Cuprins:
Podul de la Voila, situat lângă Baza militară NATO din Cincu, județul Brașov, este un exemplu elocvent al provocărilor cu care se confruntă infrastructura rutieră din România. Cu o lungime proiectată de 93,95 metri și o lățime de 13,5 metri, acest pod are atât importanță civilă, cât și strategică.
Importanța strategică a podului
Situat pe drumul județean 105, administrat de Consiliul Județean Brașov, podul de la Voila are o importanță deosebită pentru Centrul Național de Instruire Întrunită Getica de la Cincu. Această bază militară găzduiește din 2022 Grupul de Luptă NATO în România, sub comandament francez.
Conferențiarul Ionuț Răcănel de la Universitatea Tehnică de Construcții din București subliniază importanța podurilor: „De construit se construiesc în România poduri, se reabilitează, dar e nevoie de o preocupare mai mare la mentenanța, întreținerea acestora.”
Impactul asupra comunității locale
Întârzierea lucrărilor la podul de la Voila a avut un impact semnificativ asupra vieții de zi cu zi a localnicilor. Mihai, un locuitor din Cincu, a spus pentru sursa citată:
„Chiar vorbeam cu un prieten din Germania și îmi zicea că, la ei, un pod de lungimea asta se pregătește și montează de la un weekend la altul.”
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_6f1514ba0124c54f52ce8157b9af774c.jpg)
Procesul de construcție și provocările întâmpinate
Contractul pentru execuția noului pod a fost semnat în 2020 între Consiliul Județean și compania românească CON-A, cu o valoare inițială de aproximativ 3 milioane de euro. Lucrările au început în ianuarie 2021, cu un termen inițial de finalizare de 28 de luni. Însă, proiectul s-a confruntat cu mai multe obstacole.
Conform reprezentanților Consiliului Județean Brașov, două probleme majore au întârziat lucrările: necesitatea reavizării pentru detonarea vechiului pod și descoperirea că fundațiile existente trebuiau înlocuite.
Mihai Pascu, șeful Direcției de Drumuri Județene din Consiliul Județean, a explicat: „Soluția a fost demolarea integrală a acestora și construirea unor fundații noi pe piloni forați, lucru care într-adevăr poate garanta viabilitatea acestui pod așa cum a fost cerută de către Ministerul Apărării și anume la 95 de ani.”
Impactul asupra operațiunilor militare
Întârzierea finalizării podului a afectat și operațiunile militare. Locotenent-colonelul francez Jay Stephane, specialist în logistica tancurilor, a declarat pentru Europa Liberă:
„În mod normal, ar trebui ca în 30-40 de minute să ajungi la Voila, dar acum durează două ore și jumătate să ajungi la acest punct cu capabilitățile militare. Costă, durează, e mult mai dificil să faci asta, logistic.”
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_c40b2b2848ca155b658226023f1fd567.jpg)
Generalul Bertrand Toujouse, responsabil al Comandamentului terestru al armatei franceze pentru Europa, a subliniat într-un interviu pentru Politico importanța îmbunătățirii mobilității militare, menționând că tancurile Leclerc au avut nevoie de patru luni pentru a ajunge în România.
Costuri și termene revizuite
Costurile estimate ale construcției noului pod au crescut semnificativ, ajungând la aproximativ 8 milioane de euro, față de cele 3 milioane inițiale. Aceste costuri includ lucrările suplimentare și majorările prevăzute de legislația privind creșterea costului materialelor de construcții.
Reprezentanții Consiliului Județean Brașov estimează că, dacă termenul va fi devansat, costurile finale ar putea fi reduse la 6,4 milioane de euro.
Finanțarea este asigurată integral de Ministerul Dezvoltării, prin Programul Național de Dezvoltare Locală.
Perspective și așteptări
În ciuda întârzierilor și provocărilor, autoritățile locale și militare rămân optimiste cu privire la finalizarea podului. Noul termen de finalizare este august 2025, la patru ani și jumătate de la deschiderea șantierului. Pentru localnici, însă, întârzierea rămâne greu de înțeles.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

0753656926 • 23.02.2025, 23:33
Vede-ti acum cui mai dati lucrarea, poate va tine si astea vreo patru ani, de ce oare numai la noi Romani se intampla neseriozitate, mai ales ca erea si o lucrare speciala de interes national,...cineva ar trebui tras la raspundere, ...rau de tot, sa le fie rusine, ce o sa zica Francezi ca suntem neseriosi...uite asa ne pierdem ca oameni, si nu ne mai baga in seama nimeni...pacat...
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_d985a3d6794e4a3ce8f1da01ff7560f6.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_f1151644557da39f84fae40212b79fd1.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_225eb59a6fa1a0b7d6084495540247fa.png)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_0186c838f1c67770f7670ca270f5ffa5.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_a20695f99c835f03267ac550f950ddd3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_9262cb220da9665332a12b7a96868828.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_3d86ddd44adb0c87e0b68f299fae3507.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_5f189f5cccbce731d19fbad6e8566289.jpg)