Anul trecut pe vremea asta mă tăvăleam de râs citind reacțiile românești la premierea filmului „Parazit”, scris și regizat de Bong Joon Ho. Era dovada vie pentru toți semi-analfabeții ideologici de pe la noi că „Hollywoodul e comunist”. De ce așa? Dacă săracul iese bine în film, ba chiar e și erou răzbunător, mesajul e clar, Hollywoodul e „de stânga”.

Prostii, evident, iar anul ăsta mai mult decât în alți ani sărăcia de Hollywood este cea mai interesantă eroină prin mutații ipocrite care numai de stânga nu sunt.

Sunt dintre aceia care pun realizarea estetică pe plan secund – asta nu înseamnă că o desconsider – față de alegerea temei. Uneori alegerea unui subiect schimbă paradigma. Așa a venit și „Parazit” în peisaj redescoperind roata, și anume că există sărăcie și inegalități strigătoare la cer pe lume.

Hollywoodul părea că uitase că s-a hrănit decenii din această temă. Oamenii-păianjen începeau pe vremuri ca niște sărăcani de cartier și terminau supereroi, însă în ultimele serii Omul-Păianjen s-a angajat la corporație, la un supererou care aduce a Elon Musk.

Trei filme de Oscar cu săraci fotogenici. Și de ce sper ca favoritul „Nomadland” să nu câștige
Afișul filmului „Parazit” (2019), care a câștigat „Palme d’Or” la Cannes și a luat Oscarul pentru cel mai bun film și pentru cel mai bun regizor | Sursa foto: Hepta

Regizorul coreean lovea cu simplitate și precizie în mijlocul țintei: sărăcia este videogenică, sărăcia dramatizată în fel și chip aduce spectatori. Mai mult, sărăcia merge cu comedia, nu e nevoie mereu de safari cu lacrimi prin „viața săracului”.

Și nu a fost doar intuiția coreeanului. Tot cu tema sărăciei a câștigat Alfonso Cuaron (cu „Roma”), iar vedeta nominalizaților de anul acesta este Nomadland, al lui Chloé Zhao, tot despre sărăcie, de data asta sărăcia muncitorului precar american. Însă cu acesta din urmă e o problemă.

Sărăcia ca destin

Bong Joon Ho avea intuiția extraordinară a recuperării sărăciei prin comic, grotesc. Că doar tulpina trainică a temei săracului la Hollywood e Chaplin, omul care a făcut sinteza dintre proletariat, sărăcie și comedie. Și, da, adevărul e că e foarte comic să muncești ca nebunul și să rămâi lipit pământului.

Eroul lui Chaplin din „Modern Times” era produsul crizei economice care mătura anii 30. Sărăcia la modă acum e rodul crizei financiare de acum 11 ani, dublată de noile crize și ascensiuni ale inegalităților.

Cuarón descrie cu sensibilitate soarta muncitoarei sărace angajate de o familie bogată în Mexico City, anii ’70. După cum vedeți, săracul e mereu văzut în oglindă cu familia bogată, e un soi de anexă care începe să se elibereze. Nu și în „Nomadland”, unde exploatatorul se pierde în peisaj.

În „Nomadland” marea problemă este prezentarea sărăciei lucii ca o formă de alegere, de destin. Sărăcia te lovește ca un cancer, n-ai ce să faci, asta e, te uiți la stele, te bucuri de natură, pentru că ai pierdut casa, mori de frig în rulotă, cunoști oameni. Și din când în când prinzi un job temporar la Amazon, doar ca să menții asigurarea medicală.

Trei filme de Oscar cu săraci fotogenici. Și de ce sper ca favoritul „Nomadland” să nu câștige
Actrița Frances McDormand a primit deja multe premii pentru rolul din Nomadland | Sursa: Hepta

Regizoarea șterge orice asperitate din relația acestor nomazi cu vârste înaintate și angajatori precum Amazon. E o diferență uriașă în acest sens între cartea jurnalistei Jessica Bruder, care sublinia și cruzimea exploatării de către angajatori (nu doar Amazon, și alții – excelentă recenzia de aici) și meditația poetică a lui Chlóe Zhao, unde dispare complet conflictul și rămân cadre frumoase, știință cinematografică multă, ceva mai multă decât ipocrizie clasică de Hollywood.

Observarea sărăciei riscă să dea în voyeurism. De la artiști, la ONG-iști, toți sunt posibili factori ai exploatării estetice a sărăciei: prezentăm imaginea tragică, în același timp depolitizînd-o, scoțându-i dinții, făcând dintr-o stare socială potențial inflamabilă într-o poză frumoasă și inocentă. Asta face și Chloé Zhao. De aceea sper să nu ia Oscarul. La Cuarón, la Bong Joon Ho exista potențial subversiv. La Zhao nu există decât lacrimi, sărăcia scoasă la produs emoție multă și ieftină.

Săracii, etapa pe agricultură

Trei filme de Oscar cu săraci fotogenici. Și de ce sper ca favoritul „Nomadland” să nu câștige
Filmul „Minari” în regia lui Lee Isac Chung este nominalizat la Oscar la șase categorii | Foto: Twitter

Alt film despre sărăcie de pe listele de nominalizați de anul acesta: Minari, scris și regizat de Lee Isac Chung. O familie de americani (de origine asiatică) fug de sărăcia urbană și încearcă o aventură de fermieri. Între timp lucrează la sortat pui, muncă grea și prost plătită.

Aventura de fermier se termină dezastruos, capul familiei având un ghinion nebun și puțină știință în grădinărit. Când totul se ducea liniștit de râpă, o întorsătură de situație salvează familia, dar strică filmul: dintr-un accident, familia se salvează cu o cultură de țelină de pe malul unui pârâiaș.

American Dream cu motoarele turate la maximum: suferința lucrătorului în cheie mistică, cu cât suferi mai mult cu atât mai sigur te vei salva printr-o loterie miraculoasă.

Mare parte din film prinde cu sensibilitate și precizie ceea ce se cheamă „munca în zadar”, hărnicia disperată a supraviețurii care se termină în epuizare și noi dezastre. Finalul strică tot pentru că vinde uriașa minciună că marile cazne și suferințe sunt întotdeauna răsplătite. Nu vă uitați la ultimele 10 minute și aveți un film realist onorabil.

Săracul se face antreprenor

Trei filme de Oscar cu săraci fotogenici. Și de ce sper ca favoritul „Nomadland” să nu câștige
Afișul filmului „Tifrul alb” în regia lui Ramin Bahrani | Foto: Twitter

De departe cel mai dubios „film cu săraci” din lista de Oscar este „Tigrul alb” (regizor: Ramin Bahrani). E despre servitorul din ordine capitalist-feudală – patroni indieni care amestecă afacerile cu diferențele de castă, unde angajatul e un soi de accesoriu în bucătărie.

Rama e cel puțin interesantă: pentru că povestirea este de fapt o scrisoare a eroului principal către premierul Chinei!, că doar ce țară  reprezintă mai bine visul antreprenorial decât China comunistă? Sunt pasaje amuzante sau sensibile despre relația feudal-sclav. Sclavul fiind povestitorul.

Dar ideea de bază e că săracul e un animal dresat și nu se poate trezi decât printr-o revelație: de exemplu, să-și omoare stăpânul și să fure geanta cu banii pentru o șpagă la guvern. Cu banii ăia săracul devine antreprenor, noua față a Indiei, capitalistul învingător al feudalismului.

Ăsta era rolul capitalismului și acum 200 de ani în Europa și SUA, dar perioada aia eroică s-a stins repede. Realitățile indiene revitalizează tematica afaceristului erou care triumfă asupra seniorului feudal. O fi reprezentativ conflictul pentru India modernă. Însă deznodământul te lasă cu un gust amar ca o ceartă între un baron PSD și un antreprenor USR. 

Concluzii

Filmele „cu săraci” sunt mai mereu fantasme sau ideologii ale clasei de mijloc. Săracul nu poate să spună singur prin ce trece, se știe, are nevoie de translator. Ce ni se transmite? Sărăcia nu e rezolvabilă prin politică, e o lepră și pentru lepră există leprozerii. Pentru oamenii cât de cât realizați sau care visează să fie (sau deja sunt) realizați există sărăcie doar de Paști și de Crăciun când se varsă o lacrimă sub brad pentru un mesia creștin, sărac lipit și el.

Săracul nu poate fi ajutat decât sistemic, prin mobilizări extraordinare, investiții extraordinare. Nu și în filme. Nu și la Hollywood. În filme nu există decât suflete bune, lacrimi, cadre superbe. Cu cât mai multe suflete bune, cu atât mai multă sărăcie în viața reală. Asta ar fi lecția din nominalizările la Oscar de anul acesta.

Notă* Cea de-a 93-a gală a Premiilor Oscar va fi transmisă pe platforma online voyo.ro, în noaptea de duminică spre luni, ora 3.00, ora României.

Citeşte şi:

Dumnezeu ne-a promis că vom câștiga la loto, iar UE ne va accepta PNRR. Cândva. Până atunci, Iohannis ne liniștește că totul va fi bine

Salariu minim și dividende grase. Rețeta de succes a noului ministru, Ioana Mihăilă, dar și cum a ajuns dreapta să urască progresistele

Jongleriile cu case și partide făcute de un fost prefect PSD ajuns secretar de stat PNL. Domnul Panaite de la Mediu

O femeie a intrat într-un centru de vaccinare și i-a dat pe ascuns un bilet asistentei. Aceasta a chemat urgent poliția
PARTENERI - GSP.RO
O femeie a intrat într-un centru de vaccinare și i-a dat pe ascuns un bilet asistentei. Aceasta a chemat urgent poliția
Luiz Lazarus, mesaj violent de pe patul de spital: ‘Mâncați rahat, plătiți lumea să se vaccineze’
Playtech.ro
Luiz Lazarus, mesaj violent de pe patul de spital: ‘Mâncați rahat, plătiți lumea să se vaccineze’
Cine au fost cei trei prieteni morţi în Maserati, la Poiana Stampei. Parcă având o presimţire, un alt prieten a mers după ei
Observatornews.ro
Cine au fost cei trei prieteni morţi în Maserati, la Poiana Stampei. Parcă având o presimţire, un alt prieten a mers după ei
Horoscop 17 mai 2021. Fecioarele își măsoară cuvintele și sentimentele mai mult decât de obicei
HOROSCOP
Horoscop 17 mai 2021. Fecioarele își măsoară cuvintele și sentimentele mai mult decât de obicei
Răsturnare de situație! De la ce a pornit bătaia între români de pe Aeroportul Luton. Reacția MAE
Știrileprotv.ro
Răsturnare de situație! De la ce a pornit bătaia între români de pe Aeroportul Luton. Reacția MAE
Cîţu, schimbare de ultim moment! Unde le este interzis persoanelor nevaccinate să intre. Totul s-a modificat în câteva ore
Telekomsport
Cîţu, schimbare de ultim moment! Unde le este interzis persoanelor nevaccinate să intre. Totul s-a modificat în câteva ore
VIDEO: 10 suporteri din fotbalul românesc „zboară pe sub apă” (Publicitate)
PUBLICITATE
VIDEO: 10 suporteri din fotbalul românesc „zboară pe sub apă” (Publicitate)