“Teatrul L.S. Bulandra este bolnav. Grav. De cel puțin 10 ani are o tumoră artistică malignă. Undeva, în acest interval de timp, a intrat în metastazare”, sunt cuvintele de protest scrise la sfârșit de iunie pe Facebook de Constantin Dogioiu, unul dintre tinerii actori de valoare de la “Bulandra”.
De trei ani, Dogioiu lucrează pe baza unui contract pe perioadă determinată, care e înnoit o dată pe an. Dar la o lună după postarea sa, conducerea l-a informat sec că nu mai are nevoie de serviciile sale, deși juca roluri importante în trei spectacole – Coriolanus, Richard al III-lea și Zadarnicele chinuri ale dragostei.
Îndepărtarea sa a avut loc în lipsa vreunui preaviz sau a vreunei mustrări; de altfel, actorul a primit notă maximă la toate evaluările anuale prin care a trecut de când joacă pe scena “Bulandra”, unul din cele 14 teatre aflate în administrația Primăriei Capitalei.
Acoperită de lege
Dogioiu este singurul dintr-un grup de șapte actori cu contracte determinate care s-a trezit de pe o zi pe alta că nu va mai juca pe scena Teatrului Bulandra. Celorlalți șase li s-au prelungit contractele, dar doar pe o perioadă de cinci luni, nu un an, cum se proceda până să ajungă la conducere Catinca Nistor.
Deciziile ei sunt complet acoperite de lege, iar acest lucru nu e contestat de nimeni. Însă oportunitatea managerială a deciziilor luate de director este pusă sub semnul întrebării de angajați.
“Nu-i vorba de ce-ți permite legea. Sigur că legea te lasă și să închei un contract pe perioadă determinată și să-l prelungești cu doar trei luni. Dar de ce să o faci? Care este scopul? Asta nu înțelegem noi”, spune unul dintre actorii rămași la “Bulandra”.
“Până la urmă, noi nu suntem la șuruburi. Suntem artiști”
“Sigur că înțelegeam dacă-i dădea o mustrare, o tăiere din salariu, dar cum să-l dai afară în pandemie. Din punct de vedere artistic, nu a greșit cu nimic. Nu s-a plâns niciun regizor de el. Până la urmă, noi nu suntem la șururuburi, suntem artiști”, spune unul dintre actorii care, împreună cu alți colegi, a încercat să o convingă pe Catinca Nistor să revină asupra deciziei de concediere a lui Dogioiu.
Deși a evitat să explice public decizia de a scăpa de unul dintre actorii de seamă ai teatrului, managerul le-a spus colegilor care au confruntat-o că “managementul teatrului a vrut să se distanțeze de poziția lui Constantin Dogioiu”.
“Dreptul la abuz”
“Aici nici măcar nu mai e vorba de Dogioiu. Că mulți nu am fost de acord cu lucrurile pe care le-a spus el pe Facebook. Dar se creează un precedent. Se dă dreptul la un abuz și la o exercitare aberantă a puterii”, spune un actor al Teatrului Bulandra, care a cerut să nu își facă public numele, pentru că el știe că, în teatrele bucureștene, avertizorii de integritate ajung târâți prin procese civile de către manageri.
Asta e amintirea celui mai recent moment în care actorii s-au ridicat împotriva unei conduceri abuzive.
La Teatrul Național, scandalul de toamna trecută se continuă într-o sală anostă a Judecătoriei Sectorului 6. Prin avocați, Ion Caramitru îi cere daune morale actorului Mihai Călin, după ce acesta l-a acuzat public că profită mediatic și financiar de funcția de director al Teatrului Național.
Nici Marius Manole nu mai colaborează cu “Bulandra”
Revenind la “Bulandra”, angajații susțin că managerul Catinca Nistor a reușit să anihileze, într-o singură săptămână, cinci din cele șase premiere puse pe scena teatrului în ultimii trei ani.
Actorii care au rămas știu că dacă s-ar relua spectacolele, nici nu ar mai avea în ce piese să joace după ce înlăturarea lui Constantin Dogioiu a dus la demisia-protest a altor doi actori, Alexandra Fasolă și Alin State, dar și la retragerea colaborării lui Marius Manole.
“Înțeleg, decizia sa este legală, dar cum rămâne moral? Moral este un abuz. Legal, ea are tot dreptul. Dar cum faci moral? E un abuz când un director te dă afară pentru că e legal”, a explicat Manole pentru Cultură la dubă.
Și a făcut asta deși conduce teatrul fără să fi câștigat vreodată vreun concurs, moștenind poziția de la Ducu Darie. Deși moartea fostului manager nu i-a adus decât o funcție interimară, Catinca Nistor a primit o prelungire pe termen nedeterminat a interimatului de la Primăria Capitalei.
Unii actori nu sunt de acord cu Dogioiu, dar nu acceptă demiterile fără argumente
Însă odată ce încercările de a dialoga cu managerul au eșuat, alți doi actori și-au semnat demisia – Alexandra Fasolă, câștigătoarea premiului UNITER din 2015 pentru cea mai bună actriță în rol principal, și soțul ei Alin State. Amândoi menționează că, deși nu sunt de acord cu “părerea lui Constantin Dogioiu”, nu pot să stea nici în spatele decizie luate de managerul Teatrului Bulandra.
“Teatrul este o comunitate”
“Teatrul nu este doar o instituție, ci mai ales o comunitate. Respectăm deciziile tuturor, dar acțiunea managerului intră în conflict cu valorile umane pe care încercăm să le trăim”, scriu cei doi într-o postare comună de pe Facebook.
Iar actorii de la “Bulandra” s-au solidarizat, semnând o scrisoare deschisă prin care cer explicații de la Primăria Capitalei. Asta pentru că, în repetate rânduri, Catinca Nistor le-a spus că s-ar putea să fie nevoiți să-și caute de lucru, pentru că ar urma să se închidă sau să se desființeze temporar teatrele din administrația Primăriei București.
La cinci zile după publicarea scrisorii deschise, actorii au primit un răspuns de la Gabriela Firea, care i-a chemat miercuri la discuții cu managerul Catinca Nistor.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro