UMB este prescurtarea pentru unul dintre cei mai importanți constructori de infrastructură rutieră din România, parte din UMB Grup, deținut de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu.

În documentele primite de sursa citată scrie că au existat „nereguli grave” în obținerea și folosirea fondurilor europene din Mecanismul de Redresare și Reziliență alocate României. Concret, 12 licitații pentru loturi de autostradă de pe Autostrada Transilvania A3, Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8 au avut probleme la procedurile de achiziție.

Problemele au fost identificate pentru proceduri de licitație derulate în anii 2019, 2020, 2021 și 2022.

„Stimate domnule Președinte, În conformitate cu art. 9 alin. 2 din OUG nr. 70/2022 privind prevenirea, verificarea și constatarea neregulilor/dublei finanțări, a neregulilor grave apărute în obținerea și utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora și recuperarea creanțelor rezultate, vă comunicăm atașat prezentei, în vederea stabilirii contravențiilor și aplicării sancțiunilor, rapoartele de verificare, vizând următoarele contracte”, scrie într-unul dintre documente, dar Economedia nu precizează când a fost redactat documentul, autoritatea emitentă și nici autoritatea vizată.

Care sunt segmentele de autostradă care au pierdut finanțarea din PNRR. „Nereguli grave” la utilizarea fondurilor externe nerambursabile (0)Icon photoVEZI GALERIA  FOTOPOZA 1 / 3

Loturile scoase din PNRR, potrivit informațiilor Libertatea:

  • Secțiunile de pe Autostrada Transilvania (A3): Nădășelu – Mihăiești – Zimbor – Poarta Sălajului
  • Secțiunile de pe Autostrada Unirii (A8): Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț (Moțca)
  • Loturile de pe Autostrada Moldovei (A7): Ploiești-Focșani – 7 loturi, astfel:

a) Tronsonul A7 cuprins între Ploiești și Buzău (3 loturi):

  • Dumbrava-Mizil
  • Mizil-Pietroasele
  • Pietroasele-Municipiul Buzău

b) Tronsonul A7 cuprins între Buzău si Focșani (4 loturi):

  • Buzău-Vadu Pașii
  • Vadu Pașii-Rămnicu Sărat
  • Râmnicu Sarat-Mândrești Munteni
  • Mândrești Munteni-Focșani

Dar, potrivit informațiilor Libertatea, ce s-a scos din PNRR continuă cu finanțare din PT, adică Programul Transporturi 2021-2027, un program operațional prin care România poate finanța infrastructura de transport cu fonduri europene din Politica de Coeziune.

Altfel spus, proiectele care nu mai primesc bani prin PNRR vor fi finanțate în continuare, dar din bugetul Programului Transporturi sau cu alte fonduri europene, convenite cu Comisia Europeană.

Mai exact, au fost scoși din PNRR 245 km, a căror finanțare prin PNRR avea o valoare de 6,2 miliarde lei, dar proiectele rămase, în lungime de 182 de kilometri, vor fi finanțate 100% prin PNRR, adică 13 miliarde lei, deci aproape dublu.

„Conform stadiilor financiare, pentru finalizarea proiectelor scoase de la finanțare prin PNRR mai sunt necesari 7,86 miliarde lei, dintre care 3,14 miliarde vor fi alocați din PT, iar 4,72 din alte surse de finanțare (posibil de la buget)”, au explicat sursele Libertatea.

Ministrul Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a fost cel care a anunțat marți, 15 iulie, că segmente din Autostrada A7 și din Autostrada A8 au fost scoase din Planul Național de Redresare și Reziliență din cauza nerespectării regulamentului european cu privire la achizițiile publice.

O situație asemănătoare s-a petrecut și la metroul din Cluj-Napoca. Acolo s-a pierdut finanțarea parțială de 300 de milioane de euro din PNRR din cauza întârzierii licitației și a problemelor la publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Fostul premier Marcel Ciolacu a confirmat încă din octombrie 2024 acest lucru, deși primarul Emil Boc susținea contrariul.

Totuși, diferența este că, la Cluj, autoritățile au anulat licitația inițială, au majorat valoarea contractului și nu au publicat modificările în Jurnalul Oficial al UE (JOUE).

Abonați-vă la ȘTIRILE ZILEI pentru a fi la curent cu cele mai noi informații.
ABONEAZĂ-TE ȘTIRILE ZILEI

Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Google News Urmărește-ne pe Google News Abonați-vă la canalul Libertatea de WhatsApp pentru a fi la curent cu ultimele informații
Comentarii (5)
Avatar comentarii

malganis 16.07.2025, 00:23

Adica un DEZASTRU marca Grindeanu, asta vreti sa spuneti...Sau Cuc, aceeasi...pasăre (rara) ? Adica ministrul ala care iesea la orice inaugurare de ciot de autostrada incat omul de rand credea ca el a lucrat la asternerea asfaltului pe tronsoanele alea

Avatar comentarii

malganis 16.07.2025, 00:42

Adica un DEZASTRU marca Grindeanu, vreti sa spuneti, asa-i? Sau Cuc sau Bode, ca tot au fost inaugurarile (pasari) rare in mandatul lor...Acel domn Grindeanu care iesea sa ne anunte ca inca un ciot de autostrada a fost inaugurat de parca romanul de rand trebuia sa inteleaga ca insusi ministrul a turnat asfaltul fierbinte pe sosea...Pai, UE ne taie banii si guvernantii ne spun ca nu s-au pierdut banii, cum, Doamne iarta-ma vine asta ? Le vorbiti PROSTILOR sau NEINFORMATILOR ? Sau si unora si altora, sa stim...? Tot asa cum ati acreditat ideea ca UE ne pasuieste cu banii pentru proiectele europene cu inca 3 ani in plus...3 ani cu bani PIERDUTI , NU CASTIGATI !!! Doar ca sa raporteze politrucii din ministere absorbtie de fonduri de 80-90 %... Adica o MARE nerealizare "vanduta" ca o mare izbanda...Asa si cu taierea de fonduri pentru autostrazi din articol...

Avatar comentarii

petre47 16.07.2025, 22:57

Iar lucratorii din minister motiveaza necesitatea sporurilor pentru ca ..... gestioneaza fonduri europene!

Vezi toate comentariile (5)
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.