cel mai trist e să constatăm că „selecția inversă” din comunism s-a prelungit până azi, cu ajutorul unor corupte „universități” private, prin complicitatea multor campioni ai fraudei (cocoțați la catedre nemeritate, dar bine organizați în rețele de camuflare a stupidității semidocte), precum și prin fatalismul „mioritic” al unui public adesea nepăsător. S-a ajuns atât de departe, încât criza de expertiză a partidelor politice – menite să formeze, în funcție de rezultatele electorale, majorități parlamentare și guverne – se răsfrânge asupra întregii țări, penalizând performanța la care s-ar cuveni să aspire.
Vestea bună e că, deși slăbit de aceste patologii, organismul social produce totuși anticorpi. Dacă în ultimii ani, standardele au scăzut constant, apar tot mai multe semne de însănătoșire la nivelul societății civile, care s-a raliat campaniilor de presă contra imposturii, obținând o serie de rezultate promițătoare.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_db0e2d5711fabed2277e4145698a9c49.jpg)
Plagiatul – o chestie în principiu abstractă, deci puțin accesibilă – e, în sfârșit, văzut în toată periculoasa lui hidoșenie și sancționat printr-o presiune publică soldată cu demisii, care ilustrează tot atâtea victorii de etapă.
Ce-i drept, suntem precum Hercule în grajdurile lui Augias. Gunoiul acumulat în perioada tranziției postcomuniste a căpătat dimensiuni „industriale”. Va fi nevoie de tenacitatea unei întregi noi generații (din care fac parte toți tinerii care nu și-au umplut CV-urile cu minciuni) pentru ca fiecare să-și găsească locul realmente adecvat pregătirii sale.
Una e să-i extragi din feluritele dispozitive instituționale pe troglodiții obraznici propulsați în funcții și alta să-i depistezi pe oamenii realmente valoroși, dar neutilizați, demoralizați sau autoexilați în „patria lor mică”, după formula lui G. Liiceanu. A stopa contraselecția nu e totuna cu promovarea meritocrației.
Din ambiția de a se impune ca mare putere economică, până și China contemporană a scăpat de sechelele revoluției culturale maoiste. Ea a revenit, oficios, la filosofia socială a armoniei confucianiste, axată pe conceptul „bunătății personale” (jen) care garantează superioritatea etico-intelectuală chemată să se reflecte gradual în familie (prin pietate filială) și la scara mai amplă a statului. Cel care împlinește acest ideal obține noblețea lăuntrică și își găsește locul cel mai judicios, într-o ierarhie fraternă și funcțională.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_137ff6b7a586987c08d1510787dd33ab.jpg)
Ca stat membru al Uniunii Europene și NATO, România are desigur alte surse doctrinare de inspirație, dar asta nu face mai puțin urgentă restabilirea scării de valori, deci sancționarea sistematică a imposturii și stimularea selecției pe merit. Iată ceea ce cred că reprezintă, pentru a-l cita pe Vasile Pârvan, datoria vieții noastre din următoarele decenii. Altminteri, viitorul e chiar sumbru: riscăm să devenim o țară de mâna a treia, schilodită de mediocritate și abonată la o umilitoare tutelă externă de subzistență.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/172_54ee39151d2944088fe5872198557bfa.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/158_81924f6f3c539b51847cb2594258d440.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_7f990dbb2857440a60487dc8720319b8.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_3c5c1d1cd6cd8b1a7e6ad2c78acc06d4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/196_8476e027c473f3d5e645ad52fc15ced4.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/222_56bac6c8f13a5068ccdc5dddb35cb53e.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/179_e5260288808be5d2ff7c44f8b54d22df.jpg)